Extra Ziektekostenverzekering als je naar Thailand gaat

Als je naar Thailand gaat voor 3 maanden, eist de Thaise ambassade (als je een visum aanvraagt) dat je een aparte ziektekostenverzekering neemt, waarbij in een engelstalige verklaring staat vermeld dat je verzekerd bent voor alle kosten voortvloeiend uit COVID voor USD 100.000 (is nu vlas mij 50.000 usd). Dit bedrag moet er perse op staan. Zonder bedrag op de verklaring, wordt er geen visum verstrekt. Zilveren Kruis zegt dat ze alle kosten vergoeden in het buitenland. Maar hier wordt dus in Thailand geen genoegen mee genomen.

We moeten nu een andere, extra, verzekering afsluiten bij bijvoorbeeld AA Insurance. Dit kost voor 3 maanden weer een paar honderd euro. Wat eigenlijk zonde is, want je bent verzekerd.

Wat hier nu mee te doen? 

Bovenliggend Reageren
  • Offline als antwoord op Birgith - Zilveren Kruis:

    Hi Birgith,

    Dat de engelse verklaring altijd voldoende is geweest was voor het tijdperk Corona. Met ingang van 01 nov 21 is deze eis aangepast zodat iedereen die gevaccineerd is welkom is. Dan heb je idd een verklaring nodig door je ziektekosten verzekeraar met dat je voor 50.000 euro gedekt bent. 

    Vandaag ook contact gehad met mijn doorlopende reisverzekering en die verwijst ook naar jullie.

    Het mag toch niet zo zijn en dat ik een reisverzekering heb en een ziektekostenverzekering dat beiden verzekeraars voor niemand iets kan betekenen. Als je tot 100% vergoed bent in het buitenland kun je de brief ook maken.

    ik wil graag eind januari gaan dus wat kunnen jullie voor mij betekenen en vele anderen.

    Groet Bri

Onderliggend
  • als antwoord op bri:

    Zilveren Kruis, bij een crisis is er een andere reactie nodig dan die van jullie, namelijk “ dat het altijd zo heeft gewerkt”. Ik ben het helemaal eens met de andere forumleden: er moet echt iets gebeuren. Ik vind het star en isolationistisch om jezelf op de borst te kloppen, omdat het vroeger ook functioneerde. De verzekerden hebben recht op een verklaring van hun zorgverzekeraar hierover. 
    Ik heb nog niet bij andere zorgverzekeraars  navraag gedaan. Wat ik vanouds weet is dat jullie concurrent ONVZ hier veel soepeler mee omgaat. Dus deze forumleden kunnen ook beslissen om naar een andere zorgverzekeraar over te stappen op grond van deze slechte ervaring met jullie.

  • Offline als antwoord op bri:


    Dag Bri,

    Ik heb uitgebreid navraag gedaan waarom er geen bedragen op de Engelstalige Verzekeringsverklaring worden genoemd. Een van de redenen is dat het noemen van bedragen in de verzekeringsverklaring niets duidelijk maakt. Het leidt eerder tot verwarring dan zekerheid. De bedragen worden dan als een garantie gezien terwijl die garantie niet te geven is. Vanuit de Nederlandse wetgeving vergoeden wij de ziekenhuiskosten op basis van gemiddelde kosten. Niet elke behandeling of consult of elke opnamedag wordt apart in rekening gebracht. Daarvoor hebben wij Diagnose Behandel Combinaties.

    Ook kan het zijn dat er behandelingen worden uitgevoerd waarvoor in Nederland geen vergoeding voor is. Een genoemd bedrag kan dan de valse indruk geven dat alles vergoed wordt. Een zorgverzekering is geen sommenverzekering: er wordt geen vooraf afgesproken bedrag uitgekeerd als de zorg nodig is.

    Een andere reden is dat er wettelijk geen grondslag is om bedragen te noemen in een verzekeringsverklaring. In de wet en de polisvoorwaarden is hierover niets opgenomen.

    Met een Aanvullende verzekering worden de kosten vergoed tot 100% van het buitenlandse tarief, mits er sprake is van zorg die in Nederland wordt vergoed. In de verzekeringsverklaring wordt Covid-19 ook genoemd.

    Groet, Birgit

  • Offline als antwoord op Birgith - Zilveren Kruis:

    Hi Birgit,

    Bedankt voor je mail! Bedragen maken misschien niets duidelijk, het is wel een eis die men stelt om het land binnen te komen. Alle redenen genoemd geloof ik graag maar daar ben ik niet mee geholpen en vele met mij. Je kunt t ook omdraaien, we schrijven die brief uit met 50.000 maar de verzekerde moet een verklaring tekenen dat alles afgehandeld conform de verzekerings voorwaarden incl aanvullend of niet. 
    Dan denk je mee nu kan ik alsnog een verzekering afsluiten apart voor de 50000. 100 euro . Ik heb al een ziekte en doorlopende reisverzekering.

    Heel jammer dat t zilveren kruis zo star is.want indien nodig vergoeden jullie bij wijs van spreken 75.000.

    Hoop dat er iemand is  die er nog aan kan tornen.

