De Tweede Kamerverkiezingen zijn achter de rug. Zilveren Kruis vond het belangrijk om in de periode voor de verkiezingen de politiek op te roepen om samen te werken aan toekomstbestendige zorg.

We staan voor vier grote maatschappelijke uitdagingen: de toegankelijkheid van zorg, gezondheidsverschillen tussen mensen, vergrijzing en betaalbaarheid van zorg. Zilveren Kruis wil aantoonbaar impact maken voor verzekerden door zorg dichterbij te brengen en toegankelijk te houden voor iedereen.
In die nieuwsbrief van oktober stelden we de vraag: wat vind jij belangrijk voor de toekomst van de zorg in Nederland?
Betaalbaarheid en toegankelijkheid van zorg voor iedereen
Veel Meedenkers vinden het belangrijk dat iedereen toegang moet hebben tot zorg en dat het betaalbaar blijft. Hinke geeft aan dat de kosten van de zorg een belangrijk punt van aandacht is. “Een en ander moet betaalbaar blijven. Bezuinigen op de zorg is bijna niet aan te ontkomen, zeker nu mensen steeds ouder worden. Dat vraagt om het maken van keuzes. Ik denk dat je daarbij ook goed moet kijken naar de verhouding tussen kwaliteit en kwantiteit.”
Ook Focus65 vindt het belangrijk dat zorg betaalbaar blijft. Omdat anders mensen zorg gaan ontwijken. “Belangrijk is dat de zorg voor iedereen betaalbaar blijft. Dat is voor veel mensen nu al niet meer het geval. Hulp van naasten is ook niet vanzelfsprekend. Er zijn genoeg mensen die nergens terecht kunnen voor hulp van de medemens of familie. In de zorg moeten meer handen aan het bed en minder lagen in het management.”
Meer aandacht voor preventie en gezond leven
Ook laten Meedenkers weten dat er meer aandacht moet komen voor preventie. Zo vindt P.louvet dat we meer preventieve middelen moeten vergoeden. “Er is niet altijd een vergoeding voor hulpmiddelen waardoor klachten verholpen worden. Maar wel een vergoeding voor fysiotherapie waarmee je klachten behandeld.”
RianWes geeft aan dat mensen zelf ook aan preventie kunnen doen, zoals je woning aanpassen wanneer dat nodig is. Zo is niet altijd direct hulp nodig. “Ook hulpmiddelen zouden veel meer gepromoot moeten worden. Laat mensen in bijvoorbeeld een thuiszorgwinkel allerlei dingen uitproberen. Door het gebruik van hulpmiddelen is er beslist minder thuiszorg, zoals bij hulpmiddelen voor het aantrekken van kousen en oogdruppelhulpmiddelen. Zo kunnen mensen langer zelfstandig blijven, dat is alleen maar prettig.
Efficiëntie in de zorg
Meedenkers vinden dat de zorg efficiënter kan, vooral de administratie. “Dring de administratieve lasten terug. Al dat administreren om later terug te kunnen kijken, wat vaak niet gebeurt, kost veel tijd. Dat kan efficiënter.” Dat zegt Joop. Focus65 deelt dezelfde mening en geeft aan dat de kwaliteit van zorg afneemt door de enorme werkdruk en ‘papierwinkel’. GastonvK vindt dat de specialistische zorg in ziekenhuizen ook efficiënter kan. “Ik zou ervoor pleiten om de specialistische zorg in ziekenhuizen zo te organiseren dat je voor bepaalde behandelingen naar specifieke ziekenhuizen of klinieken moet. En niet dat je dat overal kan doen. Niet doelmatig en niet efficiënt.
Wat gaan we hier verder mee doen?
We merken dat er veel betrokkenheid is bij het onderwerp zorg. Dat waarderen we enorm. Tegelijk zien we dat sommige reacties gebaseerd zijn op informatie die niet altijd klopt, of op misverstanden over hoe de zorg werkt. Dat is begrijpelijk, want zorg is soms best ingewikkeld. vragen of misverstanden zijn over hoe de zorg werkt en waarom we bepaalde keuzes maken. Daarom gaan we nog meer uitleg geven over onderwerpen die voor jou belangrijk zijn. Zodat je precies weet hoe het zit.
Daarom willen we niet alleen luisteren, maar ook uitleg geven. Zodat je precies weet hoe het zit. Zo gaan we uitgebreider toelichten waar we jouw premie aan uitgeven. Daar nu al meer over lezen? Lees dan het #ohzitdatzo! artikel over inkoop van zorg.
Goed om te weten: via onze rubriek #ohzitdatzo! kun je al veel uitleg vinden. De komende periode gaan we hier meer informatie delen over onderwerpen die jullie belangrijk vinden.