Schouderoperatie 2 keer eigen risico

Beste lezer(s),

Graag wil ik het volgende met jullie mededelen....

Ergens halverwege 2017 ben ik naar het Sint Maartenskliniek gegaan i.v.m. problemen met de schouder.

Er is toen een onderzoek gestart (MRI scan etc. etc.)

Gezien de wachtijden en het vooronderzoek ben ik c.a. een jaar later geopereerd op 16 april 2018.

Nu krijg ik van het ZK een nota voor mijn eigen risico terwijl ik in 2017 al eigen risico heb betaald. Er wordt aan mij aangegeven dat er een nieuwe DBC is gestart ergens halverwege het onderzoek. Dit is toch een zelfde traject wat er is bewandeld. Het is niet zo dat het eerste onderzoek voor mijn linkerschouder was en dat ik uiteindelijk in 2018 aan mijn enkel ben geopereerd.

Vooraf de operatie heb ik een aantal keer gebeld met het ZK en het ziekenhuis om hier duidelijke antwoorden op te krijgen.

Met name wat nog belangrijker was voor mij, was het feit dat het Sint Maartenskliniek in 2017 wel was gecontracteerd en in 2018 niet. Ik heb al eerder mezelf in mijn vingers gesneden om naar een ziekenhuis te gaan die niet gecontracteerd is en dit wil ik niet nog een keer meemaken. Dus ik heb hier duidelijk over gesproken en gebeld en toch krijg ik een nota onder mijn neus geschoven.

Overigens is de nieuwe DBC volgens het ZK in 2018 gestart waarvoor ik dus eigen risico moet betalen....nu ben ik bang dat ik straks ook een deel van de operatie ook zelf moet betalen omdat er een nieuwe DBC is gestart in 2018 dus een nieuw onderzoek bij een niet gecontracteerd ziekenhuis voor het jaar 2018.....

Weet iemand hier raad mee....?

BVD

  • Offline

    Twee keer eigen risico is vrij normaal , sinds de regels rond de declaratie van zorgproducten in 2015 werd aangepast door de zorgautoriteit. Tot dat jaar leverde één zorgvraag ook één rekening op. Nu levert het hele traject tussenfacturen  op , eerst na 120 dagen en dan telkens weer na 90 dagen. Om het precies te volgen is het noodzakelijk om alle declaratie, met begin- en eind-datum en met de zorgproductcode bij het ziekenhuis op te vragen. Het is mogelijk dat u verkeerd bent voorgelicht. Ook is er een kans dat het de zorgverzekeraar aan te rekenen is:als de zorgverlener ten gevolge van wachtlijsten niet binnen de normale tijd kan behandelen,  is dit ook aan de zorgverzekeraar te verwijten en mag hij er zeker niet ' beter' van worden ( door 2x eigen risico te innen).

    Wat betreft de contractering bij Maartenskliniek: dat is inderdaad heel onduidelijk. Zilveren Kruis communiceert steeds dat de patient een zorgtraject altijd mag afmaken , ook als er tussentijds geen contract meer is. Maar dan is natuurlijk de vraag of hierbij het spraakgebruik gevolgd wordt ( je bent in zee gegaan met een zorgverlener en je wilt daar de behandeling voltooien)  of dat het nieuwe administratieve begrip zorgtraject gevolg wordt. 

    Ik hoop dat Zk hierop een duidelijk antwoord geeft. 

  • Offline

    Goedemorgen Hasan,

    Welkom op het forum!

    Ik begrijp dat je bewust vooraf veel hebt uitgezocht en bij ons hebt geïnformeerd om niet voor verrassingen te komen te staan. Zowel over hoe het eigen risico wordt berekend als voor het contract met de Sint Maartenskliniek. Toch is de verrekening van het tweede eigen risico niet zoals je verwacht had. Logisch dat je dan wilt weten waar je nu aan toe bent.

    Om goed te kunnen zien wat er nu precies is gebeurd, wil ik graag je polis inzien. Zou je mij daarvoor een privébericht willen sturen met je relatienummer, geboortedatum en postcode of huisnummer?

    Groeten,

    Bas

  • Offline
    Hallo allen,

    Zojuist gebeld met de administratie van het Sint Maartenskliniek. Ze geven aan dat mijn laatste DBC liep tot 7 april 2018 en hebben toen een nieuwe DBC moeten opstarten. Als ik voor 7 april was geopereerd hoefde ik geen eigen risico te betalen. Dit vind ik wel zeer triest gezien het feit dat ik er van uit ging dat het 1 zorgtraject was wat ik had bewandeld en dat ik daarover maar 1x eigen risico voor hoefde te betalen. Ik ga er van uit dat het dan toch betaald moet worden en dat we hier niet onder uit kunnen komen.

