Betaaltermijn van ingediende declaratie door ZK

Beste community en Zilveren Kruis,

Ik vraag me af wat  de termijn is waarbinnen je redenlijkerwijs van ZK mag verwachten waarbinnen  een ingediende declaratie vergoed wordt?

De Algemene Voorwaarden van ZK geven hier geen uitsluitsel over. Er wordt van verzekerden verwacht dat ze hun maandpremie op tijd betalen anders komen er kosten bij. Lijkt mij logisch. Maar hoe zit dat andersom?

Het zou niet meer dan redelijk zijn als ZK ook in hun AV opneemt binnen welke termijn zij een ingediende declaratie moeten vergoeden, toch? En als dat niet gebeurd, kunnen verzekerden dan aanspraak maken op wettenlijke rente? ik vind dat dit ook in de Algemene Voorwaarden mag worden opgenomen!

Bovenliggend
  • Ik heb even ruggenspraak gehouden met een collega van de polisvoorwaarden en moet onze manager Keurmerken, . De belofte op de website is heel helder. Binnen 10 dagen betalen wij (zelfs binnen 3
    dagen als het digitaal wordt gedeclareerd). Deze belofte halen we in 99,9 % van de gevallen. In die 0,1% wordt vrijwel altijd een uitstelbericht verzonden. Meestal is er dan een goede reden om (nog) niet uit te betalen.

    We controleren zelf of we onze beloften halen. Maar worden we ook gecontroleerd door bijv. de Stv (Stichting toezicht verzekeraars). Die doen dit op basis van het keurmerk klantgericht verzekeren. Houden wij ons niet aan onze afspraken en/of beloftes (of zijn onze afhandeltermijnen gewoon onredelijk) dan geven ze ons een waarschuwing en in het uiterste geval nemen zij ons het keurmerk af.

    Omdat uitbetaling slechts in 0,1% van de gevallen later is dan de beloofde termijn, is jouw vraag eigenlijk min of meer een hypothetische vraag. En is de vraag hoe we omgaan met een verlate betaling afhankelijk van de specifieke situatie. En in dat geval zijn we al met onze verzekerde in gesprek. Op dit moment zijn er geen concrete plannen om onze voorwaarden aan te passen. Maar jouw vraag heeft dit onderwerp wel op de backlog gezet om verder te bespreken.

Reageren
  • Ik heb even ruggenspraak gehouden met een collega van de polisvoorwaarden en moet onze manager Keurmerken, . De belofte op de website is heel helder. Binnen 10 dagen betalen wij (zelfs binnen 3
    dagen als het digitaal wordt gedeclareerd). Deze belofte halen we in 99,9 % van de gevallen. In die 0,1% wordt vrijwel altijd een uitstelbericht verzonden. Meestal is er dan een goede reden om (nog) niet uit te betalen.

    We controleren zelf of we onze beloften halen. Maar worden we ook gecontroleerd door bijv. de Stv (Stichting toezicht verzekeraars). Die doen dit op basis van het keurmerk klantgericht verzekeren. Houden wij ons niet aan onze afspraken en/of beloftes (of zijn onze afhandeltermijnen gewoon onredelijk) dan geven ze ons een waarschuwing en in het uiterste geval nemen zij ons het keurmerk af.

    Omdat uitbetaling slechts in 0,1% van de gevallen later is dan de beloofde termijn, is jouw vraag eigenlijk min of meer een hypothetische vraag. En is de vraag hoe we omgaan met een verlate betaling afhankelijk van de specifieke situatie. En in dat geval zijn we al met onze verzekerde in gesprek. Op dit moment zijn er geen concrete plannen om onze voorwaarden aan te passen. Maar jouw vraag heeft dit onderwerp wel op de backlog gezet om verder te bespreken.

Onderliggend
Geen gegevens