(her) indicatie pgb wachttijd 12+ weken.

Voormalig community-lid
Voormalig community-lid

Mijn vrouw ontvangt een ZvW pgb. (zorgverzekeringswet)

Deze loopt af op 28 juni 2019 en moet er dus een her-indiactie gedaan worden. Situatie van de gezondheid is niet vooruit gegaan en eerder achteruit.

Rond de 8 weken voor het aflopen van de indicatie vraag je de her-indicatie aan.

Nu blijkt er voor het indicatie gesprek een wachttijd te zijn van 12 weken. Na het gesprek worden de formulieren welke zijn opgesteld ongeveer 2 weken later naar ons verzonden. Hierna moet ik de aanvullende informatie op papier zetten en insturen naar de zorgverzekering. Zo ben je dus rond de 20 weken bezig. Dat zal in de praktijk dus betekenen dat er een periode geen declataties gedaan kunnen worden door de lange wachttijd. 

Zijn er meer mensen welke tegen dit probleem oplopen. Is er u een eventuele oplossing aangeboden.

In ons geval lever ik de zorg aan mijn vrouw. Informele zorg. Om de zorg te garanderen ben ik in loondienst veel minder gaan werken en is de pgb een belangrijk stuk inkomen voor ons.

Oplossing zou zijn dat een zorgverzekering een tijdelijke verlenging geeft tot de lengte van de wachttijd en verwerkingstijd.

De afdeling pgb van de zorgverzekering is op de hoogte van de langere wachttijd.

  • Voormalig community-lid
    Voormalig community-lid

    Vanmiddag contact gehad met de instelling waar ik naar toe verwezen ben. Deze zeggen contact gehad te hebben met ZK. ZK ontkent dit en noemt het met mooiere woorden een dikke duim verhaal.Medewerker van de klantenservice heeft contact gehad met afdeling Pgb welke oplossing aangeeft waarvan van te voren al duidelijk is dat deze niet werken. Medewerker van de klantenservice heeft contact gehad met de instelling waar wij naar verwezen zijn welke nu in eens aangeven ook een lange wachtlijst te hebben.

    Beide wisten mij wel te vertellen dat de herindicatie uiterlijk 4 weken na einde huidige indicatie binnen moet zijn.

    Even een eenvoudige rekensom: einde huidige indicatie eind juni + 4 weken is 28 juli.

    Wachttijd 12 weken is eind juli. Dan moet gesprek nog plaats vinden, formulieren nog verwerkt en rond sturen, zeg 6 weken inclusief toewijzing can de ZK is +- 6 weken is eerste of tweede week augustus.

    Gewoon een verlening door de zorgverzekering van een aantal weken zou de meest simpele oplossing zijn maar de afdeling pgb zet de hakken in het zand en zegt: NEE.

    Waarom makelijk doen als het moeilijk kan.

    Wederom ben ik stupéfait.Klacht.jpg

  • Offline

    Het zit ook niet mee hé Eric. Vorige maand liep er ook al iets niet helemaal goed. 

    Ik zou graag meer duidelijkheid willen geven over wat wij als Zilveren Kruis wel en niet kunnen doen in deze situaties en waarom. Daarom ben ik met dit verhaal de organisatie in gegaan. Opzoek naar antwoorden. Maar ook zodat iemand naar jouw specifieke situatie kan kijken. 

    Dus voor nu nog even een kort antwoord. Maar we komen hierop terug.

  • Voormalig community-lid
    Voormalig community-lid

      het zit echt niet mee. Maar ik ben heel blij om jouw reactie te lezen.

  • Offline als antwoord op Voormalig community-lid:

    Ik heb inmiddels contact met  mijn collega's. Ze herkennen het probleem en willen graag kijken naar een oplossing. Zodat de klant er niet de dupe van wordt. Algemeen gezien wordt daar nu naar gekeken. Daarover hoop ik later ook meer te kunnen zeggen in dit topic. 

    Daarnaast speelt nu natuurlijk jouw persoonlijke situatie. Daarom willen mijn collega's graag in contact met jou komen. Om te kijken wat ze nu voor jullie kunnen betekenen. Daarover stuur ik je zo ook even een privébericht. Zodat we dat contact zo spoedig mogelijk op kunnen zetten. 

  • Voormalig community-lid  en  , ik denk dat er wettelijk maximumtermijnen zijn, waarbinnen de zorgverzekeraar moet reageren. Als deze niet gehaald worden, is de zorgverzekeraar mijns inziens in overtreding en kan een klacht bij de SKGZ of de rechter zinnig zijn.

    Ik zou graag van ZK weten, welke polisvoorwaarden, regels en wetsartikelen dit betreft.

