PGB verlaging

Hallo,

Ik heb een zoon met een stofwisselingsziekte met daarbij ook autisme, hiervoor heeft hij al 5 jaar een PGB via intensieve kindzorg. Door zijn stofwisselingsziekte is de zorg alleen maar meer geworden en heeft de wijkverpleegkundige dan ook meer uren aangevraagd. Op 31 december kwam het indicatiebesluit binnen en tot mijn verbazing zijn de geindiceerde uren van de wijkverpleegkundige meer dan gehalveerd !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik snap niet waar dit op gebaseerd is, vind het ook erg slecht dat er totaal geen motivatie afgegeven word bij de beschikking. Onderaan staat er dan Laat het ons gerust weten als u niet tevreden bent, nou, dit is wel iets meer als niet tevreden, dit is ook geen klacht meer maar eigenlijk gewoon een bezwaar !!

Al een aantal keer contact gezocht maar je krijgt alleen de telefoniste, de rest erachter is volledig afgeschermd. Het gaat over MIJN zoon en ik weet wat hij nodig heeft, ook de wijkverpleegkundige die een zorgplan en een indicatie heeft afgegeven, hoe kan een zorgverzekering, die mijn zoon niet kent, deze indicatie en dit zorgplan gewoon naast zich neerleggen en de door de wijkverpleegkundige geindiceerde uren met meer dan de helft verminderen ???????????

  • Offline

    Dag Diana,

    Goed dat je aan de bel trekt. Op het forum kunnen wij echter niet op de beoordeling van de PGB aanvraag voor je zoontje in gaan. Dat heeft te maken met de privacy gevoelige gegevens die wij nodig hebben om dit met je door te nemen. Je kunt hier het beste telefonisch contact met ons over opnemen op 071 751 00 52 (werkdagen van 08:00 - 20:00. zaterdagen van 09:00 - 13:00). Wij kunnen de benodigde gegevens dan aan jou vragen en voor je uitzoeken wat de reden is van de toegekende bedragen/uren.

    In je bericht geef je aan dat je ons al hebt gebeld. Je geeft nog niet aan wat onze reden van de beoordeling is. Dit moeten wij jou uiteraard duidelijk uitleggen. Ben je het daarna echter nog steeds niet met ons eens, dan heb je de mogelijkheid om een klacht in te dienen via:

    zka.klachten@achmea.nl

    Wij zijn verplicht om een besluit te heroverwegen wanneer je een klacht bij ons indient. Op deze pagina van Rijksoverheid lees je meer over wat je kan doen als je het niet eens bent met de hoogte van een toegekend PGB:

    www.rijksoverheid.nl/.../bezwaar-pgb


    Kijk daarvoor bij 'Klacht of geschil over pgb Zorgverzekeringswet.' Uiteraard hoop ik dat het niet nodig zal zijn om een klacht in te dienen. 

    Groetjes,
    Bart

  •  , let erop dat je slechts tot 12 maanden na de datum van het besluit bezwaar kan maken bij de onafhankelijke klachteninstantie SKGZ.( https://www.skgz.nl, telefoon 088 900 6 900  ) Dus probeer het tempo erin te houden. De SKGZ kan je ook verder uitleggen wat je precies moet doen om jouw klacht bij hen in te dienen.

  • Offline

    , dank voor uw reactie !

    Ik heb inmiddels de schriftelijke beschikking binnen, helaas staat ook hier geen enkele motivatie op over hoe de beschikking tot stand is gekomen of waarom de uren ineens met meer dan de helft gehalveerd zijn.

    Telefonisch was de motivatie Er word strenger gekeken.

    Ik vind het meer lijken op een bezuinigingsregel.

    Ik kan het nummer dat u heeft gegeven bellen maar dan krijg ik weer een telefoniste en niet de desbetreffende afdeling.

    Een contactformulier gaat meestal ook niet naar wens want dat duurt vaak erg lang voor er gereageerd word en ook dat is dan weer over en weer schrijven.

    Ik zou graag gewoon iemand spreken die er ook echt over gaat.

    Met vriendelijke groet;

    Diana Venis-Kerkhoven

  • Offline als antwoord op dianajjj:

    Hallo Diana,

    Voor meer informatie over de beschikking adviseer ik je om contact met ons op te nemen via het nummer in de brief van het indicatiebesluit. Ik begrijp dat je ook al eerder hier contact mee hebt gehad en dat dit niet het gewenste resultaat had. Ik heb helaas geen ander telefoonnummer voor je. 

    Wat je dan nog rest is om, zoals mijn collega Bart aangaf, een klacht in te dienen. Je krijgt dan een ook persoonlijke klachtbehandelaar. Je kan hiervoor het e-mailadres gebruiken uit het bericht hierboven of de volgende link gebruiken: https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/contact/Paginas/klachtenprocedure-zorgverzekering.aspx. Het spijt me dat ik je hier niet direct verder kan helpen. 

    Groeten, Joram

  • Snap dit probleem echt niet ! Hou m’n hart vast , mij indicatie is net achter de rug .

    Dat er bezuinigt moet worden is begrijpelijk , maar de helft is toch wel heel veel ! 

    Hoop dat er een gepaste oplossing gaat komen voor  en haar zoon ????