Zilveren Kruis wil je zo persoonlijk mogelijk informeren, zodat je het beste uit jouw zorgverzekering haalt. Daarom hebben we persoonlijke berichten. Dit zijn berichten over zorg, betalen en gezondheid op basis van jouw persoonlijke situatie.
Nog niet veel klanten weten dat we dit bieden. Daarom stelden we in de Meedenkers-nieuwsbrief van augustus de vraag: Wat zou jij doen? Waarom zou jij wel of niet kiezen voor persoonlijke berichten? In totaal kwamen er 71 reacties.
Niet bekend, maar wel interessant
Veel Meedenkers geven aan het interessant te vinden om persoonlijke berichten te ontvangen, alleen als deze ook echt past bij de situatie van de persoon. TJKattevilder geeft dat ook aan. “Het lijkt mij prima om persoonlijke berichten te ontvangen. De berichten moeten natuurlijk wel betrekking hebben op zaken rond de zorgverzekering en mijzelf. De berichten moeten natuurlijk voor mij persoonlijk zijn en moeten niet door anderen ook gelezen kunnen worden.” Sommige Meedenkers hebben zich ook meteen aangemeld, zoals WimMoll. “Ik heb het meteen geregeld nadat ik kennisgenomen had van jullie uitleg op de website. Ik doe het dus wel, het lijkt mij makkelijk om snel van nieuwe ontwikkelingen op de hoogte gehouden te worden.”
Keuze op welke manier ze het willen ontvangen
De Meedenkers die geïnteresseerd zijn in persoonlijke berichten geven aan dat ze willen kiezen hoe ze de berichten ontvangen. “Via de mail zou ik ze wel willen ontvangen. Dat lees ik op mijn laptop thuis. Ik heb geen behoefte aan berichten via een app op mijn telefoon. Ik heb alle notificaties uitstaan omdat ik niet de hele dag dat gepiep wil horen en vertrouwelijke dingen lees ik thuis en niet in de trein o.i.d.” Dat zegt Lilianne_van_den_broek-Verzekerdenraadslid. De meeste Meedenkers willen de persoonlijke berichten graag via de mail of app ontvangen, of een combinatie daarvan. Dat heeft de voorkeur van ElKa. “Via app graag de berichten (inderdaad DigiD etc). Maar een "er zijn berichten"-attendering via mail vind ik dan wel weer fijn. Dan log ik daarna beveiligd in in de app”.
Privacy wel erg belangrijk
Meedenkers geven aan terughoudend te zijn, omdat ze zich zorgen maken over de privacy. John geeft bijvoorbeeld aan eerst te willen weten wie zijn zorggegevens mag en kan inzien. “Ik hecht veel waarde aan mijn privacy en wil niet dat zomaar iedereen binnen een organisatie mijn medische- zorggegevens kan inzien. Dus eerst privacy waarborgen en mij als klant de zekerheid hierover geven. Pas dan sta ik mogelijk positief hier tegenover.” Jouw gegevens zijn bij ons in goede handen John! We verwerken deze zorgvuldig en alleen als jij daarvoor toestemming gegeven hebt. Hoe we dit doen lees je in ons privacy statement.
Wat gaan we hier verder mee doen?
Bedankt voor jullie input! We gaan de persoonlijke communicatievoorkeur vaker onder de aandacht brengen, zodat meer klanten bewust kunnen kiezen voor persoonlijke berichten. We gaan onderzoeken of klanten ook zélf kunnen kiezen hoe ze de persoonlijke berichten ontvangen. Daarnaast begrijpen we dat klanten hun privacy belangrijk vinden. We willen duidelijker maken dat wij netjes met de zorggegevens van onze klanten omgaan. En dat we dat alleen doen als klanten toestemming geven. De keuze betekent niet dat meer collega’s binnen Zilveren Kruis de zorggegevens kunnen bekijken. Maar wel dat we de gegevens mogen gebruiken om persoonlijke berichten te maken en te versturen. Belangrijk is dat we onze klanten hier gerust in stellen.
Lees het hele gesprek op Wil jij persoonlijke berichten van ons ontvangen?