Wil je verbeteren wat je doet, dan begin je met luisteren naar je klanten. Dat is bij Zilveren Kruis een gouden regel. Wat ons opviel, is dat veel mensen vragen hebben over betalen. Om hierbij beter te kunnen helpen, hebben wij vier aanpassingen gedaan.
1. Eigen risico vooraf gespreid betalen
Als je veel zorg nodig hebt, zie je ‘m ieder jaar al aankomen: de rekening van het wettelijk verplichte eigen risico. Voorheen had je twee opties: of je betaalt de rekening in één keer, of in termijnen achteraf. Wie een laag inkomen heeft, loopt dan al gauw achter de feiten aan.
Op ons forum deed klant Marianne daarom een verbetervoorstel: Incasseer de kosten van het eigen risico automatisch in maandelijkse termijnen, tegelijk met de maandelijkse premie. Blijkt aan het eind van het jaar dat je teveel betaald hebt omdat je niet het volledige eigen risico hebt gebruikt, dan stort de zorgverzekeraar het teveel betaalde terug, schreef ze.
Dat vonden we een goed idee en ook andere klanten gaven aan achter Marianne's voorstel te staan. Daarom besloten we om dit mogelijk te maken. Na wat technisch gesleutel bieden we daarom nu óók de keuze om eigen risico vooraf gespreid te betalen.
2. Grip op openstaande bedragen in Mijn Zilveren Kruis
Niets is zo vervelend als verrast worden door onverwachte rekeningen. Of niet te weten of die vergoeding al onderweg is. Hierover krijgen we daarom ook veel vragen van klanten.
Om het overzicht (van te ontvangen en te betalen bedragen) te verbeteren, hebben we een kleine, maar belangrijke uitbreiding gedaan op Mijn Zilveren Kruis: het financieel overzicht. Hiermee zie je in één oogopslag wat je de komende tijd kunt verwachten op het gebied van bij- en afschrijvingen, onderverdeeld per gezinslid op de polis. Als je hierop doorklikt, vind je meer details over de genoemde bedragen en kun je betalingsregelingen treffen. Zo heb je altijd alles onder controle.
3. Gemakkelijk geld overmaken via iDeal
Een deel van onze klanten kiest ervoor om de premie niet automatisch te laten incasseren. Zij ontvangen daarvoor een acceptgiro met de post. Omdat zij de betaling steeds vaker handmatig overmaken via internetbankieren, kregen wij regelmatig de vraag: is het niet mogelijk om de rekening via e-mail te ontvangen?
Dat hebben we geregeld. Je kunt nu in Mijn Zilveren Kruis kiezen voor de betaalmail, een digitale acceptgiro via e-mail. Deze bevat bovendien een link naar iDeal voor het doen van een betaling. Zo voorkom je typfouten bij handmatig online overboeken, die soms voor gedoe zorgen.
4. Hulp bij betaalproblemen in het Financieel Café
Het kan iedereen overkomen: een betalingsachterstand. Bijvoorbeeld door een onverwachte grote uitgave die je niet kon uitstellen, of door het plotseling kwijtraken van je baan. We begrijpen het als je dan door de bomen het bos even niet meer ziet. Ons advies: schuif het niet voor je uit en vraag hulp.
De stap naar Schuldhulpverlening is groot en niet altijd nodig. Een stuk laagdrempeliger is het zogenaamde Financieel Café, waar je zonder afspraak kunt binnenlopen met vragen over geldzaken. Zilveren Kruis en andere organisaties zoals Nuon, Rabobank en T-Mobile staan daar klaar om te helpen. Bijvoorbeeld voor uitleg bij ontvangen brieven en in te vullen formulieren. Door er vroeg bij te zijn, kunnen grotere financiële problemen worden voorkomen.
We starten met het Financieel Café in Zaandam en Amsterdam-Noord. Als dat goed gaat, breiden we snel uit naar andere locaties.
Denk ook mee!
We willen al onze actieve, betrokken klanten bedanken. Want door het gesprek dat we met elkaar voeren – aan de telefoon, per brief of per e-mail, op de Community en bij ons op kantoor – weten wij welke wensen en ideeën er zijn en kunnen we ermee aan de slag! Zo maken we samen dingen beter.
Dus heb jij ook een verbeteridee? Deel ‘m hier!