Het is steeds drukker bij de huisarts en dat is te merken. De agenda zit bijvoorbeeld snel vol en daardoor kun je niet altijd op het gewenste moment langskomen. Dat is vervelend! Maar wat nou als een andere huisarts in de praktijk wel tijd heeft? Of je kunt een digitaal consult plannen met een dokter? Wat heeft dan jouw voorkeur? We vroegen naar jullie mening.
De toegankelijkheid van de huisarts staat om allerlei redenen onder druk. Zilveren Kruis wil dat iedere verzekerde goede huisartsenzorg krijgt en houdt. We zijn daarover in gesprek met huisartsen. En natuurlijk kijken we ook wat onze klanten belangrijk vinden. Daarom vragen we naar jullie ervaringen en wensen. Zo onderzoeken we hoe we de huisartsenzorg in de toekomst kunnen inrichten.
In de meedenkersbrief van oktober plaatsen we een meerkeuzevraag: Welke oplossing werkt voor jou bij een kleine kwaal? 672 mensen stemden op één van de drie antwoordopties:
• Ik wil alleen naar een eigen huisarts. Dan maar wat langer wachten: 22%
• Een andere huisarts in de praktijk kan mij ook helpen: 53%
• Een huisarts mag mij digitaal helpen: 24%
Hangt af van de kwaal
Met een meerkeuzevraag moet je natuurlijk kiezen, maar veel mensen geven aan dat het afhangt van de kwaal of situatie. Voor kleinere kwalen of een eenmalig consult vinden mensen het niet erg als ze door een andere arts uit de praktijk worden geholpen. Estherb geeft dit in haar reactie ook aan: “Voor een kleine kwaal naar een andere huisarts in dezelfde praktijk of een digitaal consult is voor mij een goede oplossing.” Wanneer het om een grotere kwaal of langdurige zorg gaat, willen mensen wel graag door hun eigen huisarts geholpen worden. Die keuze gaat vaak samen met de vertrouwensband die zij met de huisarts hebben. EDolman gaat om die reden liever naar een eigen huisarts: “Na verloop van tijd heb je een vertrouwensband opgebouwd met je huisarts, dus geef ik altijd de voorkeur aan mijn eigen huisarts omdat die je het beste kent.”
Dezelfde praktijk
In de reacties zagen we ook vaak terugkomen dat mensen het geen probleem vinden om door een andere huisarts geholpen te worden, zolang het maar in de eigen praktijk is. Daarbij geven ze aan dat een digitaal dossier ook door andere huisartsen bekeken kan worden. Zo zijn ze goed op de hoogte zijn van de situatie. Lilianne_van_den_broek-Verzekerdenraadslid vindt het niet erg als ze door een andere huisarts uit de praktijk wordt geholpen: “Ik merk dat ze op de huisartsenpraktijk dossiers goed bijhouden zodat alle artsen altijd goed op de hoogte zijn van mijn situatie. Daarom vind ik het niet erg als ik steeds een andere arts heb (er werken er zes).”
Digitale hulp
Ook is het een fijne aanvulling dat mensen een digitaal consult kunnen plannen met de huisarts. Focus65 geeft bijvoorbeeld aan: “Een e-consult is wat mij betreft prima. Ik hoef niet te wachten en de arts heeft dan meer tijd voor patiënten in de praktijk.” Meer mensen geven in de reacties de voorkeur aan een snel digitaal consult, zoals Renske54: “Voor een kleine klacht zou ik wel een digitaal consult willen gebruiken. Voor beide partijen waarschijnlijk sneller.”
Wat gaan we hiermee doen?
We zijn in gesprek met huisartsen over zorg in de toekomst. Dankzij jullie reacties hebben wij een goed beeld gekregen over welke oplossing voor onze klanten het beste werkt voor een kleine kwaal en wat jullie hierin belangrijk vinden.
Lees het hele gesprek over welke oplossing werkt voor jou?