    Zorg + NL = echt ***. Sorry dat ik het zeg maar ben hier echt pissed over.
  • Offline

    Helaas kan ik in mijn uppie ook vrij weinig veranderen wat betreft protocollen, zorg in NL etc. etc. Ik ben ook maar een nummertje. We zouden hiervoor met een paar honderdduizend man in Den Haag moeten gaan staan. Misschien dat ze dan willen luisteren. Maar wat dat betreft weet ik ook wat me te doen staat. Geld is niet het issue. Als het betaald moet worden dan moet het maar betaald worden, echter voel ik me wel echt genaaid. Ik ga lekker jaarlijks genieten van zorg ook al is het niet spoedeisend. Mijn laatste operatie heeft c.a. €5000 gekost. Hetgeen wat ik aan premie betaal en eigen risico kom ik nog lang niet aan dat bedrag. Maar vanaf heden zal ik een dure klant worden voor het ZK. Ik zit ook door mijn fysiobehandelingen heen. Geen fysio meer nodig, maar het eigen risico is toch betaald. Dus ff lekker wat afspraken maken want vanaf je 20e of 21e behandeling gaat dat vanuit de basisverzekering. Dus lekker 2 keer per week naar de fysio. Dit is maar een klein voorbeeld probeer je mij een oor aan te naaien dan krijg je het terug.

  • Ik kan mij goed voorstellen dat je je zo uit, Hasan. De bedoeling van de DBC methode is natuurlijk niet om mensen om de tuin te leiden. Het voordeel van een DBC is dat het je tegen extra kosten kan beschermen, zolang het bij 1 of meerdere DBC blijven die binnen hetzelfde jaar vallen. Het kan helaas ook zo uitpakken dat je over meerdere jaren behandeld wordt. Als er dan meerdere DBC's zijn met ingangsdatums in verschillende jaren, dan ontkom je helaas niet aan dat het eigen risico 2 keer in rekening wordt gebracht.

    Ik snap dat je daar niet blij mee bent. Je geeft ook aan dat je van niet-spoedeisende zorg gebruik wilt maken. Zorg in Nederland wordt alleen geleverd wanneer je dat ook echt nodig hebt. Daarnaast ga je natuurlijk niet voor je lol naar het ziekenhuis of een therapeut.

    Sylvana​​​​​​​

  • Offline

    , heb je al antwoord op jouw vraag over de contractering ( ik bedoel of je nog wel naar de Maartenskliniek mag) ?

    Verder over die datum van 7 april 2018. Kun je nog een keer vragen wanneer de betreffende zorgproductcode gestart werd? Ik denk namelijk dat dit 90 dagen eerder moet zijn geweest, dus op 7 januari 2018. 

    En nog een tip : bestudeer de uitleg van ZK op de website hierover eens. Het is misschien misleidend als over een zorgtraject gesproken wordt. Want dat is volgens algemeen spraakgebruik misschien iets anders dan wat ZK eronder verstaat. Dan had op zijn minst uitgelegd moeten worden wat een zorgtraject volgens ZK inhoudt. 

    Ik houd het ook voor mogelijk dat de (klantenservice)-medewerkers hiervan niet op de hoogte zijn. Zij lezen eenvoudig de teksten die ZK op de website zet en beschikken niet over extra achtergrondinformatie of verduidelijking.

  • hoi ,

     quote Ik ga lekker jaarlijks genieten van zorg ook al is het niet spoedeisend. Mijn laatste operatie heeft c.a. €5000 gekost. Hetgeen wat ik aan premie betaal en eigen risico kom ik nog lang niet aan dat bedrag.

    sorry hassan, maar even een geruststelling (of schrik) maar jouw operatie heeft waarschijnlijk minder gekost dan wat jij in 1 jaar in totaal aan premie hebt betaald.

    in 2017 was de gemiddelde lasten voor een volwassene €5515 (premies en eigen risico/bijdrage), in 2018 komt het op €5721
    bedragen zijn opgebouwd uit :

    nominale premie (bedrag/premie wat je maandelijks betaald)

    eigen risico/bijdrages

    wlz-premie 

    premie zvw (inkomens afhankelijk bijdrage)

    en natuurlijk een groot deel via bijdrage vanuit de belasting

    groet mike

  • Offline
    Hoihoi,

    Volgens de medewerker die ik heb gesproken over mijn issue, is er aan mij verteld dat het Sint Maartenskliniek voor 2018 toch is gecontracteerd op het laatste moment. Dus voor evt. Extra kosten indien het ziekenhuis niet gecontracteerd was hebben we op dit moment geen antwoord op. Ik heb zelf als klantadviseur gewerkt bij het ZK, dus weet wel hoe het een en ander inside er uit ziet en hoe medewerkers in een korte periode volgestampt worden met informatie. Daarentegen zijn er wel bronnen waar je genoeg informatie in kunt terugvinden, alleen heeft niet iedereen dezelfde capaciteiten en kwaliteiten om dit te kunnen opzoeken en communiceren (vandaar dat ik natuurlijk meerdere keren heb gebeld om er zeker van te zijn dat ik juist ben geïnformeerd). Al met al, het is jammer en kan er niets meer aan veranderen. Zou wel prettiger zijn geweest als men in dit soort situaties wat coulanter konden zijn.

    Mvg
  • Offline

    , ik vind dat jij wel heel soepel bent richting de zorgverzekeraar. Ik vind persoonlijk, dat als je aantoonbaar, 100% zeker, fout bent voorgelicht, dat de zorgverzekeraar dan jou behoort te compenseren.

  • Offline
    In welke zin ben ik fout geïnformeerd? En ja het ZK neemt gesprekken met klanten op dus het is aantoonbaar.

    Op welke gronden zou ik dit moeten aanvechten? Wat betreft 2x eigen risico is eigenlijk nooit het onderwerp geweest maar de volledige vergoeding van de operatie als het ziekenhuis niet gecontracteerd was was het onderwerp waarover ik dus steeds contact opnam.

    Mvg