Verzekerdenraad vraagt input aan de klanten van Zilveren Kruis

Beste verzekerde,

Als lid van de Verzekerdenraad wil ik je mening vragen. Op 22 juni gaat de Verzekerdenraad met de directie en beleidsmakers van Zilveren Kruis in gesprek over preventie; het voorkomen van zorg. Bijvoorbeeld door de focus op een gezonde leefstijl.

Op dit moment vergoeden verschillende zorgverzekeraar gezond gedrag al. Bijvoorbeeld wanneer verzekerden bepaalde gezondheidsapps gebruiken die laten zien dat ze bijvoorbeeld zoveel minuten hebben gefietst of zoveel stappen hebben gelopen. Zilveren Kruis heeft bijvoorbeeld Actify, maar beloont het gebruik ervan c.q. de prestaties van de gebruikers nog niet.

Als je over dit onderwerp mee wilt praten, zou het fijn zijn wanneer je in ieder geval de volgende vragen wilt beantwoorden.

  • Vind je het een goed idee om verzekerden die deze apps gebruiken een beloning te geven? En waar moet die beloning dan op gebaseerd zijn?
  • Vind jij dit principe eerlijk naar mensen die bijvoorbeeld door hun gezondheid minder kunnen bewegen? Welke oplossing zie jij daarvoor?
  • Welke beloning heeft jouw voorkeur, een korting op de premie of juist korting op gezonde voeding in de supermarkt of andere producten die helpen bij gezonder leven?

Ik ben erg benieuwd naar je reactie! Dankjewel alvast.

En uiteraard zorgen we vanuit de Verzekerdenraad voor een terugkoppeling.

Groet, Natasja

  • goed idee, maar inderdaad met wat haken en ogen voor wat betreft diegene die wel willen, maar het door omstandigheden qua gezondheid niet optimaal zouden kunnen.

     ,,

    hebben jullie hier een idee over?

    groet mike

  • Offline stelde een antwoord voor als antwoord op mike_de_wit:

    In principe moeten we niet die kant uit vind ik. Dan wordt het een beetje...big brother taferelen.   Mensen hebben ook hun eigen verantwoordelijkheid, en de meesten onder ons weten goed wat ze doen. Ik vind het persoonlijk een slecht idee

  • Offline als antwoord op mike_de_wit:

    Ik denk ook niet dat je mensen moet gaan monitoren met apps. Als  je gezond gedrag wilt belonen als verzekeraar, denk dan aan korting op sportabonnement. 

  • Offline als antwoord op hennie:

    Hoi Hennie,

    Dank voor je reactie. Het blijft natuurlijk wel een eigen keuze of iemand mee wil doen aan zo'n programma om voor een beloning in aanmerking te komen. Persoonlijk denk ik wel dat het voor menigeen een verbetering kan zijn qua gezondheidsbeleving om af en toe tips of aanmoedigingen krijgt om door te gaan. Big brother ben ik niet heel bang voor, dat is volgens mij in afspraken best goed te ondervangen wat een verzekeraar met de gegenereerde data mag doen.

    Waar ik het meest een probleem mee heb is de groep mensen die om medische redenen niet of minder goed mee zouden kunnen doen terwijl ook die groep een beloning zou verdienen voor de prestatie die op hun NIVO geleverd wordt. Hoe zouden we die ook kunnen belonen?

    Groet mike

  • Offline stelde een antwoord voor als antwoord op mike_de_wit:

    Ik kan gewoon niet zo goed tegen zulke dingen,maar wat jij ook zegt,iedereen staat vrij natuurlijk om daaraan mee te doen. We leven gelukkig in een vrij land. En er zullen altijd mensen zijn die buiten de boot  vallen ,die om wat voor reden dan ook niet kunnen sporten  Dus wat de oplossing hiervoor zou zijn, ik heb geen idee,maar er zullen vast wel ergens knappe koppen zitten die hier een antwoord op hebben.

    Groet

    Hennie

  • Offline als antwoord op hennie:

    Hoi Hennie,

    Klopt dat er knappe koppen zitten, maar juist de input vanuit de praktijk/verzekerden kan soms ook daar heel verhelderend voor zijn.iets met een andere kijk op zaken.

    groet mike

  • Offline

    1 Vind je het een goed idee om verzekerden die deze apps gebruiken een beloning te geven? En waar moet die beloning dan op gebaseerd zijn?

    2 Vind jij dit principe eerlijk naar mensen die bijvoorbeeld door hun gezondheid minder kunnen bewegen? Welke oplossing zie jij daarvoor?

