Wanneer zijn de contracten rond?

Goedendag allen,

mijn vraag is de volgende, ik zie bij hulpverlenersdat ZK nog geen nieuwe overeenkomst heeft voor 2018 bij het ziekenhuis waar ik behandeld word.

Wettelijk gezien mag ZK daar tot na oud en nieuw over doen, moet ik nu maar, om van zorg verzekerd te blijven, overstappen naar een andere verzekeraar?

ik ben heel tevreden met het ZK maar dit is een minpuntje.

  • Offline

    ,Zou het niet handig zijn als op het forum het topic met de recentste reactie automatisch bovenaan komt te staan?

    gr. cloris 

  • Offline

    Verder ben ik de 50 dik gepasseerd en het voelt wat belerend en ongepast mij lastig te vallen met badges en of gehaalde rangen.

    Al geeft deze onzinnige beloning wel veel plezier in de huiselijke kring...

  • Beste ,

    De contractmelder werkt tot nu toe alleen voor ziekenhuizen. Maar zeker een wens om dit later ook voor andere zorgverleners in te kunnen zetten.

    , de meeste online fora houden de volgorde aan die wij ook hanteren: het originele topic bovenaan en op volgorde van binnenkomst alle reacties daar onder. Bij een eventueel herontwerp van het forum nemen we het anders ordenen zeker weer in overweging. 

    Jammer dat onze badges en rangen belerend op je overkomen, dat is zeker niet de bedoeling. Ligt het aan de namen van de badges en rangen, of dat we ze überhaupt uitdelen? Het idee er achter is dat we onze community-leden op een bepaalde manier belonen voor bijdrage. 

  • Voormalig community-lid
    Voormalig community-lid

    Zorgverzekeraars moeten elk jaar op 12 november duidelijk maken met welke zorgverleners zij een contract afsluiten voor het volgende jaar. Voorheen lag deze deadline op 19 november. Helaas is deze afspraak nog niet wettelijk vastgelegd en constateren wij dat zorgverzekeraars zich al jaren niet aan deze afspraak houden.

    Hieruit blijkt maar weer dat zorgverzekeraars zich schijnbaar hier weer niet aan hoeven te houden en dat ik als verzekerde in December nog niet weet of er wel of geen contract met mijn zorgvelener komt!. Dit vind ik een zeer kwalijke zaak.

    Ben

  • Beste ,  

    Goed dat je hier je mening deelt. De overheid had voor dit jaar inderdaad bepaalt dat de zorgverzekeraars de informatie over (wettelijke) wijzigingen en de nieuwe premies uiterlijk op 12 november 2017 bij de klant bekend moesten maken. Hierin hoeft de contractering nog niet vast te staan. Het is wel verplicht om de nieuwe premie en voorwaarden bekend te maken. Deze datum was ook ons streven voor de contractering, maar is niet altijd haalbaar. De contractering ligt namelijk wel bij 2 partijen. Bij ons als zorgverzekeraar en ook bij de zorgverleners. Dit betekent dat we echt afhankelijk van elkaar zijn en dat we in veel gevallen een compromis moeten sluiten waardoor er een langere tijd over gaat. Wij doen
    erg hard ons best om het allemaal zo snel mogelijk rond te krijgen. Pas als de afspraken helemaal rond zijn nemen we de gecontracteerde zorgverlener op in de Zorgzoeker. Het bestand in de Zorgzoeker wordt dan ook dagelijks bijgewerkt.

    Ondanks dat de contractering nog niet volledig rond is, kan ik je wel geruststellen dat je nu al wel kunt beslissen. Het is namelijk zo; als een zorgaanbieder vanaf 1 januari niet meer gecontracteerd of geselecteerd is voor je polis, dan mag je als verzekerde de lopende behandeling wel afmaken. Hiervoor is wettelijk gesteld dat wij als zorgverzekeraar 100% van het notabedrag vergoeden. Ook de vervolgbehandelingen betalen we 100%. Daarnaast hebben we ook nog een coulanceregeling voor een bepaalde tijd. Als aan het eind van het jaar niet duidelijk is of een ziekenhuis of een categorale instelling (in dit geval Bergman clinic) wordt gecontracteerd, dan vergoeden wij 100% van het marktconforme tarief.

    Hopelijk helpt dit je om sneller een beslissing te kunnen maken?

  • Offline

    Hee, daar is die term weer, 100% van het marktconforme tarief.. Is dat even veel als de rekening die de instelling stuurt? Het valt me op dat u niet zegt, de rekening te voldoen.

  • Beste ,

    Goed dat je hier naar vraagt. Het marktconforme tarief is het tarief dat wettelijk is bepaald. Het kan zijn dat de rekening van een instelling hier van afwijkt. Het kan soms dus voorkomen dat in bepaalde gevallen de rekening niet volledig wordt vergoed.

  • De tarieven zijn in te zien op onze pagina niet- gecontracteerde zorg
    Zie:
    https://www.zilverenkruis.nl/consumenten/Paginas/Zoeken.aspx?k=Tarieven%20gecontracteerde%20zorg
  • Voormalig community-lid
    Voormalig community-lid

    Elk jaar krijgen de verzekeraars steeds meer te vertellen en de verzekerde is de dupe!!!. Als ik zie wat er in 2018 weer veranderd is en niet of minder vergoed wordt vindt ik dat met gemak niet meer normaal. Ik betaal elk jaar meer aan premie en nog worden er dingen afgehaald of gewijzigd!!. Zo ook de collectieviteit is er nu ook al af gehaald. En het is nu 21 December en nog zijn de contracten met de zorgverleners niet rond!!. Ongelovelijk dat dit allemaal maar kan in Nederland!

  • Offline

    hahaha, weer dezelfde riedel als vorig jaar!