Digitaal contact met je zorgverlener

Toen in 2020 het coronavirus uitbrak, werd een deel van de afspraken in de zorg ineens digitaal. Weet je nog? Om besmetting te voorkomen, moesten we een tijdje bellen, mailen en chatten met onze arts of behandelaar. Alleen als het niet anders kon, kwam je nog naar het spreekuur. Bijvoorbeeld voor lichamelijk onderzoek.

Zilveren Kruis was benieuwd hoe jullie dat ervaarden. Daarom gingen onze medewerkers Cathelijne (medisch adviseur) en Jan Christiaan (digitale zorg expert) met jullie in gesprek over zorg op afstand en digitaal contact. Wat vinden jullie bijvoorbeeld van videobellen met je huisarts of fysiotherapeut? Wanneer is dat prettig en wanneer niet? En: is digitaal contact met je zorgverlener wat jou betreft een blijvertje, ook na corona?

Digitaal contact is een mooie aanvulling, maar jullie willen zelf kunnen kiezen

Jullie stem is gehoord. En deze bevestigt voor een groot deel wat wij voorspelden: digitaal contact is voor steeds meer mensen een belangrijk alternatief om hun arts te benaderen. Daarom gaan wij nu aan de slag met:

  • Afspraken maken met zorgverleners over hoeveel consulten zij digitaal kunnen doen. Zo zorgen we dat steeds meer verzekerden kunnen kiezen of ze hun consult fysiek of digitaal willen.

  • Meehelpen om de veilige uitwisseling van patiëntgegevens in Nederland gemakkelijker te maken. Zo helpen we mee om het voor onze verzekerden makkelijker te maken om nieuwe technologie te gebruiken.

  • Stimuleren dat het keuzerecht voor patiënten wettelijk wordt vastgelegd. Zo zorgen we dat patiënten zelf kunnen kiezen hoe ze contact met hun arts willen: digitaal of in de spreekkamer, of een combinatie daarvan.

Een greep uit jullie reacties

In jullie reacties viel ons een viertal punten op:

  1. "Ik wil kunnen kiezen voor wel of niet digitaal contact"
    Veel van jullie staan open voor digitaal contact. Maar jullie willen wel de keuze houden: digitaal contact of liever toch naar de arts. Zo zegt Wil80 dat ‘fysiek met de behandelaar spreken mogelijk moet blijven’. En sommige deelnemers, zoals Frdemeer, willen liever alleen persoonlijk contact.

  2. "Ik zie digitaal contact vooral als aanvulling"
    Niet elk contact met een arts is geschikt om digitaal te doen, onderstrepen jullie. Jesse heeft een duidelijke wens: ‘consulten die maandelijks of jaarlijks terugkeren graag digitaal, maar consulten waarbij een diagnose wordt gesteld liever niet’. Mike ziet digitaal als aanvulling, maar niet als vervanging.

  3. "Ik wil de data van mijn slimme horloge kunnen delen met mijn arts"
    Mike en JeroenSwets geven aan dat ze hun gezondsheidsdata met hun arts willen kunnen delen. Dan kan de arts deze data alvast bestuderen en meteen tot de kern komen tijdens het spreekuur.

  4. "Ik vind dat digitaal contact makkelijker moet worden"
    Sommigen van jullie hebben al ervaring met digitaal contact. Bijvoorbeeld met het bekijken van gegevens, digitaal een afspraak maken of een vraag stellen via chatbericht of e-mail. Maar dit soort systemen zijn nog niet altijd makkelijk te gebruiken, zeggen jullie. Jesse merkt dat verschillende artsen verschillende systemen gebruiken. Dat maakt het voor de patiënt lastig. Ook Mike heeft zo’n ervaring. Digitaal data delen met zijn arts is onnodig ingewikkeld. Hij vindt databeveiliging belangrijk, maar die beveiliging zorgt er tegelijk voor dat gegevens sturen een omslachtig proces is.

Lees het hele gesprek

Anonymous