Onterechte declaratie, apotheek na 6 maanden nog steeds geen correctienota verstuurd. ZK kan niks voor me doen?

In januari heef mijn apotheek medicatie gedeclareerd welke door een tekort niet zijn verstrekt. Begin februari heb ik dit bij ZK gemeld, en de apotheek verzocht z.s.m. alternatieve medicatie te verstrekken. Er vanuit gaande dat hiermee ook de declaratie gecorrigeerd zou gaan worden.

Na diverse malen bij de apotheek navragen heeft de apotheek pas in april alternatieve medicatie verstrekt, dus 3 maanden zonder medicatie gezeten (dit terzijde). Hierbij heeft de apotheek aangegeven dat de eerdere declaratie einde van de maand zou worden gecorrigeerd. Ik heb hierna nog contact opgenomen met ZK om ze van de situatie op de hoogte te brengen (via whatsapp en telefonisch).

Inmiddels zitten we in juli (6 maanden verder) en heb ik voor de vierde maal navraag gedaan bij de apotheek, wederom excuses en ja we gaan het einde van de maand corrigeren.

Ook nog maar eens contact opgenomen met ZK, zij blijven aangeven niks voor me te kunnen doen. Ik moet toch echt zelf bij de apotheek zijn, alleen die kan dit voor mij corrigeren.

Het vertrouwen heb ik inmiddels opgegeven en de kosten voor de onterechte declaratie inmiddels zelf maar ingehouden op een betaling van het eigen risico aan ZK (en ze hierover geinformeerd). Maar daar is ZK het natuurlijk niet mee eens, en die blijven gewoon lekker betalingsherinneringen (met extra kosten) sturen i.p.v. eens contact op te willen nemen met de apotheek. Waarom moet ik van ZK voor iets betalen wat evident niet is geleverd?

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Bovenliggend
  • Ik ben het met Paul eens dat dit een heel verkeerd systeem is. Immers ZK heeft een contract afgesloten met deze apotheek. Als er geen contract zou zijn was dit anders. Maar nu is er een contractuele relatie. Daarbij moeten beide partijen zich inzetten voor hun klant, de verzekerde/patiënt. Als de verzekerde aangeeft dat de apotheek iets fout heeft gedaan ( een rekening te veel gedeclareerd) dan moet ZK dit met de apotheek regelen. 

    Soortgelijke zaken heb ik ook meegemaakt met mijn apotheek. Er was onterecht een “ eerste uitgave” gedeclareerd (aantoonbaar en ook zichtbaar voor de zorgverzekeraar). Dan behoort de zorgverzekeraar dit op te lossen. Dit zou zelfs op automatische wijze hebben gekund. Ik heb het zelf opgelost, omdat ik al wist hoe de verzekeraar zou reageren. En het heeft veel moeite gekost. Het lijkt wel of apotheken corrupte bedrijfjes zijn. Want in een e-mail zeiden ze dat ze het zouden crediteren, maar het gebeurde telkens niet. Uiteindelijk creëert dit ook een vervelende sfeer met de apotheek, wat niet de bedoeling is. Dus ik vind echt dat de zorgverzekeraar dit moet oplossen! 

    En hier staat een andere topic over eenzelfde probleem: hieruit blijkt duidelijk dat ZK niet van plan is om maar enige moeite te doen om dit soort zaken op te lossen.samen.zilverenkruis.nl/.../onjuiste-declaratie-apotheek-zk-geeft-aan-dat-ik-dit-bij-mijn-apotheek-moet-melden-vreemde-gang-van-zaken

  • Offline als antwoord op feina:

    Dag Feina,

    Als er problemen zijn met de apotheken en het crediteren van foutief ingediende declaraties kunnen klanten contact met ons opnemen. Dan bekijken we wat we kunnen doen. We nemen in sommige gevallen wel contact op met de apotheek. Dit wordt per keer bekeken. 


    Groet, Birgit 

Reageren Onderliggend
Geen gegevens