Een gek vlekje op je arm of er schiet ineens pijn in je been bij een gekke beweging. Een huiduitslag of pijntje hebben we allemaal weleens. Maar wat is het precies en wat kun je eraan doen? We waren benieuwd wat klanten van Zilveren Kruis belangrijk vinden als ze informatie opzoeken over een kwaal.
In de Meedenkers-nieuwsbrief van 5 april plaatsten wij een poll met de vraag: Hoe kom jij erachter wat jouw kwaal is? Bijna 600 mensen stemden op één van de drie antwoordopties:
- 62% gaat online informatie opzoeken
- 4% vraagt het aan familie of vrienden
- 34% maakt een afspraak bij de huisarts
En ook in het gesprek op Samen deelden klanten verschillende ervaringen.
Online zoeken totdat er urgentie is
De meeste mensen kiezen ervoor om hun kwaal op internet op te zoeken. Deze groep geeft aan dat ze vaak eerst even aankijken of hun klachten niet vanzelf overgaan. Zo geeft peveannem aan: "Ik vraag het eerst aan Dr. Google. Als het duidelijk iets onschuldigs is, laat ik het daarbij." Op internet kunnen jullie ook terecht voor adviezen of tips om hun klacht te verhelpen. Vaak genoemde, betrouwbare sites zijn thuisarts.nl of apotheek.nl.
Mocht het toch niet (zelf) te verhelpen zijn, dan wordt er vaak gebeld naar de huisarts. Zo ook door netje39: "Mocht het niet overgaan of het verergert, overleg ik met de doktersassistente wat ik het beste kan doen en hoor ik van haar of eventueel een afspraak bij de huisarts wenselijk is bij deze klachten."
Even de huisarts bellen
Een derde van de stemmers geeft aan dat ze meteen de huisarts bellen. Deskundigheid, vertrouwen en persoonlijk contact komen terug als redenen om de huisarts te bellen voor advies. Zo geeft patient_2 aan dat hij altijd de huisarts raadpleegt, omdat de informatie op internet onbetrouwbaar kan zijn. Verder geeft eho aan: "Om zelf je kwaal te beoordelen, lijkt me moeilijk, ook met behulp van internet."
Ook dat kan natuurlijk ook een reden zijn om een deskundige zoals de huisarts te raadplegen.
Wat wij hiermee gaan doen
Dankzij jullie reacties hebben wij een beeld gekregen wat onze klanten doen bij een pijntje of kwaal. Dankzij deze inzichten begrijpen we beter hoe mensen hun zorg organiseren. Zo gaat Leroy Huikeshoven (Product Design Manager) aan de slag met de Zilveren Kruis Wijzer. Met deze handige tool ondersteunen we klanten bij het ontdekken van welke kwaal zij hebben. Om vervolgens passend advies te kunnen geven. Dat kunnen bijvoorbeeld oefeningen zijn bij een pijnlijke schouder. En soms zal het advies zijn om naar een zorgprofessional te gaan.
Lees het hele gesprek over erachter komen wat jouw kwaal is.