Afgevallen sensoren Freestyle Libre

Sinds februari gebruik ik de Freestyle Libre sensor, een ware verademing t.o.v. vele malen per dag bloed prikken.


De eerste twee zendingen waren perfect, zij 't wat moeilijk te verwijderen omdat ze zo goed plakten........... vanaf de derde zending is 't kommer en kwel: de ene na de andere sensor valt er gewoon vanaf! Waar ze in 't begin nog vergoed werden door Abbot, kreeg ik nu te horen dat het  'uit coulance' was en ik vanaf nu dan maar zélf nieuwe bij moet kopen Open mouth 


Zo links en rechts hoor ik meer klachten over het blijven plakken van de sensoren, maar Abbot houdt bij hoog en laag vol nergens van te weten/klachten te hebben gekregen!

Abbot geeft dus niet meer thuis, de leverancier (in dit geval de diabeteswinkel) is met handen en voeten gebonden aan de te verstrekken aantallen. Ik kom nu dus tot nu toe voor dit jaar 2 sensoren te kort, over hoe dan te handelen is niets duidelijk want met 1 potje teststrips per kwartaal ga ik dat ook niet redden!! 

Kortom Zilveren Kruis: hier is een klusje voor jullie door te eisen dat Abbot goed werkende producten levert, zo niet: dan een nieuwe vergoeden c.q. opsturen!

  • Offline

    Halo tt,

    Ik ben niet van ZK dus kan je geen volledige antwoord geven. Ik weet dat dit een redelijk nieuw product is dus hoe dit met de vergoeding zit durf ik niet te zeggen. Wel weet ik dat een leverancier in dit geval Abott een goed werkend product moet leveren. Ze zijn zoals je hier boven schrijft geleverd door diabeteswinkel. In dit geval zal je dit moeten oplossen met diabeteswinkel die zijn aanspreekpunt voor jou. De leverancier kan dit dan op hun beurt weer oplossen met Abott.

    Het is een ieder geval de moeite waard de klachten over de stickers wel te melden bij Abott zo kunnen ze niet meer aangeven dat ze er nog nooit iets over gehoord hebben. Hoe meer mensen dit melden hoe beter dit signaal.

    Ik neem aan dat er ook een paar reserve worden vergoed omdat dit een kwetsbaar product is. Maar hiervoor moet je toch echt bij ZK zij.

    Groet,

    Jesse

  • Offline

    Hoi TT,

    Leuk dat je een bericht plaatst op Samen! Al is het onderwerp natuurlijk niet zo leuk. Heel naar om te lezen dat de sensoren die jij ontvangt niet goed werken. Wat Jesse aangeeft klopt. Als patiënt heb jij recht op adequaat werkende hulpmiddelen. Sensoren voor de Freestyle Libre vallen hier ook onder.

    In de eerste plaats is het daarom belangrijk om met de Diabeteswinkel in gesprek te gaan. Bespreek het bovenstaande met ze. Een hulpmiddel moet goed werken. De vervanging van een niet-werkend hulpmiddel (de sensor in dit geval) is géén coulance, maar een eis. De Diabeteswinkel kan wel met jou in gesprek over hoe je de sensoren gebruikt, maar als het blijkt dat de sensoren niet functioneel zijn moeten deze vervangen worden.

    De Diabeteswinkel is, zoals Jesse ook aangeeft, jouw directe aanspreekpunt. Als leverancier kunnen zij met Abbott schakelen om de problemen te bespreken. Dit nog los van eventuele klachten aan Abbott zelf.

    Wat ik met je wil afspreken: stuur mij een privébericht als je er met de Diabeteswinkel niet uitkomt wat de niet-werkende sensoren betreft. Ik vraag dan wat gegevens van je om er een signaal over uit te zetten, én om na te kijken wat wij in deze situatie direct al voor je kunnen doen.

    Je stuurt mij een privébericht door rechtsboven op je naam te klikken en dan ‘Mijn Privéberichten’ te kiezen. Klik vervolgens op ‘nieuw bericht’ om het bericht te sturen. Als medewerker van Zilveren Kruis hoef je mij niet eerst een vriendschapsverzoek te sturen. Zoek op mijn gebruikersnaam en je kan direct aan de slag.

