Meer dan 3 maanden bezig om pgb rond te krijgen

Mijn vrouw krijgt al meer dan 15 jaar pgb en moet iedere 2 jaar een herindicatie aanvragen nu is ze daar al ruim vantevoren mee begonnen ruim 3 maanden nu was de aanvraag voor haar gedaan door een hbo verpleegkundige die goed gekeurd was door het zilverkruis en nu bleek deze geheel niet goed ingevuld te zijn en kom zij opnieuw de aanvraag doen. Ik vind het uiterst verkeerd handelen van zilverkruis en heb ook de klacht neergelegd bij het skgz. Nu moet zij zelf betalen aan haar zorgverlener uit haar eigen zak dit omdat zij om psychische gronden niet de zorg kan inkopen via zorg in natura. De rekeningen lopen wel steeds verder maar daar wordt geen rekening mee gehouden. Ik kan hier geen begrip voor hebben. 

Mvg Zeger Teters 

  • Nu hebben we telefonisch contact gehad met zk en wordt er gezegt dat het nog minimaal 3 maanden gaat duren voor dat mijn vrouw pgb zvw kan krijgen. Er is in de laatste jaren niets veranderd met de hoogte van de zorg voor mijn vrouw en dit zou betekenen dat mijn vrouw al vanaf 14 november 2019 bezig is met de aanvraag voor pgbzvw en nog steeds niet goedgekeurd is. Het enigste wat ze zeggen dat ze het maar in natura moet inkopen en dan heeft ze zorg volgens zk afdeling pgb. Wij hebben meerdere keren uitgelegd dat dat niet mogelijk is ivm psychische achtergrond van mijn vrouw. Dus zit mijn vrouw zonder zorg tot 6 mei 2020 terwijl dit een herindicatie is en mijn vrouw al meer dan 6 jaar pgbzvw ontvangt van zk. Ik vind dit niet echt passen iemand zonder zorg te zetten en dan ook nog zeggen u heeft recht op zorg. Zijn er nog meer mensen die dit kennen zij weet zich geen raad. 

  • Offline

    Hallo

    Dat is zeker een nare situatie waar jullie inzitten. Wij hebben op dit moment een achterstand in het beoordelen van herindicaties voor PGB's. En ik kan me heel goed voorstellen dat jullie hierdoor met de handen in het haar zitten.  Ik begrijp dat je al met ons hebt gesproken. Toch, ik kijk graag even met je de gegevens mee. Zou je mij een privébericht kunnen sturen met daarin de postcode, huisnummer geboortedatum en relatienummer van je vrouw? Dan zoek ik haar gegevens op. 

    Groeten, Joram

  • Offline

    Dag Zegers,

    We hebben je chatbericht ontvangen en ik stuur je een reactie.

    Groeten,

    Bas

  • Offline
    Ik maak momenteel precies hetzelfde mee. De verpleegkundige is van mening dat de herindicatie juist is ingevuld maar zilveren kruis heeft een andere mening. Op het allerlaatste moment (na 2 maanden )wordt de pgb afgewezen. Vervolgens half januari 2020 opnieuw een aanvraag ingediend. Zojuist wordt mij telefonisch meegedeeld dat het 13 weken duurt voordat de aanvraag in behandeling wordt genomen. Vervolgens heeft zilveren kruis nog eens 6 weken de tijd om een beslissing te nemen. En de mededeling dat zorg in natura altijd nog kan, terwijl wij juist pgb ontvangen omdat zorg in natura niet mogelijk is. Verder zijn de financiële consequenties zodanig dat we momenteel de wanhoop nabij zijn. Waarom gaat het opeens zo stroef en worden wij de dupe van de vele aanvragen? Ik weet het ook niet meer.
  • Er wordt van alles beloofd maar weinig daden en dat wij ook afhankelijk zijn. De heren  en   zouden helpen maar tot op heden geen reactie. Vandaag aanzegging gehad dat gas en elektra afgesloten word op 1 maart. Mijn vrouw is incontinent en moet minimaal 5 keer per dag gewassen worden en dat zal vanaf 1 maart ook met koud water moeten en wij wachten op wat het volgende is. Dan zal dat op straat leven worden. Dan nog zeggen dat je recht hebt op zorg dus niet. 

