Hoe zorgen we dat elke verzekerde zijn stem kan laten horen?

Luisteren naar de wensen van verzekerden en hen laten weten wat je met hun wensen doet. Daar draait de nieuwe wet verzekerdeninvloed om. Samen met  en andere collega’s kijk ik daarom naar hoe wij verzekerden invloed laten hebben, bijvoorbeeld over de manier waarop wij met klanten communiceren en over de afspraken die wij met zorgverleners maken.

Daarom ben ik benieuwd hoe we ervoor kunnen zorgen dat iedere verzekerde weet van de mogelijkheden om mee te denken.

Hoe kunnen wij elke verzekerde laten meedenken?

En hoe maken we dit voor iedereen zo gemakkelijk en toegankelijk mogelijk? Heb jij daar ideeën over?

Bovenliggend
  • Nuttig en goed zou het zijn, als de mening van bellers bij de klantenservice permanent anoniem en automatisch geanalyseerd zou worden en als dit vervolgens werd uitgevoerd. Je bereikt daarmee dat de beller wel invloed heeft en dat reacties van bellers niet verloren gaan, zoals nu gebeurt. De klantenservice is momenteel namelijk niet in staat om reacties van bellers met een bepaaalde boodschap op een intelligente manier te verwerken. ( terwijl dit vroeger wel het geval was, toen de verzekeraars nog wat kleiner waren). 
    Ik weet wel dat je daarmee niet direct voldoet aan de onderstaande eisen, maar als je dit systeem zou kunnen waarmerken en aantonen dat je de wensen van de klanten ook echt uitvoert, dan zou je als verzekeraar de concurrentie een paar stappen vóór zijn. 
    PS de wensen van de klanten kan natuurlijk ook zijn: een administratief goed geolied bedrijf dat geen fouten maakt en alles netjes uitvoert. Ik vind persoonlijk dat dit het voornaamste pijnpunt is van ZK.


    Zilveren Kruis moet voldoen aan de nieuwe wet: 

    (De verbeterslag wordt gemaakt door zorgverzekeraars te verplichten tot:)

      • a. 
        het aan alle individuele verzekerden bieden van de gelegenheid om hun meningen en wensen kenbaar te maken (verzekerdeninspraak) ten aanzien van de door zorgverzekeraar en vertegenwoordiging afgesproken onderdelen van het beleid, waaronder in elk geval het zorginkoopbeleid en het klantcommunicatiebeleid;
      • b. 
        het borgen van een adviserende permanente verzekerdenvertegenwoordiging, die bovendien als ‘hoedster’ van verzekerdeninspraak fungeert.
Reageren
  • Nuttig en goed zou het zijn, als de mening van bellers bij de klantenservice permanent anoniem en automatisch geanalyseerd zou worden en als dit vervolgens werd uitgevoerd. Je bereikt daarmee dat de beller wel invloed heeft en dat reacties van bellers niet verloren gaan, zoals nu gebeurt. De klantenservice is momenteel namelijk niet in staat om reacties van bellers met een bepaaalde boodschap op een intelligente manier te verwerken. ( terwijl dit vroeger wel het geval was, toen de verzekeraars nog wat kleiner waren). 
    Ik weet wel dat je daarmee niet direct voldoet aan de onderstaande eisen, maar als je dit systeem zou kunnen waarmerken en aantonen dat je de wensen van de klanten ook echt uitvoert, dan zou je als verzekeraar de concurrentie een paar stappen vóór zijn. 
    PS de wensen van de klanten kan natuurlijk ook zijn: een administratief goed geolied bedrijf dat geen fouten maakt en alles netjes uitvoert. Ik vind persoonlijk dat dit het voornaamste pijnpunt is van ZK.


    Zilveren Kruis moet voldoen aan de nieuwe wet: 

    (De verbeterslag wordt gemaakt door zorgverzekeraars te verplichten tot:)

      • a. 
        het aan alle individuele verzekerden bieden van de gelegenheid om hun meningen en wensen kenbaar te maken (verzekerdeninspraak) ten aanzien van de door zorgverzekeraar en vertegenwoordiging afgesproken onderdelen van het beleid, waaronder in elk geval het zorginkoopbeleid en het klantcommunicatiebeleid;
      • b. 
        het borgen van een adviserende permanente verzekerdenvertegenwoordiging, die bovendien als ‘hoedster’ van verzekerdeninspraak fungeert.
Onderliggend
Geen gegevens