    3 Welke beloning heeft jouw voorkeur, een korting op de premie of juist korting op gezonde voeding in de supermarkt of andere producten die helpen bij gezonder leven?

    Ad 1 Een beloning geven voor mensen, die toch al gezond bezig zijn en het zijn die mensen, die zo'n belonende app gaan gebruiken, is onzin. De mensen die niet sporten of iets degelijks betalen dan automatisch hoe dan ook onderscheidende hogere premiekosten, waarvan anderen profiteren. Volgens de wet is het betalen in natura. Je levert een prestatie en wordt er voor beloond in natura, of anderszins en daar zou je belasting over moeten betalen.

    Is bovendien zo'n app, al dan niet goed bedoeld, niet in strijd met privacy? Zilveren Kruis (ZK) verzamelt zo toch privacy data? Kan ZK garanderen, dat deze data geen invloed hebben op toekomstige vergoedingen van ZK op welke manier dan ook?

    Ad 2 Een beloning geven straft mensen die niet of moeilijk kunnen bewegen. Ook belangrijk: Wie houdt de administratie van zo'n app bij? Dat zijn weer extra onnodige kosten, die niet relevant zijn voor ziektekosten en ook dat is weer ongunstig voor de mensen die niet kunnen of niet willen.

    Bovendien is fraude niet uit te sluiten. Stel daarbij, dat ik mijn telefoon met de app aan iemand (een vriend, vriendin, of goede kennis) meegeef, die elke dag een uurtje gaat wandelen?

    Ad 3 Sowieso niet individueel. Als er toch beloond moet worden, dan in de vorm van een lagere premie voor iedereen. Zo een vorm geeft voor iedereen een saamhorig doel: zich inspannen voor iedereen. Daar heeft iedereen voordeel mee.

    Terwijl Geen beloning geven en niet gebruiken/ontwikkelen van zo'n app de algemene kosten van ZK niet onnodig verhoogt.

    Beloning geven is niet een grondbeginsel voor gezondheidszorg: Iedereen is gelijk.

    Er zijn veel mensen bij wie zeer hoge jaarlijkse terugkerende kosten vergoed worden, dankzij solidariteit. Gaat u deze de app aanbevelen, of een aspirientje?

    Is het trouwens niet eerst tijd om de interne kosten van ZK omlaag te brengen i.p.v. met interne kosten onderscheidende app's te ontwikkelen? Wil ZK dat wel, dan zal dit en misschien veel andere kosten buiten particuliere zorgverzekering, maar binnen de algemene kosten van Centraal Beheer (CB) moeten vallen. Er is waarschijnlijk geen onafhankelijke adviseur te vinden die daarvoor ZK zou kunnen doorlichten, maar misschien in het buitenland? Zo een adviseur zou denk ik de interne kosten omlaag kunnen brengen. Dat zou beter besteed geld zijn.

    ZK (als onderdeel van CB) blijft een onderneming om voor zichzelf zo veel als mogelijk winst, dan wel lagere kosten te maken en sluit daardoor zelf in principe solidariteit uit.

    Voor elke verzekering geldt een waarheid als een koe: Wordt de doelgestelde winst lager, dan gaan de premies omhoog.

    Plok

     

  • Offline als antwoord op mike_de_wit:

    Knappe koppen?

    Kennelijk ben jij iemand die opdrachten krijgt van Knappe koppen. Ooit verwacht je tot de knappe koppen te horen en dan ben je net als iedereen iemand die zijn werk doet en wat meer salaris krijgt.

    De knappe koppen weten het ook niet, daarom wordt jij er op uitgestuurd, om de ideeën die zij zelf niet hebben, boven water te krijgen. Van wie? De mensen die bij jullie verzekerd zijn en de premies (inclusief jullie winst) te betalen.

  • Offline als antwoord op mike_de_wit:

    Niet willen, niet kunnen? Is het niet ronduit belachelijk, dat je zo'n app voor de gezondheidszorg voorgeschoteld krijgt, waarbij van je verwacht wordt te reageren? Wat is de achterliggende grond van die app?

  • Offline als antwoord op hennie:

    Fijn, dat je het persoonlijk een slecht idee vindt, want dat is ook zo. Het zijn juist de mensen die zelf niet bewust zijn van hun eigen verantwoordelijkheid, maar wel in goed vertrouwen wel trouw hun premies betalen. Het is jammer om te zeggen, maar er zijn veel mensen die HET gewoon niet weten. En met HET bedoel ik niet alleen de gezondheid zorg, maar laat ik zeggen elke mogelijkheid die er is om bij de overheid aan te kloppen. Voor die mensen is alles een mysterie.