Extra Ziektekostenverzekering als je naar Thailand gaat

Als je naar Thailand gaat voor 3 maanden, eist de Thaise ambassade (als je een visum aanvraagt) dat je een aparte ziektekostenverzekering neemt, waarbij in een engelstalige verklaring staat vermeld dat je verzekerd bent voor alle kosten voortvloeiend uit COVID voor USD 100.000 (is nu vlas mij 50.000 usd). Dit bedrag moet er perse op staan. Zonder bedrag op de verklaring, wordt er geen visum verstrekt. Zilveren Kruis zegt dat ze alle kosten vergoeden in het buitenland. Maar hier wordt dus in Thailand geen genoegen mee genomen.

We moeten nu een andere, extra, verzekering afsluiten bij bijvoorbeeld AA Insurance. Dit kost voor 3 maanden weer een paar honderd euro. Wat eigenlijk zonde is, want je bent verzekerd.

Wat hier nu mee te doen? 

Bovenliggend
  • Dag Petra,

    Het is blijkbaar zo dat de Thaise regering deze eis heeft gesteld. Onze Engelstalige verzekeringsverklaring is internationaal altijd voldoende geweest voor Thailand. Als de Thaise regering andere eisen stelt om een visum te verkrijgen is dat een van hun regels.

    Ik kan me voorstellen dat het zuur voelt dat zij geen genoegen nemen met de verklaring dat je verzekerd bent tot 100% van het buitenlandse tarief (Indien je aanvullend verzekerd bent).

    Groet, BirgitH

  • Offline als antwoord op bri:

    Beste Bri,

    Bedankt voor dit bericht, mijn moeder zit in dezelfde situatie. Er wordt na de hele Non-Immigrant 0 applicatie (niet te doen voor een vrouw van 75), NA het betalen, een mail gestuurd waarin er om de Engelse verklaring wordt gevraagd. 1.300 EUR out-patient, 13.000 EUR In-patient dekking. Vreemd dat dit weer een ander bedrag is ook.

    Ik ben de visumaanvraag voor haar aan het organiseren, en heb ondertussen uitgebreid gebeld met alle betrokken instanties. Zelfs BuZa. Ook bij de geschillencommissie zorgverzekeraars is dit bekend. Er is al een uitspraak geweest over een geval een aantal weken terug. Je raadt het al: in het voordeel van de verzekeraar. Ik ga zelf denk ik ook nog voor de vorm een klacht indienen. <Gedaan 30-11-2021).

    Ik heb nu een aantal Thaise verzekeraars die worden aangedragen door de ambassade bekeken. De formulieren en voorwaarden beginnen me wel te duizelen. Heb jij, of iemand anders hier in de chat, het al voor elkaar gekregen bij een verzekeraar uit Thailand? En zo ja, is de verklaring door de ambassade geaccepteerd?

    Vriendelijke groet,

    Diederik Groesbeek

  • Offline als antwoord op Diederik Groesbeek:

    Hi Diederik,

    Bedankt voor de mail.

    Jammer dat het zo moeizaam is. Op het Thailand blog zie ik ook enkele verzekeraars die t afsluiten. Ik wil graag eentje hebben waarbij iemand zegt deze is goed en heb ik goedkeuring voor de app gekregen dus als je nog tips hebt graag.

  • Offline als antwoord op Petra de Groot:

    Hi!

    Ik ben uiteindelijk in zee gegaan met een aanrader van TUI, namelijk Visumdienst.com. Omdat de visum aanvraag al liep en zo goed als klaar was, ging het alleen om de verzekering. Die hebben ze zeer snel geregeld. Telefonisch contact was prima, informatie klopte allemaal en ik had wel het idee dat deze man precies wist wat de bedoeling was. Zijn factuur was ook transparant en netjes (en niet buitensporig duur). Verzekeringsverklaring vanmiddag gemaild naar de ambassade, visum voor het eten binnen.

    De meeste Thaise sites die ik heb bezocht hadden een zeer onoverzichtelijk en langdradig aanmeldingsproces. De Nederlandse sites zagen er veelal wat 'onbetrouwbaar' en duur uit (sorry als ik mensen beledig dat is niet mijn bedoeling).

