Persoonlijke terugkoppeling goedkeuren of afkeuren indicatie

Wat is het idee?

Op dit moment is mijn indicatie voor een Behandeling verlopen. De specialist (uroloog) heeft aangegeven waarom ik de zorg wel nodig heb met redenen. Via behandelaar krijg ik een terugkoppeling maar zelf krijg ik daar van ZK geen terugkoppeling terwijl me dit wel heel erg raakt.

zou goed zijn dat je als patient ook een bericht (met motivatie) krijgt en daarover kan communiceren

Jouw idee is helder

Je wil ook als klant door Zilveren Kruis geïnformeerd worden over de uitkomst van de aanvraag die een behandelaar voor je heeft gedaan. Dit geeft je meer rust.

  • Hoi Martin T,

    Welkom op Samen. Mooi dat je meteen een bericht met ons deelt.

    Ik heb hier wel een vraag over, omdat het me niet helemaal duidelijk is. Je vertelt dat je indicatie verlopen is en dat de uroloog bij ons aangegeven heeft dat de zorg wel nodig is. Gaat het dan om een behandeling waar speciale toestemming voor nodig is? Kun je hier misschien iets meer over vertellen?

  • Offline als antwoord op Halco - Zilveren Kruis

    Hi Halco. Natuurlijk. Ik heb twee jaar oncologisch fysio gehad na se tweede serie van 35 bestralingen ivm uitgezaaide prostaatkanker. Ivm de snelle toename van kankercellen is er een heel traject geweest om te bepalen hoe nu verder (in 2 ziekenhuizen). Het was een keuze uit bestralen, opereren of hormoontherapie.  De eerste twee werden als te riskant en/of als onvoldoende aangemerkt. Omdat ik al relatief veel schade heb opgelopen bij de series van bestralingen en ik nu al chronische vermoeidheidsklachten en concentratieproblemen had is er gekozen voor een oude hormoontherapie. De urologen van beide ziekenhuizen waren bang dat de bijwerkingen van een nieuwere therapie zodanig zouden zijn dat de kwaliteit van leven te sterk zouden beinvloeden. Plan is nu om met de lichtere kuur te beginnen en ik ondertussen mezelf ga leren aan te passen op de verdere vermoeidheidsklachten en concentratieproblemen (incl depressieve klachten). Essentieel onderdeel daarvan is verdere fysio (als ik moe ben dan val ik vaker, heb ik geen kracht en word ik wat depressief). 
     Mijn fysio heeft hierover contact gehad met zilveren kruis; is afgewezen omdat ik al twee jaar therapie vergoed heb gekregen. Wel is om een nadere toelichting van de uroloog gevraagd. Deze toelichting in de vorm van een aanvraag is ook afgewezen (om dezelfde reden).

    Wat mij bezig houdt is dat ik denk dat ik  veel baat heb van verdere voortzetting van fysio (therapie lijkt aan te slaan maar ben erg moe en ben inmiddels minder gaan werken), dit ook als zodanig is geadviseerd door 2 ziekenhuizen en mijn fysio toch niet mogelijk is. Lange tijd was het echt onduidelijk voor mij dat de regels zo strikt zijn dat er niet vanaf geweken kan worden (2 jaar na bestralingen en niet meer dan terwijl net zogoed voor bestralingen gekozen had kunnen worden en het dan wel vergoed zou worden). Nu betaal ik het zelf want ik heb er gewoon baat bij.

    De fysio heeft steeds netjes aangegeven dat het waarschijnlijk niet kan maar dat ze wel zouden voorleggen.Het ziekenhuis heeft alleen maar gezegd dar ik het nodig heb.

    Heb het idee dat als ZK me ook zelf op de hoogte had gehouden waarom iets niet kan of wel kan en me meer meegenomen had in het proces, het me niet zo bezighouden zou hebben. Heeft nu geleid tot frustratie, ongeloof en daarna acceptatie.

    ik weet niet of ik zo duidelijk ben geweest? Weet vanuit mijn werk als consultant en accountant als geen ander dat er gewoon regels zijn waar niet of nauwelijks van afgeweken kan worden maar met uitleg en het meenemen in het beoordelingsproces is er gewoon minder weerstand door de ontvanger. Vandaar mijn idee

  • Offline als antwoord op Martin T

    Dank voor je toelichting Martin, fijn dat je zo snel en uitgebreid gereageerd hebt. En dankzij je toelichting is je idee volgens mij nu ook helder: je wil ook als klant door Zilveren Kruis geïnformeerd worden over de uitkomst van de aanvraag die een behandelaar voor je heeft gedaan.

    Vat ik je idee zo goed samen?

  • Offline als antwoord op Halco - Zilveren Kruis

    Hi Halco, mooie samenvatting inderdaad. Gaat mij erom dat je als cliënt geen zicht hebt op de afronding van de indicatie en dus ook niet waarom iets goed of afgekeurd wordt. Zou mij persoonlijk rust geven (kan ik dan afsluiten) of je kunt er dan verder mee.

  • Offline als antwoord op Martin T

    Super, dan is je idee helder: je wil ook als klant door Zilveren Kruis geïnformeerd worden over de uitkomst van de aanvraag die een behandelaar voor je heeft gedaan. Dit geeft je meer rust.

    Elk kwartaal bespreken we de binnengekomen ideeën met collega’s. Ook jouw idee over de terugkoppeling gaan we dan bespreken. Onze reactie volgt daarna.