huisarts keuze?

Waarom is het in Nederland vrijwel onmogelijk om een andere huisarts te kiezen. De paar die in mijn buurt zitten zeggen geen patiënten aan te nemen. En elke arts verder dan een kilometer weigert mij omdat het in theorie mogelijk zou kunnen zijn dat ze langs zouden moeten komen en dat kost teveel tijd.

Kan zilverenkruis daar niets in regelen?

  • Offline

    De zorgverzekeraar kan daar zeker een rol in spelen. De zorgverzekeraar heeft de zorg om dit ook te doen.

  •  Beste Wijnands, 

    Je geeft aan dat het zoeken naar een nieuwe huisarts moeilijk is. Wij horen dit vaker. 

    Het klopt dat huisartsen in bepaalde postcodegebieden op dit moment geen patiënten aannemen
    De praktijken mogen een maximaal aantal patiënten inschrijven. Dit aantal bereikten zij. Huisartsen nemen alleen patiënten aan uit hun omgeving zodat ze bij spoedzorg ook zo snel mogelijk bij de patiënt zijn. 

    Als je een huisarts hebt, blijf je ingeschreven bij uw huidige huisarts, ook als dit in een andere woonplaats is.
    Je kunt altijd je (oude) huisarts raadplegen als je planbare zorg nodig hebt. Je huisarts kan en mag je ook helpen bij de aanvraag voor herhaalrecepten.

    Heb je een urgente medische vraag?

    Neem contact op met een huisarts bij jou in de buurt voor zorg die niet kan wachten. De assistente zal met je overleggen of de situatie vraagt om directe hulp. Dan zullen ze je ook helpen. De huisarts behandelt je als passant. De huisarts schrijft je niet in als patiënt. Krijg je een rekening voor een consult als passant. Je betaalt de rekening. Daarna dien je de rekening bij ons in. Wij betalen de kosten volledig aan je terug. De rekening dien je in via de declaratie app of via Mijn Zilveren Kruis

    Hulp nodig?

    Bij een verhuizing naar een andere woonplaats helpen wij je graag met zoeken naar een nieuwe huisarts. Neem hiervoor contact op met de Zorgcoach 071-36 40 250.

    Groeten,

    Mouniim

  • sorry maar dit is slechts een half antwoord. De huidige situatie is dat het voor mij gewoon onmogelijk is om van arts te wisselen.


    Over hulp vragen gesproken, ik ga morgen maar weer 's bellen. Kijken of ik langs de assistente kan komen om een behoorlijk ziek kind daadwerkelijk gezien te krijgen.

    Ik begin de mensen die uit hun dak gaan in ee praktijk onderhand echt wel meer te begrijpen. Ik keur 't niet goed maar ik kan het me nu wel voorstellen

  • Offline als antwoord op wijnands:

    Goedemorgen Wijnands,

    Wat ontzettend vervelend dat je kindje zo ziek is. Goed dat je opnieuw gaat bellen. Wat zegt je huidige huisarts hiervan? Of heb jij nu helemaal geen huisarts? (Dat is me nog niet helemaal duidelijk)

    Misschien kun je de assistente vragen of je op een wachtlijst geplaatst kan worden? Op die manier kun je worden aangemeld in de betreffende praktijk zodra er patiënten worden uitgeschreven door verhuizing, overlijden of een andere reden. 

    Hopelijk gaat het snel beter met je kindje, groetjes Laura

  • Goedemorgen Laura,

    ik heb een doodziek kind mee naar een test straat moeten sleuren en vervolgens de huisarts moeten dreigen met een tuchtzaak voordat hij mijn kind zag en vervolgens hele zware antibiotica voor schreef.

    Verder heb ik wat rond gebeld. Er zijn 2 praktijken in mijn buurt die op zich patienten aannemen. Echter.. dan moet mijn huidige huisarts daarmee wel akkoord gaan. Als tussenoplossing en omdat mijn vrouw bang is om zonder huisarts te zitten gaan we nu maar proberen om voortaan een andere arts te zien in de praktijk

    Vraag aan zilverenkruis.