    Groetjes,
    Bart

  • Ik hoor van een familielid ook dat Abbott ( tot nu toe?) een vervangend product stuurt als er iets mis is. Dit komt relatief vaak voor, ik schat uit de verhalen wel 3x per jaar. Soms kun je ook gewoon pech hebben, dan buigt het naaldje bijvoorbeeld om. Ik hoop dat ZK hier toch iets aan wil doen. De gebruikers kunnen dit niet alleen. 

  • als antwoord op feina:

    Nee, helaas.... afgevallen sensoren worden niet meer vergoed........ 'eigen risico' in gebruik noemen ze het nu, eerdere vervangingen werden 'uit coulance' gedaan, nu dus niet meer

  • als antwoord op jesse:

    Indien er foutmeldingen, verstoppingen, bloedingen etc. komen wordt het vergoed, zij het vaak met de nodige moeite.......... 'afvallen' hoort hier niet meer bij. DVN-winkel mag van het ZK alleen de max van 26 sensoren per jaar leveren........

  • Offline als antwoord op tt:

    Dag TT, heb je, na het antwoord dat je van Bart kreeg, nog een gesprek aangevraagd bij de Diabeteswinkel en hoe is dit gegaan?

    Groetjes, Laura

  • als antwoord op laurah:

    Ja, ik heb hun al eerder hierover gebeld, maar de DVN-winkel is gehouden aan het max. aantal per jaar..... overige (lees: niet meer plakken/storing etc.) moet via Abbot.......... die je zelf moet contacteren, maar die doen flink moeilijk, en afgevallen pleisters worden vanaf 1 juni niet meer vergoed.  Een pleister die niet meer (goed) plakt waardoor de sensor loslaat is geen 'productiefout' in hun ogen (!)  IK gebruik al bewust géén huidolie, crème of Dove meer omdat dat een filmpje op je huid legt waardoor hij ook slechter zou kunnen plakken........ m.a.w.: ik doe er alles aan om 't te voorkomen, De eerste 2 zendingen plakten perféct..... die moest je zelfs met baby-olie losweken!! 

  • Ik heb een soort gelijk vraagstuk/klacht

    Vraag aan het ZK. Mediq voert maatregelen in onder het motto dat dit verplicht is door het Zilveren Kruis. 

    Voorbeeld van de laatste periode is dat Mediq 1 sensor van de normale kwartaal hoeveelheid heeft afgetrokken onder het motto dat dit moest van de zorgverzekeraar. Zo worden we gewoon voor het blok gezet en moeten dit accepteren. 

    Hoe is de relatie ZK - Zorgverstrekker.  Kunnen we onze goederen niet beter rechtstreeks bij het ZK plaatsen.  Het ZK bepaalt toch de gehele verstrekking.

    Zo ook geeft het vaak problemen met de verstrekking als je voor een langere periode (zelf 2,5  maanden) naar Azie gaat en je natuurlijke een dubbele hoeveelheid wil meenemen. Wellicht hiervoor regels en mogelijkheden  bekend maken.

    Hartelijke groet van Henk Jansen

  • Offline als antwoord op henk_jansen:

    Goedemorgen Henk Jansen,

    Wij hebben samen met zorgaanbieders afspraken gemaakt. Er zijn afspraken over hoeveel sensoren geleverd moeten
    worden uitgaande van 1 sensor per 14 dagen. Wij vinden het dus vreemd dat een zorgaanbieder zegt dat het moet van de zorgverzekeraar.

    Leveringen voor een langere periode dan contractueel afgesproken kunnen bij ons aangevraagd worden door de zorgaanbieder. Wij beoordelen dan of voor een langere periode geleverd kan worden.

    Ik heb je 06 nummer wat bij het bericht zat verwijderd vanwege privacy.


    Groeten,
    Mouniim

  • Offline als antwoord op mouniim:

    Goede morgen,  Ik ben overigens heel tevreden over het ZK. Alleen in deze onderken ik veel problemen. Volgens mij maakt het ZK geen afspraken maar zijn het meer opleggingen. Je moet echt een goed verhaal hebben om duidelijk te makken hoe het zit en soms zijn leveringen heel moeilijk te realiseren. `ik maak mij grote zorgen als je straks wat ouder wordt.  Mi moet dit veel beter worden geregeld.