    Dat mijn ervaring met Visumdienst goed was, is natuurlijk geen garantie voor andere gevallen, dus wees altijd op je hoede.

    Voor Petra: die site van jou ziet er ook wel okee uit. Misschien dat ik die nog wel geprobeerd had als ik niks anders had gevonden :). 

    Ik ga nu verder met de Thai Pass en een hotelovernachting (misschien ook wel via Visumdienst). Als mensen nog tips hebben: graag. Bedankt voor het meendenken allemaal!

  • Offline als antwoord op Diederik Groesbeek:

    Dank voor je reactie Diederik! Ik ga die van Petra proberen vroeg me alleen af of je t nu al kan regelen want ik ga pas 02 feb weg. Ik heb zelf t princess pathuwan geboekt dat is incl transfer en PCR test..

    Heb hun even gemaild 

    je kunt aanvinken als je gebruikt wilt maken van de test en de transfer.

    in dit hotel ben ik al vaker geweest goed en schoon .zit aan MBK vast.

    maar er zijn genoeg andere hotels.

  • Offline als antwoord op bri:

    Goedemiddag Bri,

    Ik begrijp dat het voelt alsof wij star zijn. Het is de Thaise regering die de voorwaarden heeft aangepast, en onze verklaring niet meer wil accepteren. In de Engelstalige verzekeringsverklaring staat duidelijk wat wij vergoeden, ook in geval van Covid. 

    Zoals Diederik ook aangaf kan je een aparte verzekering hiervoor afsluiten, die geaccepteerd wordt voor de visumaanvraag. 

    Groet, Ewa

  • Offline als antwoord op Birgith - Zilveren Kruis:

    Hi Ewa,

    Dank voor je bericht. Het klopt dat Thailand de regels heeft aangepast en mijns inziens ook nodig sinds COVID-19 de wereld teistert. Ik ben blij dat ze t land wel weer open gooien met de nodige restricties

    ik ga idd de andere verzekering regelen dat is t punt niet. 
    Het gaat mij erom dat jullie niet mee gaan in de veranderingen . Waarom kunnen jullie die verklaring niet geven dat vind ik star want jullie bewegen niet mee.

    ik betaal nu mijn doorlopende reisverzekering, ziektekosten en nog deze aparte verzekering.

    Het komt verder wel goed  en mag me zelf gelukkig prijzen dat ik op reis kan.

    Had meer souplesse van t Zilveren Kruis verwacht.

    ik ga ook niet weg bij jullie maar is zeker een minpunt waard.

    we komen er niet uit samen maar desalniettemin fijne feestdagen en een gezondheid.

    Vitale groet,

    Bri

  • Offline als antwoord op bri:

    Ik heb een reactie gehad op mijn officiele klacht. De officiele 2 redenen waarom ze het niet doen:

    "Wij willen voorkomen dat er een verkeerde verwachting ontstaat bij u als klant."

    "Er bestaat in de wet en polisvoorwaarden geen grondslag voor het opnemen van bedragen in de verzekeringsverklaring."

    Ik had dit voor die tijd al uitgezocht bij de geschillencommisie zorgverzekering. Er was een paar maanden geleden als een zaak (!) tussen een klant en CZ verzekering, natuurlijk in het voordeel van CZ beslist.

    Het is ronduit stuitend dat de reactie is: we zijn niet wettelijk verplicht om dit te doen, dus we doen het dan ook niet. De groeten.

    Gelukkig voelen ze zicht gesteund door de andere zorgverzekeraars.

    Goed werk Zilveren Kruis.

  • Offline als antwoord op Diederik Groesbeek:

    hoi  dank je wel voor het updaten. Wetten zijn ook gemaakt zodat ze weer aangepast kunnen worden aan de actuele omstandigheden. 
    Het is zoals het is. Gelukkig Four leaf clover zijn er nog andere mogelijkheden. Maar de brave burger neemt dit weer mee op zijn schouder.

Reageren Onderliggend
Geen gegevens