Hoe begrijpelijk vind je de antwoorden van onze chatbot?

Heb je wel eens een vraag gesteld aan onze chatbot Ziv? Je vindt Ziv in de Zilveren Kruis app en in Mijn Zilveren Kruis. Ziv geeft antwoord op veel vragen, bijvoorbeeld over vergoedingen, rekeningen betalen of gegevens wijzigen.

Meisje met doos op hoofd

We willen onze chatbot blijven verbeteren. Daarom stelden we de vraag: hoe begrijpelijk vind je de antwoorden van onze chatbot? In totaal kwamen er 36 reacties.

Laagdrempelige manier om een vraag te stellen
Veel Meedenkers zijn enthousiast over het gebruik van de chatbot. WimMoll heeft de chatbot gebruikt en kon eenvoudig bij de juiste informatie komen. “Ik heb één keer de chatbot gebruikt toen ik voor een ander onderzoek op een zeer snelle manier te weten moest komen in hoeverre mijn eigen risico al was opgebruikt. Het was heel makkelijk, kwam meteen bij mijn eigen gegevens terecht.” Ook Meemar vindt de chatbot erg duidelijk: “Ik heb er een keer gebruik van gemaakt, het ging over reiskosten naar een behandelaar. Het was heel duidelijk.”

De chatbot begrijpt de antwoorden soms nog niet goed
Een aantal Meedenkers geven aan dat chatbots hun vragen niet altijd goed begrijpen. Of dat ze een antwoord geven waar je niet goed verder mee kunt. CorVer geeft aan dat de chatbot vaak alleen korte vragen begrijpt. “Ik heb ervaring met chatbots, maar concludeer dat hij alleen maar een antwoord kan geven op simpele vragen. Terwijl de vragen niet altijd even simpel en duidelijk te stellen zijn.”

Wist je dat?
• 74% van onze klanten positief zijn over het gebruik van chatbot Ziv.
• Meedenker Consuma gaf op Samen aan tijdens een gesprek met de chatbot in een loop terecht te zijn gekomen. De chatbot gaf steeds hetzelfde antwoord. Dit hebben we opgelost en sinds oktober is het niet meer mogelijk om in deze loop terecht te komen.

Wat gaan we hier verder mee doen?
Dankzij jullie reacties hebben we een goed beeld over hoe begrijpelijk jullie de antwoorden van onze chatbot vinden. De resultaten zijn gedeeld met de projectleider van Ziv. We gaan de input gebruiken om de chatbot verder te verbeteren.

Lees het hele verhaal op Hoe begrijpelijk vind je de antwoorden van onze chatbot?