    1. dit is volgens mij gewoon niet eens toegestaan door de wetgever, waarom doen jullie zaken met huisartsen die het niet zo nauw nemen met de wet?

    2. wat kunnen jullie daadwerkelijk DOEN?

  • Offline

    Als een zorgverzekeraar zijn zorgplicht niet kan nakomen en hij zich op overmacht beroept, moet hij die overmacht aantonen en melden bij verzekerden, beroepsgroep en toezichthouder. Hoe vaak is dat gebeurd? En deze plicht tot zorgen niet afschuiven!

  • als antwoord op neldi:

    Afschuiven gebeurt genoeg. Onvermogen erkennen niet

  • Offline als antwoord op wijnands:

    Goedemorgen Wijnand,
    Wat een toestanden voor jou en je kind zeg. Ik snap dat dit de nodige zorgen en frustraties oplevert. Ik raad je aan om contact op te nemen met onze Zorgcoach. Onze coaches kunnen helpen met het vinden van een nieuwe huisarts. Je bereikt de Zorgcoach op 071 364 03 14 (werkdagen 08:00 -18:00).

    Let op: de Zorgcoach kan samen met jou kijken naar welke huisartsen er bij jou in de buurt patiënten aannemen. Wat wij niet kunnen doen is ervoor dat jij en je kindje ingeschreven worden bij een andere huisarts. Die bevoegdheid hebben wij niet (wij kunnen een huisarts niet verplichten een patiënt aan te nemen). 

    Wat huisartsen betreft: huisartsen mogen patiënten weigeren als:

    - een patiënt te ver woont.
    - de praktijk te vol is
    - hij niet kan instemmen met bepaalde zorgwensen (zoals euthanasie)

    Wij ontvangen graag signalen over gecontracteerde zorgverleners als er iets niet goed gaat. Als jij mij een privébericht stuurt en mij de namen van huisartsen doorgeeft, dan zet ik daarover een signaal uit bij onze afdeling Zorginkoop. Voor de landelijke klachtenprocedures bij huisartsenzorg kan je op deze pagina van de Consumentenbond terecht. Zij leggen goed uit wat je opties zijn:

    https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/zorg-zorgverzekering/klacht-huisarts

    Probeer echter eerst onze Zorgcoach te bereiken Wijnand. Hopelijk kunnen onze coaches jou verder helpen in de zoektocht.


    @Neldi je hebt in deze topic een paar keer onze zorgplicht benadrukt. Ik wil even rechtzetten wat de zorgplicht inhoudt, en hoe zich dit verhoudt tot situaties zoals die van Wijnand. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) beschrijft wat de zorgplicht van zorgverzekeraars inhoudt:

    "Zorgverzekeraars hebben ook een wettelijke zorgplicht. Dit betekent dat hun verzekerden binnen een redelijke tijd en reisafstand toegang moeten hebben tot alle zorg uit het basispakket. Zorgverzekeraars moeten daarom voldoende zorg inkopen of bemiddelen als iemand niet snel genoeg bij een zorgaanbieder terecht kan (wachttijdbemiddeling)."

    Zie ook deze pagina voor een verdieping:

    https://puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_323566_22/1/

    Zoals je leest gaat het bij de zorgplicht om de bereikbaarheid en toegankelijkheid van ingekochte zorg voor de basisverzekering. Kijken wij naar het probleem waar Wijnand tegenaan loopt, dan is dit niet een probleem van onvoldoende ingekochte zorg, maar van zorgaanbieders (huisartsen) die een patiënt niet aannemen. Zoals ik aangaf hebben wij niet de bevoegdheid om een huisarts te verplichten een verzekerde als patiënt aan te nemen, net als dat wij een specialist niet kunnen verplichten om een verzekerde bijvoorbeeld te opereren. 

    Los van wachtlijstbemiddeling bij medisch specialistische zorg (waar wij op zoek gaan naar waar een verzekerde eerder behandeld kan worden) hebben wij maar beperkte invloed op dit proces. Dit is geen afschuiving van de zorgplicht, maar een beperking op de mogelijkheden die wij als zorgverzekeraar hebben. Hopelijk heb je iets aan deze uitleg.

    Bart