Hulpmiddelen via speciaalzaak

Zilveren Kruis wil dat vanaf volgende jaar oa diabeteshulpmiddelen via een leverancier besteld gaan worden

Ik heb de volgende bezwaren:
- Ik heb geen behandelovereenkomst met die leverancier. Is die bv BIG geregistreerd
- Zijn mijn persoonlijke gegevens daar wel in goede handen. 
- Ik word gedwongen voor aflevering van de spullen thuis te zijn en mis daarmee een stuk flexibiliteit
- Mijn zorg raakt versplinterd. Want als dit door kan gaan, waar houdt het dan op. De insuline moet ik bv wel weer bij de apotheek halen
- Bezorging binnen 24 uur is ook niet per se een verbetering. Wanneer ik nu er achter kom dat ik iets mis, kan ik het overdag binnen een kwartier in huis hebben
- En in z'n algemeenheid: Er wordt wel heel makkelijk vanuit gegaan dat iedereen via internet of een app kan bestellen

Wat denken jullie daarvan

  • Offline

    Hoi Eric-Jan

    Goed dat je een topic op Samen opent. Voor de mensen waarvoor het nog niet duidelijk is waar Eric-Jan het over heeft:

    Vanaf 1 januari 2021 bestel je diabetes testmateriaal, incontinentiemateriaal (absorberend & afvoerend), stomamateriaal, verbandmiddelen en drinkvoeding als Zilveren Kruis verzekerde alleen nog bij medische speciaalzaken. Voor deze hulpmiddelen kan je vanaf volgend jaar niet meer terecht bij een apotheek of apotheekhoudend huisarts. Op deze pagina informatiepagina gaan wij in op waarom wij dit veranderen:

    www.zilverenkruis.nl/.../hulpmiddelen

    @Eric-Jan

    Vanaf 12 november werken wij onze Zorgzoeker bij. De medisch speciaalzaken waar wij afspraken mee gaan hebben in 2020 zullen dan ook steeds meer zichtbaar worden. Alle aanbieders wij waar afspraken mee hebben voldoen aan de wettelijke eisen. De eis dat zij zorgvuldig met jouw persoonlijke gegevens om moeten gaan valt hier ook onder. De aanbieders die wij contracteren hebben gespecialiseerd verpleegkundig personeel in huis. Zij behandelen straks vragen en geven de adviezen.

    Ik snap verder dat je vraagtekens zet over hoe het straks zal gaan. Het voordeel van dat je de hulpmiddelen bestelt is dat je niet de deur uit hoeft. Dat scheelt natuurlijk een hoop tijd. Voor de levering van de hulpmiddel kan je duidelijke afspraken maken met de leverancier.

    Wij gaan er ook zeker niet vanuit dat iedereen online of via de app kan bestellen hoor. Telefonische bestellingen zullen gewoon mogelijk zijn.

    Het lijkt mij verder goed om dit topic aan te houden voor vragen en discussie over de verandering. Ik hou de vragen die hier worden gesteld in de gaten.

    Bart

  • Offline als antwoord op barth:

    Hoi ,

    Maak het niet mooier dan het in werkrlijk is.

    De freestyle libre kan ik nu alleen bestellen via internet, via Bosman/onzeker en daar is weinig mee te regelen.

    Volgens hen zijn zij door de verzekeraar aan handen en voeten gebonden wanner ze mogen versturen. Zij  bepalen dus wanneer geleverd wordt en dat komt niet vaak overeen met wanneer ik kan/wil ontvangen.

    Kost dan erg veel moeite om het enkele dagen te vervroegen en dan nog worden de sensoren op het laatste moment geleverd, er is amper marge voor foutjes die nogal eens gebeuren, met een te late levering tot gevolg en een hoop stress.

    Groet mike

  • Ik krijg mijn naalden en tests strips  nu via de apotheek. Die worden vergoed en betaal ik niet. Begrijp ik het nu goed dat deze spullen elders besteld moeten worden? en hoe gaat dat in zijn werk? En moet ik dit nu ineens zelf gaan betalen? En hoe regel ik dit?

  • De vergoeding blijft zoals hij is. Alleen de maximale prijs ligt door het verstrekken via deze speciaalzaak lager. ik heb begrepen dat wanneer je kiest om via de apotheek geleverd te krijgen je de meerkosten zelf zal moeten betalen.

  • Offline als antwoord op mike_de_wit:

    Dag Mike, leuk je hier te zien!

    Begrijp ik het goed uit jouw bericht dat de zorgverzekeraar bepaalt wannéér je leverancier de sensoren mag versturen? Of bedoel je het anders?

    Groetjes, Laura

  • Offline als antwoord op Eric-Jan H te D:

    Dankjewel voor je reactie Eric-Jan! 

    Dat klopt inderdaad wat je zegt. Als je ervoor kiest om via de apotheek geleverd te krijgen, dan betaal je inderdaad zelf bij. Omdat de apotheek niet gecontracteerd is voor leveren van deze hulpmiddelen. 

    Groetjes, Laura

  • Offline als antwoord op jeannettevanlieshoutschildwacht:

    Dag Jeannette, leuk dat je reageert onder dit topic!

    Je begrijpt het inderdaad goed. Per 1 januari 2021 bestel je je diabeteshulpmiddelen niet meer via je apotheek maar via een gecontracteerd medisch speciaalzaak.

    Heb je al op de link gedrukt die Bart noemt in zijn bovenstaande antwoord? Daar lees je precies wat er verandert en wat je moet doen. Ook vind je in de Zorgzoeker een overzicht van gecontracteerde speciaalzaken waar je terecht kunt. Vanaf 12 november passen wij de Zorgzoeker dagelijks bij. 

    Laat het me weten als je nog tegen vragen aanloopt Jeannette, we beantwoorden ze graag voor je. 

    Groetjes, Laura

  • Offline als antwoord op laurah:

    De link die je noemt is onbereikbaar. Ik vind het op zich geen punt om online te bestellen, maar je krijgt, om maar wat te noemen, 100 test strips per 3 maanden, moet ik dit nu ook zelf bij gaan houden? met andere woorden, ga ik nu het werk van de apotheek doen?

  • Offline als antwoord op laurah:

    hoi @laurah,
    zo doet o.a. bosman/onemed het wel overkomen in ieder geval.
    wordt erg moeilijk gedaan als ik niet in staat ben om de bestelling in ontvangst te nemen op het moment dat hun versturen (bv in verband met vakantie), eerder leveren is ook lastig, soms wil het wel eens een dagje eerder gezet worden, maar rekening houden met onvoorziene omstandigheden, bv een laatste sensor die spontaan problemen geeft en vervangen zou moeten worden, is er gewoon niet.
    toen nog bij abbott besteld kon worden, kon ik gewoon bestellen en geleverd krijgen voor ik aan de laatste sensor begon, nu niet meer.
    groet mike

  • Offline als antwoord op mike_de_wit:

    Bedankt voor de toelichting Mike. Ik heb je opmerkingen over de leveringsproblemen intern doorgestuurd om te toetsen wat wij hierover aan kunnen geven. Wanneer ik daar een reactie op krijg kom ik er bij je op terug. Wordt vervolgd!

    Bart