elk jaar weer spanning of zorgverleners gecontracteerd worden !

Ieder jaar weer verbaas ik me er over dat ik in mijn omgeving de enige lijk te zijn die me erg druk maakt dat ik pas ZEER LAAT in December zeker weet of al de door mij gebruikte zorgverleners en de ziekenhuizen in de omgeving waar ons inmiddels vrij waardeloze Purmerendse ziekenhuis ernstige behandelingen aan doorverwijst door mijn zorgverzekeraar gecontracteerd zijn.
Ik wil gewoon bij Zilveren Kruis blijven (dit heeft o.a. medische redenen) en terwijl alle zorgverzekeraars wel van de wet in November de premies MOETEN bekend maken mogen ze tot aan de deadline van 31 december de contracten afspreken of niet !
Ik begrijp WERKELIJK niet dat de politiek ze niet verplicht eerder hiermee klaar te zijn. Ik zit nu in de aanloop en tijdens en na de feestdagen maar in spanning te wachten en wachten of de laatste door mij gebruikte of voor mij belangrijke zorgverleners gecontracteerd worden door Zilveren Kruis. Veel mensen in mijn omgeving (ook Zilveren Kruis want die is hier groot) lijken het maar af te wachten (te gokken) dat het goed komt (ben ik nou de enige dit niet van dit 'gokken' houdt ?) MAAR wat als dat niet het geval is ??? DAN moet ik razendsnel een andere zorgverzekering uit gaan zoeken !!!
Op dit moment zijn o.a. OLVG en AVL ziekenhuis in Amsterdam nog niet door Zilveren Kruis gecontracteerd en mijn moeder (voor wie ik ook de zorgverzekering perikelen behandel) is daar patient dus die MOET gecontracteerd zijn.

  •  
    Tip: zeg nu je zorgverzekering op. Dan heb je tot 31 januari de tijd om een andere ( of dezelfde) te kiezen. Het enige probleem dat hierbij kan optreden zijn Aanvullende verzekeringen waarvoor een medische keuring en/of wachttijd geldt. Als dit niet het geval is, is opzeggen de beste weg. Dit weet ik uit ervaring. Ik was twee jaar geleden in precies dezelfde omstandigheid.

  • bedankt voor je tip maar dit is niet 'hoe ik in elkaar zit' m.a.w. niks voor mij

  • Offline

    Ik zit hier ook ieder jaar mee, 
    Heb geleerd me niet druk meer te maken, ZK beweert deze tijd nodig te hebben om de beste zorg voor de klanten te krijgen, terwijl ze bedoelen dat ze zo lang touwtrekken om meer winst te genereren.
    Ik ga ervan uitdat het gewoon geregeld wordt, (tot nu toe wel ieder jaar) anders zeg ik op 31 december op en dan heb ik nog een maand een andere te zoeken.

  • Offline als antwoord op cloris:

    Goedemorgen Maicod en Cloris,

    Begrijpelijk dat jullie je zorgen maken over de contractering van volgend jaar wanneer deze nog niet rond is. Voor spoedeisende zorg maakt het niet uit of een ziekenhuis gecontracteerd is of niet. Voor planbare zorg is dit wel het geval. Op dit moment zijn we inderdaad nog in gesprek over het contract met de ziekenhuizen in Amsterdam. Als je je aanmeldt voor onze contractmelder op www.zk.nl/contractmelder ontvang je een e-mail zodra er meer bekend is over de contractering. Zo hoef je niet ieder keer op de Zorgzoeker te kijken of de ziekenhuizen al gecontracteerd zijn. 

    Hebben jullie hier wat aan? 

    Groetjes, Reinier

  •   bedankt voor je reactie. De zorgcontractmeld-service is handig maar het probleem lost het niet op natuurlijk. De contracten moeten gewoon vanuit de wet verplicht klaar zijn op een bepaalde datum (bijv. 1 December) want nu zit ik in deze drukke tijd ook nog hiermee in mijn maag. Kleine tip: maak deze meldservice niet PER ziekenhuis want nu moet ik er een paar achter elkaar instellen.

  • Offline als antwoord op maicod:

    Hoi Maicod, 

    Ik snap dat al dat wachten voor onrust zorg. Als je op dit moment onder behandeling bent bij een ziekenhuis kan je deze behandeling volgend jaar gewoon afmaken ook als het ziekenhuis dan niet meer gecontracteerd is. 

    Van de meeste zorgverleners is de contractering bekend wanneer ook de premie bekend is. Een onderhandeling met een groot ziekenhuis bijvoorbeeld duurt vaak langer. 

    Ook onverwachte gebeurtenissen zorgen voor vertraging zoals de aanpassing van de cao van de ziekenhuizen eind 2019. De ziekenhuizen willen de verhoging van hun kosten ook meenemen in de prijsafspraken die ze met ons gaan maken. Daardoor willen ze eerst de uitkomst van deze ontwikkelingen afwachten.

    Bedankt voor je tip voor de aanpassing van de contractmelder. Deze heb ik gemeld en zal meegenomen worden in de verbeteringen van de website! 

    Kan ik verder nog iets voor je doen?

    Groeten Andrea

  • Offline

    Net bericht gehad van het ZK, mijn ziekenhuis is intussen gecontracteerd,
    Wat prettig is, is dat ik in de mail wel met u wordt aangesproken. i.i.t. in de conversatie alhier.

  • Offline als antwoord op cloris:

    Fijn dat het ziekenhuis is gecontracteerd

    Aan de telefoon en in onze e-mails tutoyeren we niet. Wel via de social kanalen als community, Facebook, Twitter en whatsapp. Waarom doen we dat?

    We maakten deze keuze omdat social laagdrempelig is, de je- en jij vorm past hier.

    Wilt u dit niet, spreek ik u gewoon met u aan, geef het gerust even aan, is een kleine moeite voor ons.