Zilveren Kruis leert een hoop van zijn klanten. Eind vorig jaar vertelden we al welke verbeteringen we hebben gedaan aan de hand van klantsuggesties. Zoals beloofd brengen we je nu weer op de hoogte van de meest recente verbeteringen. Deze waren alleen mogelijk door goed te luisteren. Bedankt voor het advies!

1. Handige rekentool voor tandartskosten
Regelmatig worden we gebeld met de vraag welk deel van een tandartsrekening klanten zelf moeten betalen. Sommige verrichtingen bij de tandarts worden namelijk niet vergoed. Hier is vaak moeilijk onderscheid in te maken op de rekening. Dit maakt het soms onduidelijk wat je wel of niet terug krijgt als je de declaratie indient.

Om dit duidelijker te maken, hebben we een online rekentool voor tandartskosten ontwikkeld. Als je een rekening van de tandarts ontvangt, kun je met deze tool uitzoeken welk deel je vergoed krijgt en welk deel je zelf betaalt.

Let wel op: de tool houdt geen rekening met eerder ingediende declaraties. Je kunt op Mijn Zilveren Kruis zien welke bedragen al vergoed zijn.

2. Snel je jaaroverzicht printen
Ieder jaar krijgen we de vraag of we een jaaroverzicht van het zorgverbruik kunnen sturen voor de belastingaangifte. Het handmatig verwerken van deze verzoeken kost veel tijd, waardoor klanten soms lang moesten wachten. Dat kan beter, dachten wij.

Vanaf nu kun je daarom zelf het jaaroverzicht printen vanuit Mijn Zilveren Kruis. Met één druk op de knop heb je zo een overzicht waarin staat welke zorgverleners je het afgelopen jaar bezocht, hoeveel eigen risico je hebt betaald, en welke zorgkosten wel en niet zijn vergoed.

3. Zelf kiezen wanneer je premie wordt afgeschreven
Tot vorig jaar was maar één incassomoment van de premie mogelijk. De afschrijving vond namelijk altijd plaats op de eerste dag van de maand. In 2015 is dat veranderd naar de 27e. Klanten lieten ons weten dat deze datum soms niet goed uitkomt. Dat kunnen we ons voorstellen.

Daarom zijn er nu meerdere afschrijfdatums mogelijk: de 24e, 27e of 1e van de maand. Je kunt op de website zelf kiezen welke datum het beste past bij jouw huishoudboekje. Handig!

Denk mee
Halverwege dit jaar komen we weer bij je terug met een lijst vernieuwingen. Heb jij nog een idee hoe we onze dienstverlening kunnen verbeteren? Denk Mee met Zilveren Kruis en deel jouw ideeën op de community.

Anonymous
  • Hi Malikaelm, vervelend om te lezen dat je zoveel van de behandeling zelf moet betalen. Ik kan me voorstellen dat je er niet blij mee bent dat dit op het eigen risico van 2015 is aangesproken. Bij ziekenhuisnota's werkt het zo dat de rekening van ziekenhuizen worden gebaseerd op het jaar waarin je de behandeling start. Ook wanneer de meeste handelingen plaats vinden in het volgende jaar. Dit heeft allerlei redenen. Soms moet je langer wachten op een behandeling dan je zou willen, en zou het oneerlijk zijn als je daardoor eigen risico over beide jaren moet betalen. Ook zorgt dit ervoor dat mensen bij een overstap van zorgverzekeraar niet met allerlei ingewikkelde constructies te maken krijgen. Het is dan ook een regeling die alle zorgverzekeraars hanteren. 

    Ik begrijp dat dit het niet leuker maakt, maar hopelijk is het voor jou wel een stukje duidelijker zo. 

  • Voormalig community-lid
    Voormalig community-lid
    Hallo,

    Ik heb onlangs een brief ontvangen dat ik mijn eigen risico moet betalen over 2015. Ik heb het maximale aan eigen risico en dat moet ik ook betalen omdat de gemaakte kosten bijna 2000 bedragen. Wat ik nu niet begrijp is dat dit eigen risico over 2015 berekend word terwijl ik die kosten in 2016 heb gemaakt. Ik heb in december 2015 een eerste afspraak gehad bij de gyneceoloog en de vervolg afspraken etc hebben plaatsgevonden in 2016. Dit is makkelijk voor jullie om toch nog net me eigen risico te kunnen ontvangen van 2015 en vervolgens in 2016 nog een keer aangezien ik in een ivf traject zit, wat al stressvol genoeg is.
    Als ik had geweten dat heb op deze manier ging had ik het anders aangepakt. Ik vind dit echt belachelijk. In gevallen als deze mag toch wel 2 keer naar gekeken worden aangezien de meeste kosten toch echt zijn gemaakt in 2016. Maar er word totaal niet tegemoet gekomen naar de klant. Erg jammer. Ik zit al jaren bij jullie maar ook ik ondervind nu toch een reden om over te stappen.

    Mvg
  • Hi Frans, welkom op de community. Ik kan me voorstellen dat je teleurgesteld bent wanneer je je tandartsverzekering niet kunt upgraden. Ik leg je ook graag uit waarom we de verhoging niet toestaan. Je kunt vrij instromen in de tandartsverzekering 1 of 2 sterren. Daar verbinden we geen medische check aan. Ik neem daarom aan dat je je verzekering naar 3 sterren wilde verhogen?

    Voor de 3 en 4 sterren hebben we inderdaad medische selectie vragen. Het verwachten van een kroon zorgt ervoor dat je aanvraag voor deze polissen wordt afgewezen. De reden daarvoor is dat we vaak juist de aanvragen krijgen wanneer men zorg nodig heeft. Dit druist in tegen het principe van verzekeren. Door mensen alleen toe te laten wanneer er nog geen kosten te verwachten zijn kunnen we de premie laag houden. Ik kan me voorstellen dat dat niet is wat je graag wilde horen maar ik hoop dat ik je in ieder geval inzicht heb kunnen geven in onze redenatie. 

  • Voormalig community-lid
    Voormalig community-lid

    Uw online-service is telkenmale beneden leids en amsterdams peil. Niveau 2005 ongeveeer.

    Belangrijker nog is, dat het met uw klantgerichtheid eveneen droef gesteld is:

    Omdat er dit jaar; 1, ja één, niet meer dan één, dus slechts 1 kroon !!!!  bij mij op een kies dreigde aangebracht te moeten worden, wezen jullie mijn verzoek om een betere (** ipv *) tandartsverzekering af. Geen wonder dat armoedig Nederland niet meer naar de tandarts gaat. Het is namelijk onbetaalbaar voor hen/mij, mede omdat jullie geen enkele solidariteit met armlastigheid tonen.

    Waarom zijn jullie eigenlijk wel solidair met die veel/meest verdienende vullis-specialisten?

  • Offline

    Goedemiddag J C Rudd, ik heb even je persoonlijke gegevens uit je berichtje verwijderd aangezien deze openbaar voor iedereen te zien waren.

    Voor het antwoord op je vraag wil je ik je graag verwijzen naar onze zorgzoeker via www.zk.nl/zorgzoeker Hier kun je gemakkelijk elke gecontracteerde zorgverlener bij jou in de buurt vinden. Laat je even weten of het gelukt is?