Niet leverbare medicijnen: wat is de rol van ZK ?

Hallo,

Steeds vaker zijn medicijnen/merken niet direct leverbaar..

onlangs bleek mijn herhaalmedicijn (van een bepaalde dosis) niet leverbaar volgens de apotheek. In plaats van patienten van tevoren te informeren hoor je dit pas bij afhalen... de apotheker wijst naar de groothandel, haalt zijn/haar schoudersop  (hoezo pro-actief informeren) en evt krijg je een ander merk mee indien dat er is en conform preferentielijst van de verzekeraar. Behalve irritant over die gang van zaken en natuurlijk het niet kunnen krijgen van je noodzakelijke medicijn heb je ook niet het idee dat er iemand voor je opkomt dwz het belang van de patient..

Vandaar de vraag: wat is de rol van Zilveren Kruis als mijn verzekeraar hierin? Wat doet ZK richting apotheek en groothandel? Is ZK ook mijn belangenbehartiger?

Dat verwacht ik eigenlijk wel. Of is ZK helemaal niet op de hoogte ?

Doorgaans kan ik gelukkig goed tegen het krijgen van een generiek/ander merk maar niet altijd.

ZK houdt zich op de uitgave middels generieke medicijnen via de preferentielijst. Maar verder? Voor mij als patient is er ook een kostenaspect: als een merk niet leverbaar is krijg ik een ander merk dat duurder kan zijn. Ik blijf op jaarbasis binnen de gekozen eigen risico en betaal dus alles zelf... Ik snap dat het systeem zo werkt maar als ik toch al alles betaal mag ik ook wat over de kosten te zeggen hebben toch?

Mvgr

HTJM

Bovenliggend
  • Offline

    Dank voor het antwoord, duidelijk verhaal. Het gaat mij er vooral om dat ik tijd word geinformeerd en betrokken partijen pro-actief informeren handelen.

    Met name de apotheker als direct aanspreekpunt en leverancier. Dat gebeurt niet. Vaak denk ik dat de apotheker er wel tussenuit kan (weinig toegevoegde waarde).

    Met tijdige informatie hebben patienten meer begrip voor de gang van zaken en de positie van een verzekeraar of apotheker. Alleen de positie van de groothandel blijft vaag; een medicijn dat simpelweg niet op voorraad is doet vreemd aan als antwoord... 

    Ik begrijp de redenen waarom iets niet leverbaar is, de vraag blijft nog wel waarom het steeds vaker lijkt te gebeuren de laatste 2 jaar in elk geval. 

    Als ik het goed begrijp zou een andere generiek/merk medicijn, indien het preferente merk niet beschikbaar is, tegen dezelfde prijs in rekening worden gebracht?

    Mvg

Reageren
  • Offline

    Dank voor het antwoord, duidelijk verhaal. Het gaat mij er vooral om dat ik tijd word geinformeerd en betrokken partijen pro-actief informeren handelen.

    Met name de apotheker als direct aanspreekpunt en leverancier. Dat gebeurt niet. Vaak denk ik dat de apotheker er wel tussenuit kan (weinig toegevoegde waarde).

    Met tijdige informatie hebben patienten meer begrip voor de gang van zaken en de positie van een verzekeraar of apotheker. Alleen de positie van de groothandel blijft vaag; een medicijn dat simpelweg niet op voorraad is doet vreemd aan als antwoord... 

    Ik begrijp de redenen waarom iets niet leverbaar is, de vraag blijft nog wel waarom het steeds vaker lijkt te gebeuren de laatste 2 jaar in elk geval. 

    Als ik het goed begrijp zou een andere generiek/merk medicijn, indien het preferente merk niet beschikbaar is, tegen dezelfde prijs in rekening worden gebracht?

    Mvg

Onderliggend
Geen gegevens