Er is geen overeenkomend idee gevonden
Bovenliggend
  • Leuk om je hier terug te zien BertW. Bedankt voor het delen van je mening. 
    Ik begrijp waarom je een voorstander bent, als ik je ervaringen zo lees. Hoe ben je er toen achter gekomen dat de datum niet klopte?

    Inmiddels heb ik ook wat meer informatie ontvangen van mijn collega's. Dus hier in deze reactie volgt ook meteen de terugkoppeling. 
    In de volgende reactie sta ik stil bij de specifieke aanleiding van dit voorstel. 

    Mijn collega geeft aan dat het een heel sympathiek idee is. Dat er in theorie ook besparingen mogelijk kunnen zijn. Maar er zijn wel een paar beren op de weg. Waardoor er bij de uitvoering toch wat haken en ogen aanzitten. En we dit idee dus helaas niet kunnen uitvoeren. Later in deze reactie wel nog een suggestie van mijn collega, om eventueel toch een soort gelijke controle te krijgen. Maar dat zal dan voor iedereen een persoonlijke keuze zijn. 

    Wat zijn dan die beren op de weg?
    - Om te beginnen iets wat AGCMCMH zelf ook al heeft aangekaart. Hoe ga je om met mensen die niet of laat reageren? Er ontstaat dan een hik in het systeem. Dat is vast op te lossen. Zoals ook in het voorstel, door er bijvoorbeeld een limiet aan te hangen. Maar dit soort oplossingen zorgen er wel voor dat de tandarts zijn geld later krijgt. Waar hij waarschijnlijk niet zo blij van wordt. 

    - Het tweede punt heeft te maken met het soort afspraken dat we hebben met tandartsen. We hebben namelijk betaalovereenkomsten (geen zorgcontracten). En die zijn niet voorzien in zo'n check.

    Bovenstaande punten zijn meer gezien vanuit de zorgverlener. Daarom wil ik graag eindigen met een punt, meer vanuit de klant/patiënt gezien.

    - Stel je hebt een dergelijke constructie. Dan heb je als patiënt dus de taak (of mogelijkheid) om je tandartsnota te controleren. En daar kan het nog best ingewikkeld worden. Patiënten weten lang niet altijd welke behandeling ze krijgen. Bij een vulling horen soms wel 20 declaratie regels. Fissuurlak bijvoorbeeld; geen klant die kan bepalen of de tandarts dat gedaan heeft. 

    Wil je toch graag vooraf je rekening zien voordat er wordt overgegaan tot betalen?
    Dan zou je dit wel op een andere manier kunnen aanpakken:  Als klant kan je namelijk tegen de tandarts zeggen dat je de factuur zelf wil betalen. Je geeft de tandarts dus geen toestemming om direct bij de zorgverzekeraar te declareren. Nadeel is natuurlijk wel dat jij dan de betaling moet doen. En voor de tandarts zal dit waarschijnlijk ook wat betekenen. (Zo denk ik aan een grotere kans op een late of geen betaling en extra werk rondom de facturatie.) Maar hoe dan ook, je staat wel in je recht. Mocht je hiervoor kiezen als patiënt. 

    Natuurlijk kom je bij deze situatie ook weer het laatste argument tegen. Is de declaratie door de gemiddelde persoon wel te controleren? Op dit argument zijn ook nog twee andere voorstellen stukgelopen. AGCMCMH is namelijk niet de enige met een soort gelijk idee. Lees bijvoorbeeld eens dit idee over ziekenhuisrekeningen: Patiënt moet akkoord geven voordat het ziekenhuis de rekening opstuurt. Ook vanuit de organisatie zijn er testen geweest met een knopje in Mijn Zilveren Kruis. Om aan te geven wanneer een rekening niet klopt. Vanwege o.a. het grote aantal foutieve (goedbedoelde) meldingen is dit niet doorgegaan.

    Omdat het exacte voorstel van AGCMCMH niet doorgaat, heb ik de status van dit idee aangepast.
    Maar dat neemt niet weg dat dit nog steeds interessante punten zijn om verder over te praten.
    Wat roepen de argumenten bij jullie op? En wie zou, met deze nieuwe informatie, aan de tandarts vragen om de rekening vooraf in te zien? 

