Hoe te handelen bij vragen over zorgkosten.

4 reacties

Ik heb de zorgkosten nagelopen en heb vragen, maar als ik op de site van ZK zoek kan ik eigenlijk het niet goed vinden hoe je het moet “aanvliegen”.

Moet je contact opnemen met de zorgverlener (waar je soms (erg) afhankelijk van bent) en zo ja zijn er tips om het gesprek te voeren.

Of kun je beter eerst informatie halen bij Zilveren Kruis en zo ja waar moet je het melden?

Declareren is mensenwerk en er kunnen (onbedoeld) fouten gemaakt worden  maar is ook bekend dat er domweg gefraudeerd wordt.

Moeten wij (klanten) niet “aangespoord” om ook een stuk eigen verantwoordelijkheid te nemen door de declaraties door te lopen (ik zie bijna iedere keer dat ik bij een supermarkt ben hoe mensen de kassabon doorlopen) dus waarom wel bij de supermarkt en niet bij gedeclareerde ziektekosten.

Nogmaals fouten kunnen voorkomen en bepaalde zaken kun je niet controleren bijvoorbeeld meerdere dagen ziekenhuisopname maar andere zaken zeker wel.

Kortom waar kan ik op de site van ZK de informatie omtrent  'hoe te handelen bij vragen omrent zorgkosten' vinden.

Of, en dat kan ook, dat de controle volledig bij de zorgverzekeraar ligt en worden de fouten (tot een bepaald bedrag) gewoon geaccepteerd (kosten baten).

Bovenstaand in kader het in bedwang houden van de zorgkosten en uiteindelijk de zorgpremies.

Lees het hele idee
In gesprek over jouw idee
  • Hoi Emilio,

    Dank voor de aanvulling. Het voorbeeld dat je beschrijft zal wel eens voorkomen en zo ook andere situaties. We proberen onze verzekerden zo bewust mogelijk te maken van de kosten in de zorg. Het moet wel een goede balans blijven zodat we niet overvragen of over-informeren. Daarnaast maakt onze afdeling Zorginkoop afspraken met zorgverleners over het voorkomen van verspilling en andere zaken om onnodige kosten te voorkomen.

    Je deelde het voorstel om informatie op te nemen op de website over het controleren van een rekening. Dat voorstel ga ik bespreken met mijn collega’s.

  • Offline als antwoord op reesink

    Hallo Jasper,

    Ik heb er nog eens over zitten nadenken, en het klopt de verzekerde kan de zorgkosten niet (altijd) controleren.

    De verzekerde weet ook niet wat de afspraken zijn tussen zorgverlener en zorgverzekeraar en hoe het hele proces werkt / is ingericht maar is het niet de bedoeling dat wij met zijn allen moeten proberen de zorgkosten in de hand te houden?

    Voorbeeld:

    Verzekerde krijgt om de 2 weken een injectie (kosten € 200,00 per stuk) en op x-moment werkt een injectie niet en de zorgverlener (in dit geval de betreffende apotheek) wordt gebeld en de volgende levering wordt vervroegd maar en daar komt het de niet werkende injectie wordt wel in rekening gebracht.

    Is dit fraude; afspraak tussen zorgverlener en zorgverzekeraar (want de injectie is wel geleverd); administratieve onzorgvuldigheid of een puur kosten baten principe want in dit geval zou de injectie moeten worden opgestuurd naar de zorgverlener en die beoordeelt het en moet dan een herstelnota aanmaken (of wat dan ook) waardoor aan het eind van de rit de kosten meer bedragen dan de € 200,00.

    Kortom ook al zou de verzekerde maandelijks een overzicht krijgen dan nog zou enige uitleg over afspraken / proces van belang zijn want in bovenstaand voorbeeld of ik het overzicht maandelijks krijg of niet ik blijf met de vraag zitten is de ingediende nota terecht of niet en hoe moet ik het aanvliegen.

    Mocht jij het vandaag nog lezen alvast een goed weekend.

  • Hallo Jasper,

    Dank voor het snelle en duidelijk antwoord!

    Een maandoverzicht zal zeker helpen alleen (misschien mijn onterechte veronderstelling) verwacht ik niet dat verzekerden spontaan automatisch meer verantwoordelijkheid nemen. Zolang het wordt betaald halen velen hun schouders op en komen pas uit hun stoel als ze in hun portemonnee worden geraakt.

    En dan nog zullen er tip en trucs moeten worden aangereikt hoe je een gesprek aangaat. De relatie zorgverlener en verzekerde is moeilijk want er is een afhankelijkheid. 

    Misschien ben ik te negatief en moeten we gewoon afwachten en worden we met zijn allen positief verrast als er maandelijkse overzichten komen.

    Nogmaals dank voor de reactie.

  • Hallo Reesink,

    Goed om je weer op Samen te zien!

    Je hebt vragen over zorgkosten, de inzage daarin en de eventuele controle van declaraties. Bijvoorbeeld bij wie je moet zijn als je twijfelt of iets klopt. Uiteraard kun je altijd contact opnemen met onze klantenservice. Gaat het om een inhoudelijke vraag waarbij je twijfelt of een bepaalde handeling wel of niet is uitgevoerd, dan kun je het beste contact opnemen met de zorgverlener. Zilveren Kruis verwerkt de declaraties en voert controles uit, maar we hebben niet altijd inzicht in of iets terecht of onterecht is gedeclareerd. Op onze website is op dit moment geen informatie beschikbaar over hoe je zo’n gesprek met een zorgverlener het beste kunt aanpakken.

    Van eerdere ideeën herinner ik mij dat we het aansporen van verzekerden om declaraties te controleren al eens hebben besproken. De conclusie toen was dat het goed is als mensen hun zorgkosten controleren, maar dat we de verantwoordelijkheid daarvoor niet bij de verzekerde kunnen leggen. Dat komt doordat declaraties in de meeste gevallen te complex zijn om goed te begrijpen wat er precies is gedeclareerd. Een kassabon van de supermarkt is daarin toch echt iets anders dan een zorgdeclaratie.

    Wat ik nog wel kan meegeven: Mijn Zilveren Kruis wordt steeds verder verbeterd, zodat je nog sneller en makkelijker je zorgkosten kunt inzien. Ook werken we aan een maandoverzicht, waarin je maandelijks kunt zien of er kosten zijn gemaakt. We verwachten dat verzekerden zich hierdoor automatisch iets meer verantwoordelijk zullen voelen om te controleren of een declaratie terecht is ingediend.