We delen op ‘Samen’ vooral berichten over verbeteringen waar we samen met Zilveren Kruis klanten voor hebben gezorgd. We gaan ook in gesprek met verschillende zorgverleners. In die gesprekken ontdekken we soms ook mooie verbeteringen.
Het op tijd regelen van de juiste (hulp)middelen voor klanten in de laatste levensfase bleek een uitdaging
We zijn in gesprek gegaan met verschillende zorgverleners, waaronder wijkverpleegkundigen en huisartsen. Uit het gesprek bleek dat sommige punten bij terminale en palliatieve zorg als uitdagend worden ervaren. Zoals het op tijd regelen van de juiste hulpmiddelen voor de patiënt. Daardoor zijn medische hulpmiddelen en medicatie niet altijd snel genoeg beschikbaar voor patiënten in de laatste levensfase. En juist op zo'n moment willen we zorg dichterbij - en sneller - brengen.
Klanten in laatste levensfase sneller helpen
Daarom is er door zorgverleners een palliatieve kit gemaakt: een box met daarin belangrijke medicijnen (zoals morfine) en hulpmiddelen (zoals een katheter). Zo kunnen mensen in hun stervensfase thuis snel de juiste zorg en materialen krijgen. We melden graag dat we de palliatieve kit nu landelijk vergoeden. Daarmee krijgt een verzekerde die terminale of palliatieve zorg nodig heeft op het juiste moment de nodige middelen. Een verzekerde hoeft de palliatieve kit niet zelf te regelen. Dat regelt de huisarts of wijkverpleegkundige via een regionale samenwerking. De betrokken apotheker die aan de voorwaarden voldoet, kan de palliatieve kit dan bij ons declareren.
Meer informatie over de palliatieve kit lees je op Zilveren kruis vergoedt de palliatieve kit.