Je komt bij je specialist en bespreekt dat je een behandeling nodig hebt. Dan wil je zo snel mogelijk weten of en wanneer dat kan. Maar….soms kom je dan een paar hobbels tegen. Bijvoorbeeld als je plastische chirurgie nodig hebt. Want daar heeft de overheid strenge regels voor opgesteld. En daarom moet je arts een machtiging aanvragen.
Stel je even voor: na een lange, emotionele strijd met overgewicht ben je veel afgevallen. Fantastisch resultaat, maar dan… je huid ‘krimpt’ niet zo snel mee. En je zit met overtollige huid. Niet alleen lastig, maar het kan ook zorgen voor smetplekken. Een nare bijwerking die soms alleen verholpen kan worden met een operatie.
En dan opeens: een brief van Zilveren Kruis. De aanvraag van je arts was niet helemaal duidelijk. Of je even foto’s wilt sturen van de huid. Dat schoot verzekerden regelmatig in het verkeerde keelgat: ‘een foto van de smetplekken opsturen? Zijn jullie gek geworden? Mijn arts vindt het toch nodig? En wie bij jullie gaat daar dan allemaal naar kijken?’
Reacties als deze trokken wij ons aan. Want we snappen heel goed dat dit voor onze verzekerde niet prettig is. Dus zochten onze collega’s naar andere manieren om de aanvraag te beoordelen. Zodat je daar als verzekerde zo min mogelijk last van hebt.
De aanvraag loopt nu helemaal via je arts
We zagen dat het aanvragen van behandelingen niet alleen bij ons, maar ook bij andere verzekeraars beter kon. Samen met hen en met de artsen die de behandelingen aanvragen maakten we het aanvraagproces beter. Dat is nu voor alle artsen en alle verzekeraars gelijk. Daardoor kunnen artsen veel vaker in 1 keer een goede aanvraag doen (inclusief foto’s als die nodig zijn). Dat scheelt artsen en ons werk. En geeft onze verzekerden zo snel mogelijk zekerheid.
En zelf foto’s sturen? Dat is gelukkig verleden tijd. Ontbreken er nog foto’s in de aanvraag? Dan vragen we dat alleen nog op bij je arts.
En we zien dat het werkt: we krijgen nu 9% minder onvolledige aanvragen. Dus meer verzekerden die nu wel in 1 keer duidelijkheid krijgen over hun machtiging.
Duidelijkere informatie voor onze verzekerden
Wat we ook vaak hoorden van onze verzekerden was dat niet goed duidelijk was waarom hun aanvraag werd afgewezen. “Ik vraag het toch niet voor niks aan. Ik heb echt wel last van deze situatie.” Ook deze reactie snappen we goed.
De voorwaarden voor het vergoeden van plastische chirurgie zijn behoorlijk streng. En die zijn best wel ‘medisch’ omschreven.
Daarom is er nu duidelijkere informatie voor onze verzekerden. Deze vind je op: VAV werkwijzer. De informatie die hier in staat is een stuk beter te begrijpen dan de versie van de artsen. En ook de brieven over de afwijzing hebben we verbeterd. Zo is het vaker duidelijk voor onze verzekerde waarom we geen toestemming mogen geven.
En die aanpassingen hebben effect. We zien nu 21% minder klachten over deze machtigingen. Wat we niet kunnen veranderen, is dat mensen het natuurlijk nooit leuk vinden als we een aanvraag moeten afwijzen. Daarover zullen altijd klachten blijven binnenkomen. En die klachten nemen we serieus en behandelen we zorgvuldig.