    Dank je wel voor jou bericht en wens je een fijne avond!

    groet,

    Bri

  • Offline als antwoord op bri:

    Beste Bri,

    Bedankt voor dit bericht, mijn moeder zit in dezelfde situatie. Er wordt na de hele Non-Immigrant 0 applicatie (niet te doen voor een vrouw van 75), NA het betalen, een mail gestuurd waarin er om de Engelse verklaring wordt gevraagd. 1.300 EUR out-patient, 13.000 EUR In-patient dekking. Vreemd dat dit weer een ander bedrag is ook.

    Ik ben de visumaanvraag voor haar aan het organiseren, en heb ondertussen uitgebreid gebeld met alle betrokken instanties. Zelfs BuZa. Ook bij de geschillencommissie zorgverzekeraars is dit bekend. Er is al een uitspraak geweest over een geval een aantal weken terug. Je raadt het al: in het voordeel van de verzekeraar. Ik ga zelf denk ik ook nog voor de vorm een klacht indienen. <Gedaan 30-11-2021).

    Ik heb nu een aantal Thaise verzekeraars die worden aangedragen door de ambassade bekeken. De formulieren en voorwaarden beginnen me wel te duizelen. Heb jij, of iemand anders hier in de chat, het al voor elkaar gekregen bij een verzekeraar uit Thailand? En zo ja, is de verklaring door de ambassade geaccepteerd?

    Vriendelijke groet,

    Diederik Groesbeek

  • Offline als antwoord op Diederik Groesbeek:

    Hi Diederik,

    Bedankt voor de mail.

    Jammer dat het zo moeizaam is. Op het Thailand blog zie ik ook enkele verzekeraars die t afsluiten. Ik wil graag eentje hebben waarbij iemand zegt deze is goed en heb ik goedkeuring voor de app gekregen dus als je nog tips hebt graag.

  • Offline als antwoord op Petra de Groot:

    Hi!

    Ik ben uiteindelijk in zee gegaan met een aanrader van TUI, namelijk Visumdienst.com. Omdat de visum aanvraag al liep en zo goed als klaar was, ging het alleen om de verzekering. Die hebben ze zeer snel geregeld. Telefonisch contact was prima, informatie klopte allemaal en ik had wel het idee dat deze man precies wist wat de bedoeling was. Zijn factuur was ook transparant en netjes (en niet buitensporig duur). Verzekeringsverklaring vanmiddag gemaild naar de ambassade, visum voor het eten binnen.

    De meeste Thaise sites die ik heb bezocht hadden een zeer onoverzichtelijk en langdradig aanmeldingsproces. De Nederlandse sites zagen er veelal wat 'onbetrouwbaar' en duur uit (sorry als ik mensen beledig dat is niet mijn bedoeling).

    Dat mijn ervaring met Visumdienst goed was, is natuurlijk geen garantie voor andere gevallen, dus wees altijd op je hoede.

    Voor Petra: die site van jou ziet er ook wel okee uit. Misschien dat ik die nog wel geprobeerd had als ik niks anders had gevonden :). 

    Ik ga nu verder met de Thai Pass en een hotelovernachting (misschien ook wel via Visumdienst). Als mensen nog tips hebben: graag. Bedankt voor het meendenken allemaal!

  • Offline als antwoord op Diederik Groesbeek:

    Dank voor je reactie Diederik! Ik ga die van Petra proberen vroeg me alleen af of je t nu al kan regelen want ik ga pas 02 feb weg. Ik heb zelf t princess pathuwan geboekt dat is incl transfer en PCR test..

    Heb hun even gemaild 

    je kunt aanvinken als je gebruikt wilt maken van de test en de transfer.

    in dit hotel ben ik al vaker geweest goed en schoon .zit aan MBK vast.

    maar er zijn genoeg andere hotels.

  • Offline als antwoord op bri:

    Goedemiddag Bri,

    Ik begrijp dat het voelt alsof wij star zijn. Het is de Thaise regering die de voorwaarden heeft aangepast, en onze verklaring niet meer wil accepteren. In de Engelstalige verzekeringsverklaring staat duidelijk wat wij vergoeden, ook in geval van Covid. 

    Zoals Diederik ook aangaf kan je een aparte verzekering hiervoor afsluiten, die geaccepteerd wordt voor de visumaanvraag. 

    Groet, Ewa

  • Offline als antwoord op Birgith - Zilveren Kruis:

    Hi Ewa,

    Dank voor je bericht. Het klopt dat Thailand de regels heeft aangepast en mijns inziens ook nodig sinds COVID-19 de wereld teistert. Ik ben blij dat ze t land wel weer open gooien met de nodige restricties

    ik ga idd de andere verzekering regelen dat is t punt niet. 
    Het gaat mij erom dat jullie niet mee gaan in de veranderingen . Waarom kunnen jullie die verklaring niet geven dat vind ik star want jullie bewegen niet mee.

    ik betaal nu mijn doorlopende reisverzekering, ziektekosten en nog deze aparte verzekering.

    Het komt verder wel goed  en mag me zelf gelukkig prijzen dat ik op reis kan.

    Had meer souplesse van t Zilveren Kruis verwacht.

    ik ga ook niet weg bij jullie maar is zeker een minpunt waard.

    we komen er niet uit samen maar desalniettemin fijne feestdagen en een gezondheid.

    Vitale groet,

    Bri