  • Voormalig community-lid
    Voormalig community-lid

    Ik denk in dit geval dat het niet direct gaat om een reactietermijn. De wachttlijst voor een idicatiegesprek is volgelopen. Hierdoor onstaan zoals in mijn geval problemen met de ene indictatie  laten verlopen in de her-indicatie wat weer als gevol heeft dat er na de herindicatie met terugwerkende kracht gedeclareerd moet worden. Hierdoor loopt de zorg weer problemen op. Immers, niemand werk gratis. En juist bij ons komt dit ectra hard aan aangezien ik de, informele, zorg aan mijn vrouw geef en ik hievoor salaris ontvang uit de pgb. Om mijn vrouw de zorg te kunnen geven welke nodig is ben ik veel minder uren in loondienst gaan werken. Hierdoor heb ik een lager inkomen waardoor de inkomsten uit de pgb voor ons een belangrijk onderdeel is. Daarbij komt dat ik door het leveren van de informele zorg een laag tarief krijg betaald, 23euro brutto per uur. In mijn werk verdien ik een stuk beter. Ik werk in de zorg.In ons geval is het door niet nader uit te leggen oorzaken niet mogelijk dat mijn vrouw formele zorg krijgt en of accepteert. Maar de ZK is wel op de hoogte van de te hoog opgelopen wachttijden en door uit voortkomende problemen. Hierin kan de ZK wel iets betekenen. Daar is wat goede wil en out of the box denken handig bij. De regeldruk is buiten de mantelzorg dusdanig hoog dat ik afgelopen vrijdag bij een ambulant ondersteuner van mijn vrouw heb zitten huilen als een grote stoere sterke kerel, maar geknakt als een twijgje. Instanties hebben geen idee wat de regeldruk, het houden aan de kleine lettertjes, het hakken in het zand en noem maar op veroorzaakt. Ik heb aan de ambulant ondersteuner de diverse communicaties laten lezen en horen van verschillende instanties. Grote verbazing en ongeloof was het resultaat.

    Ik ben hiet overigens al twee weken mee bezig, gewoon vragen om hulp, wat coulance en oplossingsgericht meedenken. De hulpvraag ligt overigens bij meerdere instanties en het naar elkaar wijzen is in volle gang. Ook het herhaaldelijk herhalen van oplossing waar duidelijk van is dat dit niet de oplossingen geeft blijft bezig. Sript klantencontact is zeer duidelijk herkenbaar. Rot op heden moment heb ik geen enkele oplossende  aanbieding of iets in deze richting mogen ontvangen. De deadline van 28 juni gaan we sowieso nu niet meer halen. Ik kreeg wel het verwijt dat ik te traag op de mending van de ontvangen brief heb gereageerd omtrent de eind datum van de pgb, maar dat bleek een pijnlijke vergissing van de medewerker. De brief was zelfs wat laat verzonden, en daarbij lag mijn vrouw in het ziekenhuis voor een longoperatie dus dat moesten wij ook afwachten. Immers de zorgvrager moet bij de indicatie aanwezig zijn. Gebruikelijk is 6 tot 8 weken voor einddatum herindicatie te vragen. Eerder wordt de aanvraag ook niet aangenomen.

  • Voormalig community-lid
    Voormalig community-lid

    Ik ontving een email met de vraag of ik met de antwoorden ben geholpen. Ik heb wel vanuit ZK het antwoord ontvangen dat er contact opgenomen zou worden.. Zou worden.....

    Ondertussen heb ik verschillende lijntjes open staan met allemaal de zelfde uitwerking....

    attachments.zip
  • Offline als antwoord op Voormalig community-lid:

    Goed dat je even van je laten horen Eric. Ik ga er intern achteraan. Hopelijk binnenkort verder contact en dus meer duidelijkheid voor je! Ik blijf in ieder geval een vinger aan de pols houden totdat er contact is met de juiste afdeling.

    Ik zie dat jij, Feina, ook nog een vraag stelde. Bedoel je dit algemeen gezien? Een reactie termijn wanneer iemand contact opneemt met de zorgverzekeraar. Of specifiek voor dit onderwerp? Waar Eric in zijn vervolg antwoord eigenlijk al aangeeft dat het hier niet direct gaat over een reactie termijn. Maar een wachtlijst voor de indicatie gesprekken. Ik heb begrepen dat dat komt door een capaciteitstekort.

  • Voormalig community-lid
    Voormalig community-lid

    Vandaag een kort maar goed gesprek gehad met iemand van ZK. Deze heeft wat ruimte aangeboden waardoor de eerste druk van het verlopen van de pgb af is.

    Hele fijne oplossing.