Verloskundigen zeggen massaal contract op

Uit het Nieuws : nos.nl/.../2196571-verloskundigen-zeggen-massaal-contract-met-zilveren-kruis-op.html

Ik denk dat ook de verloskundigen (ook) wat te verwijten is: ze brengen een zwangere vrouw , waarmee ze al een behandelrelatie hebben, financieel in de problemen en in de stress. Ik vind het niet acceptabel dat je tegen je patient zegt: je moet nu opeens gaan bijbetalen. Bij nieuwe patienten kun je het wel zeggen. Liefst bij het maken van een afspraak. Dan heeft de nieuwe patient de keus om een andere verloskundige te kiezen. ...... Maar dat kan ook niet, want 95% zou geen contract hebben afgesloten. Wat nu dan? 

Ik denk dat er een klacht ingediend moet worden bij de ACM, aangezien de verloskundigen dit schijnbaar gezamenlijk hebben besproken en ik dacht dat dit niet mocht ( kartel). 

Een leuke oplossing zou zijn als de gynaecologen of de verloskundigen in het ziekenhuis zouden zeggen: patienten kom maar allemaal bij ons, wij doen het wel onder de voorwaarden van ZK. ( want ZK heeft gelijk, dat de prijzen eigenlijk zouden moeten zakken nu er een overschot aan verloskundigen is). 

  • Offline als antwoord op feina:

    Beste ,

    Goed dat je dit artikel erbij hebt gevonden. Dat was zeker al eerder een goede toevoeging aan dit topic.

    Als Zilveren Kruis hebben we de doelstelling om de zorg voor onze verzekerden te blijven garanderen. Daarom hebben wij de wens dat een klant binnen 15 minuten reistijd bij een gecontracteerde verloskundige terecht kan. Dit is onze keuze, maar wat een maximale reistijd zou moeten zijn is natuurlijk persoonlijk. Om aan onze zorgplicht te voldoen, krijg je dit jaar als Zilveren Kruis klant bij sommige niet-gecontracteerde verloskundige praktijken toch 100% vergoed. Je bent dan altijd binnen 15 minuten reistijd bij een verloskundige waar je de zorg vergoed krijgt. Er is kans dat de kosten niet via de zorgverlener worden gedeclareerd en dat je de kosten eerst zelf moet declareren. De lijst van deze verloskundige praktijken komt op korte termijn online en zal ik zo snel mogelijk delen.

    , vervelend om te lezen dat je denkt dat je verkeerd ben voorgelicht. Wat is er uiteindelijk gekomen uit het feit dat je naar ons bent overgestapt en bij een praktijk loopt die in 2018 niet door ons is gecontracteerd? Lopen jullie nog wel bij dezelfde praktijk als vorig jaar? Misschien is het een idee om naar aanleiding van bovenstaande informatie nogmaals contact met onze klantenservice op te nemen? De klantenservice heeft de lijst met niet-gecontracteerde verloskundige praktijken die wel 100% vergoed worden al we namelijk. Misschien zit hier een optie voor een verloskunde praktijk die dichter bij is tussen?




     

  • Offline

     We zitten nog bij dezelfde (nu dus niet gecontracteerde) pratijk, ze proberen declaraties alsnog rechtstreeks met ZK onderling te regelen (ik weet de status hiervan niet) en tot nu toe nog geen factuur ontvangen. Echter wil je elk jaar een goede afweging kunnen maken tussen budget, zeker of exclusief. Een verloskundige praktijk die meer dan 11km(met de auto/fiets 16km) verderop zit was voor ons geen optie. Zodoende dus voor de exclusief optie gegaan waarbij ik er dan vanuit ga dat daar zeker de juiste vergoeddingen in zitten.