Reactie
  • Leuk om je hier terug te zien BertW. Bedankt voor het delen van je mening. 
    Ik begrijp waarom je een voorstander bent, als ik je ervaringen zo lees. Hoe ben je er toen achter gekomen dat de datum niet klopte?

    Inmiddels heb ik ook wat meer informatie ontvangen van mijn collega's. Dus hier in deze reactie volgt ook meteen de terugkoppeling. 
    In de volgende reactie sta ik stil bij de specifieke aanleiding van dit voorstel. 

    Mijn collega geeft aan dat het een heel sympathiek idee is. Dat er in theorie ook besparingen mogelijk kunnen zijn. Maar er zijn wel een paar beren op de weg. Waardoor er bij de uitvoering toch wat haken en ogen aanzitten. En we dit idee dus helaas niet kunnen uitvoeren. Later in deze reactie wel nog een suggestie van mijn collega, om eventueel toch een soort gelijke controle te krijgen. Maar dat zal dan voor iedereen een persoonlijke keuze zijn. 

    Wat zijn dan die beren op de weg?
    - Om te beginnen iets wat AGCMCMH zelf ook al heeft aangekaart. Hoe ga je om met mensen die niet of laat reageren? Er ontstaat dan een hik in het systeem. Dat is vast op te lossen. Zoals ook in het voorstel, door er bijvoorbeeld een limiet aan te hangen. Maar dit soort oplossingen zorgen er wel voor dat de tandarts zijn geld later krijgt. Waar hij waarschijnlijk niet zo blij van wordt. 

    - Het tweede punt heeft te maken met het soort afspraken dat we hebben met tandartsen. We hebben namelijk betaalovereenkomsten (geen zorgcontracten). En die zijn niet voorzien in zo'n check.

    Bovenstaande punten zijn meer gezien vanuit de zorgverlener. Daarom wil ik graag eindigen met een punt, meer vanuit de klant/patiënt gezien.

    - Stel je hebt een dergelijke constructie. Dan heb je als patiënt dus de taak (of mogelijkheid) om je tandartsnota te controleren. En daar kan het nog best ingewikkeld worden. Patiënten weten lang niet altijd welke behandeling ze krijgen. Bij een vulling horen soms wel 20 declaratie regels. Fissuurlak bijvoorbeeld; geen klant die kan bepalen of de tandarts dat gedaan heeft. 

    Wil je toch graag vooraf je rekening zien voordat er wordt overgegaan tot betalen?
    Dan zou je dit wel op een andere manier kunnen aanpakken:  Als klant kan je namelijk tegen de tandarts zeggen dat je de factuur zelf wil betalen. Je geeft de tandarts dus geen toestemming om direct bij de zorgverzekeraar te declareren. Nadeel is natuurlijk wel dat jij dan de betaling moet doen. En voor de tandarts zal dit waarschijnlijk ook wat betekenen. (Zo denk ik aan een grotere kans op een late of geen betaling en extra werk rondom de facturatie.) Maar hoe dan ook, je staat wel in je recht. Mocht je hiervoor kiezen als patiënt. 

    Natuurlijk kom je bij deze situatie ook weer het laatste argument tegen. Is de declaratie door de gemiddelde persoon wel te controleren? Op dit argument zijn ook nog twee andere voorstellen stukgelopen. AGCMCMH is namelijk niet de enige met een soort gelijk idee. Lees bijvoorbeeld eens dit idee over ziekenhuisrekeningen: Patiënt moet akkoord geven voordat het ziekenhuis de rekening opstuurt. Ook vanuit de organisatie zijn er testen geweest met een knopje in Mijn Zilveren Kruis. Om aan te geven wanneer een rekening niet klopt. Vanwege o.a. het grote aantal foutieve (goedbedoelde) meldingen is dit niet doorgegaan.

    Omdat het exacte voorstel van AGCMCMH niet doorgaat, heb ik de status van dit idee aangepast.
    Maar dat neemt niet weg dat dit nog steeds interessante punten zijn om verder over te praten.
    Wat roepen de argumenten bij jullie op? En wie zou, met deze nieuwe informatie, aan de tandarts vragen om de rekening vooraf in te zien? 

Onderliggend
Geen gegevens