Meer dan 3 maanden bezig om pgb rond te krijgen

Mijn vrouw krijgt al meer dan 15 jaar pgb en moet iedere 2 jaar een herindicatie aanvragen nu is ze daar al ruim vantevoren mee begonnen ruim 3 maanden nu was de aanvraag voor haar gedaan door een hbo verpleegkundige die goed gekeurd was door het zilverkruis en nu bleek deze geheel niet goed ingevuld te zijn en kom zij opnieuw de aanvraag doen. Ik vind het uiterst verkeerd handelen van zilverkruis en heb ook de klacht neergelegd bij het skgz. Nu moet zij zelf betalen aan haar zorgverlener uit haar eigen zak dit omdat zij om psychische gronden niet de zorg kan inkopen via zorg in natura. De rekeningen lopen wel steeds verder maar daar wordt geen rekening mee gehouden. Ik kan hier geen begrip voor hebben. 

Mvg Zeger Teters 

  • Offline
    Beste Michiel,

    Dank voor je reactie. Gelukkig heb ik onlangs ook de beloofde brief ontvangen met een beslissingsdatum van half april. Samen met de prioriteit die zilveren kruis geeft aan het oplossen van de wachttijd voel ik enige geruststelling. Ik begrijp dat het complexe materie is, maar ik denk dat het niet alleen aan de vele aanvragen ligt. Ik hoop dat in de toekomst het hele pgb vraagstuk onder de loep wordt genomen. Er zou een hoop tijd en ellende bespaart worden als 1 verpleegkundige het onderzoek verricht en de beslissing neemt. Nu is er geen eenduidige werkwijze tussen gecontracteerde verpleegkundigen die de indicatie maken en de beslissende verpleegkundigen bij zilveren kruis. Met afwijzingen en vervolgens nieuwe aanvragen als gevolg, zoals bij mij en meerdere op dit forum. Mvg, MG
  • Offline als antwoord op mg:

    Dank je wel voor je begrip en geduld MG. Ik ben blij dat je inmiddels bericht hebt gehad. Wanneer je weer vragen voor ons hebt zien we je hier graag weer verschijnen. 

    Fijne dag, Kimberly 

  • Offline

    We zijn ook al 3 weken bezig en krijg net te horen dat het 12 weken nog kan duren voor we een nieuwe medewerker hebben aangemeld.

    We begrijpen er niets van want er is niets in de zorgvraag, budget of iets anders veranderd behalve nu een nieuwe medewerker.

    Nu is de oude zorgplan niet voldoende ( die we al jaren gebruiken) en moeten we opeens extra informatie geven. Extra informatie is natuurlijk niet aangekomen, waarna we het opnieuw moeten sturen. HIerna dus nog 12 weken.

    Ik wil dan ook graag een klacht indienen, maar weet echt niet waar of hoe.
    Hoe verwacht ZK dat iemand in deze tijd 24 weken zonder loon blijft wachten tot ZK dit goedgekeurd heeft?

  • Offline

    Dag Willem,
    Naar om te lezen dat het beoordelen van de aanvraag zoveel tijd in beslag neemt. Ik snap goed dat je dit voor zorgen zorgt. Blijf voor vragen over en verduidelijk op de aanvraag in gesprek met ons. Daarvoor bel je met 071 751 0052 (werkdagen 08:00 -20:00, zaterdag 09:00 -13:00).  Ik hoop dat we de aanvraag zo snel mogelijk kunnen beoordelen.

    Je vraagt in je bericht waar je een klacht in kan dienen. Dit doe je via deze pagina op onze site:

    https://www.zilverenkruis.nl/consumenten/contact/klachtenprocedure-zorgverzekering

    Na het indienen neemt een klachtbehandelaar binnen 5 werkdagen contact met je op om de klacht verder af te stemmen, en jou aan te geven binnen welke tijd je een reactie kan verwachten. Ik wil hierbij wel benadrukken dat het indienen van een klacht de aanvraagprocedure niet kan versnellen. Wij werken er hard aan om de problemen rondom de aanvraagprocedure te verbeteren.  

    Groetjes,
    Bart

  • Offline

    Hier nog een die het zelfde meemaakt. Ik heb op 3 februari jl een aanvraag gedaan voor een PGB voor men vader die palliatieve patient is. Ik kreeg na het indienen van de aanvraag telefonisch te horen dat de aanvraag binnen 4 weken in behandeling genomen zou worden, maar dat bleek na een tweede telefoontje helemaal niet te kloppen. En als je ze met de feiten op de neus drukt, dan wordt je totaal genegeerd. Daarna hebben ze snel de bevestigingsbrief nagestuurd want die waren ze vergeten (hierin stond gelukkig wel dat de aanvraag kompleet was). Ik heb hier een klacht van gemaakt, maar je krijgt dan gewoon een automatisch gegenereerd antwoord per brief opgestuurd, waar je ook helemaal niks mee kan. Maar goed. Dan maar met volle moed de 13 weken uitzitten en hopen dat alles verder niet zo stroef verloop. Op 29 april krijg ik een brief met de volgende mededeling:

    Het aanvraagformulier is helaas niet volledig.

    Wij hebben informatie opgevraagd bij de wijkverpleegkundige, maar hebben helaas niks gehoord.

    Neemt u contact op met uw wijkverpleegkundige.

    Ik een mail gestuurd naar ZK met de vraag hoe het kan dat de opgevraagde informatie niet aangeleverd is en wat mijn rol is in het contacten van de wijkverpleegkundige en welke informatie ze hebben opgevraagd. Ik dacht dat we ons deel van het proces hadden vervult. In een reactie van ZK worden al mijn vragen totaal genegeerd. Ik krijg nergens antwoord op. Je haren gaan er rechtop van staan. Toen heb ik maar aan de wijkverpleegkundige die ik na de aanvraag niet meer heb gesproken gevraagd om contact op te nemen met ZK en dat zou ze doen. En dan blijft het een tijdje stil tot er op 23 mei een brief op de mat valt. De aanvraag is helaas afgewezen. De aanvullende info is niet aangeleverd.

    U kunt de ontbrekende stukken alsnog toesturen.

    De aanvraag wordt dan opnieuw beoordeeld (nogmaals 13 weken wachten?)

    Nu komt het beste gedeelte van de brief.

    Is uw indicatie ouder dan 3 maanden? Dan dient u eerst een nieuwe indicatie aan te vragen. Het beoordelen duurt al 13 weken.

    Na zoveel leed, pijn en verdriet is dit het resultaat. Ik zou niet weten hoe nu verder.

  • Offline als antwoord op pgbtje:

    Goedemorgen,

    Wat vervelend en ik kan me voorstellen dat je wilt weten hoe nu verder na bijna 3 maanden. Ik adviseer je te bellen met mijn collega's op telefoonnummer 071 7510052. Op werkdagen bereikbaar van 08:00 tot 20:00 uur en op zaterdag van 09:00 tot 13:00 uur. Zij pakken dan je aanvraag erbij en nemen eventueel contact op met de afdeling.

    Groeten,

    Mouniim

  • Offline

    Beste Mouniim,

    Ik heb je advies opgevolgd, maar helaas niemand is bereid om je een hand toe te reiken. Ik krijg van de medewerker precies het zelfde te horen als wat er in de brief staat en verder helemaal nergens op ingegaan en kijken naar een oplossing. Het is echt schandalig.

  • Offline als antwoord op pgbtje:

    Goedemiddag pgbtje,

    Wil je mij een privébericht sturen met je relatienummer, geboortedatum en postcode/huisnummer? Dan ga ik even na wat de status is van je aanvraag.

    Groeten, Michiel