huisarts keuze?

Waarom is het in Nederland vrijwel onmogelijk om een andere huisarts te kiezen. De paar die in mijn buurt zitten zeggen geen patiënten aan te nemen. En elke arts verder dan een kilometer weigert mij omdat het in theorie mogelijk zou kunnen zijn dat ze langs zouden moeten komen en dat kost teveel tijd.

Kan zilverenkruis daar niets in regelen?

Bovenliggend Reageren Onderliggend
  • als antwoord op neldi:

    Afschuiven gebeurt genoeg. Onvermogen erkennen niet

  • Offline als antwoord op wijnands:

    Goedemorgen Wijnand,
    Wat een toestanden voor jou en je kind zeg. Ik snap dat dit de nodige zorgen en frustraties oplevert. Ik raad je aan om contact op te nemen met onze Zorgcoach. Onze coaches kunnen helpen met het vinden van een nieuwe huisarts. Je bereikt de Zorgcoach op 071 364 03 14 (werkdagen 08:00 -18:00).

    Let op: de Zorgcoach kan samen met jou kijken naar welke huisartsen er bij jou in de buurt patiënten aannemen. Wat wij niet kunnen doen is ervoor dat jij en je kindje ingeschreven worden bij een andere huisarts. Die bevoegdheid hebben wij niet (wij kunnen een huisarts niet verplichten een patiënt aan te nemen). 

    Wat huisartsen betreft: huisartsen mogen patiënten weigeren als:

    - een patiënt te ver woont.
    - de praktijk te vol is
    - hij niet kan instemmen met bepaalde zorgwensen (zoals euthanasie)

    Wij ontvangen graag signalen over gecontracteerde zorgverleners als er iets niet goed gaat. Als jij mij een privébericht stuurt en mij de namen van huisartsen doorgeeft, dan zet ik daarover een signaal uit bij onze afdeling Zorginkoop. Voor de landelijke klachtenprocedures bij huisartsenzorg kan je op deze pagina van de Consumentenbond terecht. Zij leggen goed uit wat je opties zijn:

    https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/zorg-zorgverzekering/klacht-huisarts

    Probeer echter eerst onze Zorgcoach te bereiken Wijnand. Hopelijk kunnen onze coaches jou verder helpen in de zoektocht.


    @Neldi je hebt in deze topic een paar keer onze zorgplicht benadrukt. Ik wil even rechtzetten wat de zorgplicht inhoudt, en hoe zich dit verhoudt tot situaties zoals die van Wijnand. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) beschrijft wat de zorgplicht van zorgverzekeraars inhoudt:

    "Zorgverzekeraars hebben ook een wettelijke zorgplicht. Dit betekent dat hun verzekerden binnen een redelijke tijd en reisafstand toegang moeten hebben tot alle zorg uit het basispakket. Zorgverzekeraars moeten daarom voldoende zorg inkopen of bemiddelen als iemand niet snel genoeg bij een zorgaanbieder terecht kan (wachttijdbemiddeling)."

    Zie ook deze pagina voor een verdieping:

    https://puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_323566_22/1/

    Zoals je leest gaat het bij de zorgplicht om de bereikbaarheid en toegankelijkheid van ingekochte zorg voor de basisverzekering. Kijken wij naar het probleem waar Wijnand tegenaan loopt, dan is dit niet een probleem van onvoldoende ingekochte zorg, maar van zorgaanbieders (huisartsen) die een patiënt niet aannemen. Zoals ik aangaf hebben wij niet de bevoegdheid om een huisarts te verplichten een verzekerde als patiënt aan te nemen, net als dat wij een specialist niet kunnen verplichten om een verzekerde bijvoorbeeld te opereren. 

    Los van wachtlijstbemiddeling bij medisch specialistische zorg (waar wij op zoek gaan naar waar een verzekerde eerder behandeld kan worden) hebben wij maar beperkte invloed op dit proces. Dit is geen afschuiving van de zorgplicht, maar een beperking op de mogelijkheden die wij als zorgverzekeraar hebben. Hopelijk heb je iets aan deze uitleg.

    Bart