Samenvatting van je telefoongesprek

Community-lid Handewijs deelde het idee om een bevestiging te krijgen na een telefoongesprek met onze klantenservice. En dat je daarom kunt vragen als verzekerde. Handewijs vindt dat vooral belangrijk bij complexe vragen, of als het bijvoorbeeld om veel geld gaat.

We hebben deze wens besproken binnen Zilveren Kruis. We zien dat deze wens soms terugkomt. Maar we weten nog niet precies wanneer verzekerden een bevestiging krijgen prettig vinden. En wanneer dat niet per se nodig is. Daar komen we graag achter.

Daarom vragen we jouw hulp. Heb jij weleens een telefoongesprek met de klantenservice achteraf willen nalezen? En wat maakte dat je die bevestiging belangrijk vond?

Log in en reageer

  • Offline

    Als ik denk dat ik dingen achteraf terug zou willen lezen, stuur ik doorgaans óf een mail óf ik open er een topic over op de Community. Dan heb ik mijn antwoord schriftelijk, zodat ik daarvan bewijs heb en kunnen er geen misverstanden ontstaan. Als je achteraf een samenvatting zou kunnen krijgen van een telefoongesprek, zou ik waarschijnlijk ook wel vaker gaan bellen. Maar ik kan me tegelijk voorstellen dat het erg veel tijd kost, want het lijkt me ook wel overdreven om van elk 'onbenullig' telefoontje zo'n samenvatting te maken. Maar waar leg je de grens tussen 'belangrijk' en 'onbenullig'?

  • Offline

    Soms wil je een onderwerp die je via een telefoongesprek bevestigd zien, zoals hss al schrijft omdat er financiële zaken worden besproken/bevestigd.  Een samenvatting van het telefoongesprek lijkt me dan niet moeilijk. Mijn eigen mobiel maakt via een appje (ACR) perfecte opnamen van elk gesprek dat ik voer. Zo'n gesprek kun je makkelijk mailen naar via de WhatsApp van de beller, of andere Chat-app zoals Telegram, Signal. Dat kan toch geautomatiseerd worden lijkt me.

  • Offline

    Lijkt mij een uitstekend idee, vooral als je hier later verder mee moet gaan en tevens dat je weet met wie je dat eerdere gesprek toen heb gevoerd

  • Offline

    Ik vind het een goed idee zowel voor klant als organisatie. Het hoeft geen vervolg verhaal te worden. De vraag bovenaan die gecheckt is met de klant, puntsgewijs de antwoorden en afspraak en mogelijkheid om te reageren bij onduidelijkheden. 

  • Offline

    Toen mijn moeder nog bij jullie verzekerd was en ik als haar mantelzorger een afwijzend antwoord kreeg op een vraag, had ik daarvan graag iets op papier gehad. Ik moest het antwoord op een later moment met haar huisarts bespreken, maar wist op bepaalde vragen van de huisarts geen antwoord te geven. Wanneer ik toen een schriftelijke bevestiging had gehad van het gesprek had mij dat waarschijnlijk erg geholpen. Je zou degene met wie je belt ook kunnen laten vragen "zou u van dit gesprek een schriftelijk bewijs willen ontvangen?" dan kunnen de klanten zelf bepalen of het zinvol is of niet. 

  • Zou dit zeker niet standaard doen , want t is tijdsintensief . Degene aan de lijn van de kant van de verzekeraar , voelt vast wel wanneer de vragensteller wat onzeker is . Dan aanbieden om het gegeven antwoord nog eens te bevestigen , is een mooie service . 

  • Offline

    Toch, het is erg simpel. Voorbeeld uit de praktijk: Vorig jaar heb ik mijn energiecontract gewijzigd/verlengd. Daarbij vroeg ik of ik de de chattekst gemaild kon krijgen als bewijs. Geen enkel probleem. Binnen no-time in mijn mailbox ontvangen als 'platte tekst. Nu het hier gaat om tekst uit een telefoongesprek lijkt me dat met de huidige slimme software óók mogelijk. Want hoe vaak lees/hoor je 'dat het gesprek wordt opgenomen voor evaluatie-doeleinden'. Vaak toch!? We worden bestookt met zogenaamde slimme chatbots. Ik kan me niet voorstellen dat 't niet zo zou zijn dat automatisch je gesprek als mp3-bestand of als plat tekstbestand gemaild kan worden. Denk dat ZK wel slimme mensen op ICT in dienst heeft.....:-) 

  • Voormalig community-lid
    Voormalig community-lid

    Een bevestiging op papier van een telefoongesprek, zou ik waarderen als naslagwerk, het afgesproken zwart op wit ter voorkoming van discussie, het nalezen van eventuele medische begrippen c.q. Latijnse benamingen. 

  • Offline

    Soms zou het handig zijn, misschien aan de cliënt vragen of ze wel of niet een samenvatting willen hebben via de mail

  • Offline

    Een bevestiging van een telefoongesprek kan handig zijn, b.v. als je naderhand nog eens terug wilt lezen wat er precies afgesproken is.