Op woensdag 16 oktober was het allereerste live Zilveren Kruis Meedenkersevent, georganiseerd voor onze Meedenkers. Tijdens dit event gingen we in gesprek over digitale ondersteuning bij fysiotherapie en het Meedenken zelf. We ontvingen heel nuttige input!
Digitale ondersteuning bij fysiotherapie
We zijn in gesprek gegaan over digitale ondersteuning bij je fysiotherapiebehandeling. Denk aan filmpjes waarin oefeningen worden uitgelegd. De groep die openstaat voor digitale zorg is groter dan we zelf soms denken. Een deel van de aanwezige Meedenkers vindt de digitale ondersteuning prettig en maakt er zelfs ook gebruik van. Ze merken dat het alleen niet altijd wordt aangeboden door de zorgverlener en dat je er zelf om moet vragen.
Laagdrempelig en één centrale plek
Tijdens het gesprek gaven de Meedenkers aan open te staan voor digitale ondersteuning. Wel hebben ze het liefst niet te veel apps van verschillende zorgverleners, maar één centrale plek waar alles samenkomt. Ze vinden het al prettig als je digitaal op een makkelijke manier een vraag aan je zorgverlener kunt stellen.
Digitale ondersteuning moet los staan van het aantal behandelingen voor fysiotherapie
Wel gaven Meedenkers aan dat de digitale ondersteuning via bijvoorbeeld filmpjes los moet staan van het aantal fysiotherapiebehandelingen waar ze voor verzekerd zijn. Dat houdt de drempel voor digitale ondersteuning laag en zo kunnen ze gebruikmaken van de behandelingen wanneer dat écht nodig is.
Wat gaan we met deze inzichten doen?
Onze beleidsmaker van Zorginkoop gaat de inzichten meenemen in de gesprekken met zorgverleners om digitale ondersteuning voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken.
Hoe willen klanten met ons meedenken?
We hebben tijdens het event ook aan de Meedenkers gevraagd wat ze van het meedenken vinden. En hoe we dit kunnen verbeteren. De Meedenkers gaven aan vaak vanwege persoonlijke motivatie of maatschappelijke betrokkenheid zich te hebben aangemeld als Meedenker. Ze hebben het idee dat door mee te denken op Samen ze beter beginnen te begrijpen hoe de zorgverzekering werkt. En dat ze met hun mening en ervaringen willen bijdragen aan verbeteringen voor iedereen.
Wat gaat goed?
Meedenkers vinden het fijn dat we op Samen vaak uitgebreidere reacties geven en dat we ze serieus nemen. Ook vinden ze het fijn dat we de mogelijkheid geven om klanten te laten meedenken over vraagstukken die spelen bij de zorgverzekering. Daarnaast hebben ze het idee dat ze beter beginnen te begrijpen hoe de zorgverzekering werkt, alhoewel daar nog wel verbetering in zit.
Welke verbeterpunten zijn er?
De Meedenkers kwamen met nuttige verbeterpunten. Zo kunnen we bijvoorbeeld nog beter uitleggen waarom we een bepaalde vraag stellen. En hoe deze vraag is ontstaan. Daarbij is het ook gewenst om waar het kan wat meer aanvullende informatie te geven. Zodat Meedenkers wat meer over het onderwerp weten voordat ze reageren. Meedenkers vinden ook dat we duidelijker kunnen aangeven wat we met de input gaan doen. De Meedenkers ervaren dit soms als vaag. Dat begrijpen we! We gaan kijken of we dit kunnen verbeteren!
Kon jij niet bij het Meedenkersevent aanwezig zijn?
Bijvoorbeeld omdat de locatie te ver was? Of het tijdstip niet handig? We horen het graag in de reacties! Bij een eventuele nieuwe editie kunnen we daarop letten!
Wil jij ook met ons meedenken? Word Meedenker!