  • Offline
    Dit is zo erg allemaal. Wij zijn er ook dagelijks mee bezig. Door de stress slik ik nu lorazepam en quentipanine. Ik zat er helemaal doorheen. Ik sliep niet meer. Is er dan helemaal niemand binnen zilveren kruis die dit kan aankaarten? Kunnen we dan helemaal nergens terecht voor duidelijkheid? Ik wens jou in ieder geval sterkte!
  • Online

    @ MG

    Naar om te lezen dat (ook) jij zo lang moet wachten op de beoordeling van de herindicatie. Wij hebben op dit moment een achterstand in het verwerken van PGB herindicati aanvragen. Mijn collega's die over de beoordelingen gaan zijn hard aan het werk om deze achterstand weg te werken.  Toch neemt dit wanwege de enorme hoeveelheid aanvragen nog steeds veel tijd in beslag.  Dit is absoluut geen wenselijke situatie. Dat geldt met name voor de mensen die een PGB aanvragen, maar ook voor mijn de collega's die de aanvragen moeten beoordelen.

    Er zijn en worden verder maatregelen genomen om de aanvragen sneller te kunnen beoordelen. Ook wordt er goed gekeken naar hoe wij deze situatie in de toekomst kunnen voorkomen. Dat lost het probleem op dit moment natuurlijk niet op voor jou. Dat spijt mij. Ik hoop dat wij snel aan jouw aanvraag toekomen en jou verder kunnen informeren. Bel ons zo nu en dan op via 071 751 00 52) als je wilt dat wij de status voor je controleren.

    Groetjes,
    Bart


  • Offline
    Beste Bart,
    Dank voor je reactie. Na dit forum enigszins doorgespit te hebben, merk ik dat dit al een hele lange tijd aan de gang is. Mij is telefonisch aangegeven dat de aanvraag na 13! weken in behandeling wordt genomen. En verder nog eens 6 weken voor een beslissing. Totaal 19 weken. Dit kan nog anders worden want ik heb tot op heden nog niet de beloofde brief ontvangen met beslissingstermijn. Dus ik houd mij hart vast. Dit is te absurd voor woorden!

    Ik kan er met mij verstand gewoon niet bij dat dit soort wachttijden worden gehanteerd bij een hele kwetsbare doelgroep. Waarom heeft dit geen prioriteit bij zilveren kruis? Ik heb 2 keer gebeld met zilveren kruis over de status van mijn aanvraag. Er wordt heel nonchalant over gedaan en als klap op de vuurpijl wordt er aangegeven dat zorg in natura altijd mogelijk is. Toen zonk de moed in mijn schoenen, omdat de pgb afdeling blijkbaar niet begrijpt waarom men over gaat tot pgb. Tot slot, wij zijn een hele kwetsbare doelgroep waar je heel ver kan gaan. De kracht en energie kan ik nog opbrengen voor dit soort berichten, maar daar laat ik het ook bij. Ik zit mij hele leven al bij zilveren kruis achmea. Nog nooit is mij iets als dit overkomen als bij de pgb afdeling. Ik hoop dat zilveren kruis achmea zich realiseert dat het echt niet zo verder kan.
  • Offline

     Beste MG,

    Ik begrijp je frustratie en onbegrip over de lange wachttijd. Dit is binnen Zilveren Kruis ook een zeer belangrijk punt om aan te pakken. We hebben in de afgelopen tijd te maken gekregen met zeer veel aanvragen, waardoor de wachttijd helaas is opgelopen.

    We hebben onlangs een aantal maatregelen genomen, waaronder het opleiden van extra personeel voor het inhalen van de werkvoorraad. Vanaf 1 maart zijn deze medewerkers klaargestoomd en zullen zij helpen met het inhalen van het werk. Weet dat het verkorten van deze termijn echt een hoge prioriteit heeft binnen de organisatie en dat we zelf ook balen van de manier waarop het nu verlopen is.

    Ik begrijp dat bovenstaande voor jou niet direct een oplossing biedt, maar hopelijk biedt het enige geruststelling dat we hard werken aan verbetering.

    Mochten er nog vragen of aanvullingen komen, dan weet je ons te vinden.

    Groeten, Michiel