Onjuiste declaratie apotheek, ZK geeft aan dat ik dit bij mijn apotheek moet melden. Vreemde gang van zaken

Hallo allemaal, 

Ik weet niet of ik hier goed zit, maar vooruit, het betreft geldzaken! 

ik zie net per toeval in de ZK app dat mijn apotheek maar liefst 240 stuks Dymista neusspray aan mij versterkt zou hebben op 1 maart jl. ter waarde van maar liefst €4234. 
lijkt mij een beetje veel neusspray.
Nou ja.. waarschijnlijk een “foutje” iig iets voor ZK om te moeten weten want zij betalen het aan de apotheker. Ik denk ik geef het ff door via de whattsapp ( erg makkelijk en snel!) 

Tot mijn verbazing legt de medewerker dit bij mij terug met als mededeling: Goedemiddag Xxx je appt met Xxx Goed dat je contact opneemt. Dat zijn er inderdaad wel heel veel. De enige die deze declaratie kan corrigeren is de apotheek zelf. Ik wil je daarom vragen dit bij de apotheker aan te geven zodat zij dit in orde kunnen maken.

Euh... beetje vreemd! Ten eerste dat het systeem dit soort grote aantallen niet opvalt en eruit pakt voor controle. Ten tweede zou ik deze “ verdachte transacties” als bedrijf zijnde zelf willen onderzoeken en bij de apotheker ff duidelijk vragen hoe zo iets kan. Ook met het oog op fraude en eventuele moedwillige onjuiste declaraties. Voor hetzelfde geld is het een menselijke fout... of is er meer aan de hand....

ben benieuwd naar jullie mening! 

groetjes, Monique

  • Offline

    Wat een bedrag wat waarschijnlijk een foutje is inderdaad. Ik kijk ook iedere maand mijn declaraties na en constateer ook weleens een foutje. Mijn verzekeraar geeft dan ook aan dat ik bij de zorgverlener moet zijn omdat de verzekeraar niet bij de behandeling is geweest. 

    Maar ja dit is een fout die door iemand ontdekt word maar 90% van de mensen kijkt niet eens naar de declaraties dus er worden heel veel fouten niet ontdekt. Ik neem aan dat de Zilveren Kruis deze declaratie alsnog in onderzoek neemt ?

  • Lijkt er op dat iemand ergens de nummers verwisseld heeft,  240 neussprays IPV 2x neusspray (inhoud 120 dosis per neusspray), als de fout bij de apotheek gemaakt is, zal die het moeten corrigeren, zorgverzekeraars vergoeden gewoon wat door de zorgverlener wordt gedeclareerd, hoe vreemd het ook mag zijn, er wordt vanuit gegaan dat de zorgverlener datgene declareerde wat mag. Gelukkig is al wel duidelijker in het declaratie overzicht komen te staan hoeveel items er gedeclareerd zijn, voorheen stond er hooguit 1, ongeacht de geleverde hoeveelheid.

    Bij mijzelf zie ik deze maand ook een foutje van een zorgverlener, levering van product is gestopt na 1 jaar, maar declaratie loopt nog gewoon door, vergoeding is een dagprijs, dus makkelijk te controleren dat ze te lang door gaan.

    Groet mike

  • Hoi Monique, 

    Goed dat je dit aankaart. Ik zou graag eens met deze declaratie mee willen kijken. Kan inderdaad zijn dat er een fout is gemaakt met het declareren. Of het is simpelweg een onduidelijke omschrijving. Als je mij een privébericht stuurt met je telefoonnummer dan bel ik je erg graag morgen over op. Je stuurt mij het privébericht door op mijn naam te klikken. ik stem dan de tijd met je af dat ik je bel. 

    @Jesse en Mike: bedankt voor jullie reacties op Monique!

    Bart

  • Mike, ik vind dat jouw reactie teveel in lijn is met de eerste reactie van de zorgverzekeraar. Het is duidelijk dat de zorgverzekeraar op twee momenten steken laat vallen: bij de automatische controle die moet plaats hebben op elke declaratie, van elke zorgverlener waar een overeenkomst mee is. En het tweede moment is de klantenservice. 

  • als antwoord op jesse:

    Jesse, dit mag geen foutJE genoemd worden! Vandaar dat het ook de zaak van de zorgverzekeraar is. In feite zou een klacht over de zorgverzekeraar bij de NZA op zijn plaats zijn! 

  • Ik zou graag eens met deze declaratie mee willen kijken.

    Dit noem ik een understatement. In plaats van excuses van zilveren kruis willen ze “ graag eens” kijken. Dit hadden excuses moeten zijn en de belofte dat ze dit direct gaan oplossen.

  • Hoi feina,

    Klopt dat mijn reactie in lijn is met verzekeraar, dit komt mede doordat ik zelf ook een gelijksoortige ervaring heb gehad en dat was voor de medewerker van de klantenservice niet inzichtelijk te krijgen wat nu de ware fout was. Ik heb het toen ook via de apotheek opgehelderd gekregen en heb later op het kantoor nog inzichtelijk gekregen via welke systemen het uiteindelijk voor de verzekeraar terug te vinden was.

    Sindsdien is er al wel een hoop verbeterd qua inzicht via mijn zilveren kruis, maar het is volgens mij nog altijd zo dat de zorgverzekeraar niet hoort te weten waar je je medicatie voor krijgt, dat is eerder de verantwoording van de zorgverlener (wel binnen de kaders zoals afgesproken met zorgverzekeraars) . Zorgverzekeraar zouden dus een aanname moeten maken dat iets niet klopt en dat is lastig als iets binnen de normen/afspraken valt, maar qua aantal niet zou kloppen.

    Wetende hoeveel declaratie regels een zorgverzekeraar per dag/maand/jaar binnen krijgt, zal het ongetwijfeld wel vaker voorkomen dat er een fout doorheen komt. Daarom is het ook goed dat het inzicht in het zorgverbruik beter is geworden, nu nog meer mensen die het ook echt inkijken en controleren, we zullen het toch samen moeten doen. 

  • Offline als antwoord op feina:

    Voor alle duidelijkheid: het is niet constructief om in dit soort situaties aannames te doen. Daarom wil ik meekijken. Zonder gegevens kan ik dat niet. Als er fouten worden gemaakt (door ons of de apotheek) en wij kunnen zien waar dit aan ligt, dán kunnen wij ook werken aan een oplossing. Neem even een stap terug Feina.

    Bart

  • Beste allen,

     

    Wat een interessant vraagstuk! Ja, zo kijk ik er als jurist en als lid van de Verzekerdenraad tegenaan.

    Goed van je Monique dat je dit hebt ontdekt en hebt aangekaart.
    Wat fijn Barth dat jij het namens Zilveren Kruis oppakt om in dit specifieke geval te kijken wat er is gebeurd.

    Ik ga hier – als lid van de Verzekerdenraad – zeker een vraag over stellen aan de directie. Ik ben namelijk heel benieuwd hoe de zienswijze van hen op deze materie is, waar en hoe er controle is ingebouwd en hoe zij voorwaarden hebben ingebouwd om eventuele fouten te voorkomen.

    Als ik een reactie heb, zal ik die hier zeker posten!

    Hartelijke groet, Natasja