Controle op ingediende nota van de zorgverlener door de verzekerde

Wat is het idee?

Ik zou graag zien dat er een controle komt op nota van de zorgverlener voordat deze vergoed wordt door het Zilveren Kruis.

Als ik in de app kijk dan kan ik alleen maar summier zien wat er vergoed is aan de zorgverlener maar de factuur zelf met alle specificaties zie ik niet.

Ik denk dat de verzekerde zich meer bewust wordt van de kosten als die de factuur zelf krijgt en deze moet goedkeuren. En ik denk dat ook de zorgverlener zich meer bewust moet worden wat deze declareert en op welke wijze. Eigenlijk terug naar de wijze waarop vroeger de particuliere verzekering werkte. Ik denk dat de zorg hierdoor goedkoper kan, omdat de zorgverlener alleen dat kan declareren wat daadwerkelijk gedaan is en niet met de specifieke nummer omschrijving waartegenover een bedrag staat, niet iedereen heeft alle vooronderzoeken nodig of de maximumtijd. Maar ook dat de verzekerde aan kan geven dat een bepaald onderzoek net door een andere zorgverlener is gedaan of gedaan moet worden en dit dan gecombineerd kan worden.

In gesprek over jouw idee
  • Hoi Anbo,

    Bedankt voor ook dit idee en je uitgebreide toelichting!

    In Nederland is het zo dat ziekenhuizen declareren met een zogenaamde diagnose-behandelcombinatie (dbc), die door de overheid is ingesteld. Een dbc is gebaseerd op gemiddelden en is niet altijd direct gerelateerd aan de behandeling of onderzoeken die je daadwerkelijk hebt ontvangen.

    Op deze pagina leggen we de werking van een dbc verder uit. Ook op de website van de NZa vind je meer informatie: Informatiekaart NZa – Uw ziekenhuisrekening en het eigen risico.

    Als je meer uitleg wilt over wat er valt onder de gedeclareerde dbc, kan onze klantenservice je daar uiteraard bij helpen.

    Is dit wat je bedoelde, of gaat het je om iets anders?

  • Offline

    Het gaat mij om een stukje bewustwording en fraude bestrijding. Ik heb meegemaakt dat de gaplande 12 fysiotherapie behandelingen geheel werden gedeclareerd terwijl ik na 3x niet meer was geweest. Ik kijk op mijn overzicht en zag dit, maar toen hoorde ik geluiden vanuit mijn omgeving dat men niet kijkt en dit vooral bij mensen die hun eigen risico ieder jaar geheel gebruiken en dat meestal al aan het begin van het jaar. Ik vind het heel normaal dat ik zelf een rekening die over mij gaat krijg te zien en het liefst voordat deze betaald wordt. Dit zou toch in de app geregeld kunnen worden dat de verzekerde parafeert. 

  • Offline als antwoord op AnBo

    Goed dat je je hier zorgen over maakt!

    Uit je bericht begrijp ik dat het voor jou niet genoeg is dat we alle gedeclareerde zorgkosten in Mijn Zilveren Kruis en in de app tonen. Zou het voldoende zijn als we een melding naar de klant sturen zodra er een declaratie is verwerkt? Of wil je dat klanten ook actief de declaraties kunnen beoordelen en goedkeuren of afkeuren?