Wachten op zorg kan vervelend zijn. De Zorgcoach bekijkt samen met jou de verschillende mogelijkheden om de wachttijd te verkorten. We onderzoeken of je ergens sneller terechtkunt of dat er misschien een betere optie beschikbaar is voor jouw specifieke situatie.

We willen onze zorgbemiddeling verder verbeteren. Daarom zijn we benieuwd of klanten weten wat zorgbemiddeling is en dat Zilveren Kruis het aanbiedt. En of ze wel of geen gebruikmaken van zorgbemiddeling en waarom. We stuurden de vragenlijst naar Meedenkers met een ingevuld profiel. 59% van hen beantwoordde de vragenlijst.
Zorgbemiddeling is bekend maar wordt weinig gebruikt
Veel deelnemers aan het onderzoek zijn bekend met zorgbemiddeling. 8 op de 10 deelnemers weten dat zij hulp kunnen krijgen bij het regelen van zorg. Alleen maken ze niet veel gebruik van zorgbemiddeling, bijvoorbeeld omdat er geen lange wachttijden waren, er geen behoefte was of er geen zorg nodig was. Wanneer deelnemers het wél gebruiken, gaat het vooral om bemiddeling bij medisch specialistische ziekenhuiszorg.
Ervaring met zorgbemiddeling is positief
Deelnemers die contact opnemen met Zilveren Kruis voor zorgbemiddeling zijn daar positief over. Ze vinden dat medewerkers goed meedenken, luisteren, duidelijke informatie geven en helpen bij het verkorten van wachttijden. Zo was een deelnemer erg blij dat Zilveren Kruis de wachttijd kon verkorten van 6 naar 2 weken.
Een aantal deelnemers was niet bekend met zorgbemiddeling. Maar nadat ze meer informatie kregen, geeft 60% aan in de toekomst zorgbemiddeling te willen gebruiken. De belangrijkste reden hiervoor is dat ze zo sneller passende zorg kunnen krijgen. Deelnemers geven aan dat een goede gezondheid het belangrijkst is en dat lange wachttijden niet kunnen.
Deelnemers zien zorgbemiddeling als een nuttige en soms noodzakelijke oplossing om sneller geholpen te worden.
Actieve zorgbemiddeling vanuit Zilveren kruis
Vanuit Zilveren Kruis willen we een actieve rol nemen als het gaat om zorgbemiddeling. We kijken naar de mogelijkheden van actieve zorgbemiddeling en willen graag weten wat Meedenkers hiervan vinden. In het onderzoek lieten veel deelnemers weten positief te zijn. Ze zouden het fijn vinden wanneer Zilveren Kruis actief meedenkt en zaken regelt die ingewikkeld zijn. En dat het kan helpen om de wachttijden te verkorten.
Hoewel veel deelnemers positief zijn, zijn er ook zorgen en twijfels. Sommige deelnemers vragen zich af hoe Zilveren Kruis gaat bepalen wanneer proactieve zorgbemiddeling nodig is en zijn bang dat dit kan leiden tot voordringen. Dit is niet het geval, we kijken naar uitvalplekken of alternatieven. Bijvoorbeeld of iemand verder wil reizen voor snellere zorg. Op het moment dat we starten met actieve zorgbemiddeling moeten we goed uitleggen wat actieve zorgbemiddeling precies betekent.
Wat gaan we hier verder mee doen?
Dankzij de antwoorden van deelnemers weten we goed in hoeverre mensen bekend zijn met zorgbemiddeling, hoe ze erover denken en wat hun zorgen zijn. Met deze antwoorden gaan we kijken hoe we onze zorgbemiddeling verder kunnen verbeteren. En hoe we proactieve zorgbemiddeling kunnen aanbieden in de toekomst.
Wil je meer weten over zorgbemiddeling? Op onze website vind je meer informatie over wachtlijstbemiddeling ggz en wachtlijstbemiddeling msz.