Hero Image

Voor welke vorm van digitale zorg loop jij warm?

Online een afspraak maken in het ziekenhuis. Of aan de slag met je gezondheid via een app. Ook in de zorg kun je steeds meer digitaal doen. Dus grote kans dat jij er ook al ervaring mee hebt.

Wat is jouw ervaring hiermee? Wat vind je handig en prettig? En wanneer kies jij liever voor een niet digitale oplossing?

Log in en reageer

  • Offline als antwoord op hss

    Dankjewel voor je reactie .
    Zou je eventueel wel willen kunnen chatten met je dokter voor kleine vragen of standaard afspraken?

  • Offline als antwoord op tinknl

    Wat een slimme oplossing

    Vraag je ook actief aan je zorgverlener of je gebruik kan maken van digitale zorg en welke opties ze voor je hebben?

  • Offline als antwoord op ElKa

    , zou je ook meer willen dan alleen afspraken maken? Wat zou je dan bijvoorbeeld aan digitale zorg willen ontvangen?

  • Offline als antwoord op Peter

    Helemaal eens !

    Omdat we geen landelijk patiëntendossier hebben (hier is door de Eerste Kamer in 2011 tegen gestemd) hebben we nu veel verschillende digitale toepassingen. Gelukkig is er sinds kort een nieuwe Wet Gegevensuitwisseling In de Zorg (Wegiz). Dit is een van de punten die we hiermee willen oplossen.

  • Offline als antwoord op Michiel

    Dat kan zeker! Maar ook voor mensen die chronisch ziek zijn kan een wearable of thuismeet apparaten een uitkomst zijn. 

    Zou jij met een apparaat thuis je eigen metingen door willen geven aan je dokter als je dan niet meer naar de dokter toe hoeft te komen?

  • Het digitaal inzien is wel handig, maar mis regelmatig belangrijke informatie. Digitaal afspraken maken is handig en scheelt veel wachttijd aan de telefoon.

  • Offline

    Online een afspraak maken en mijn dossiers inkijken vind ik handig. Met de kanttekening dat die dossiers vaak niet compleet zijn. Wat alleen erg omslachtig is dat ziekenhuizen je een mail sturen met daarin een link om in te loggen om te kijken wanneer je een afspraak hebt of dat er iets is veranderd. Lijkt mij dat het efficiënter is om gelijk in de mail te zetten wat er veranderd is of wanneer de afspraak is. Zal wel met privacy te maken hebben dat dat niet mag. 

    En vaak mis ik zulke berichten uitleg van wat er gaat gebeuren. Wat de afspraak inhoud, het is onpersoonlijker. 

  • Offline

    Ik vind het lastig dat ik bv een mail krijg dat ik moet inloggen bij het ziekenhuis om daar te kunnen lezen dat ze mijn afspraak verzet hebben. Waarom dan niet meteen die verandering in de mail zetten? Er zijn veel te veel apps zodat je het overzicht verliest en niet meer weet waar je iets kan vinden, Iedereen gaat er aan voorbij dat met name heel veel ouderen of geestelijk minder begaafden een telefoon gebruiken om te bellen en gebeld te worden en dus een gewone telefoon hebben zonder al die poespas. Velen hebben ook geen computer of kunnen er niet/nauwelijks mee om gaan. Digitalisering is leuk maar discrimineert daardoor wel hele bevolkingsgroepen.

  • Offline

    Ik vind het heel plezierig dat ik mijn digitale dossier in de diverse ziekenhuizen kan inzien. Bij de huisarts heb ik deze theoretische optie ook, maar ik zie dat dit dossier lang niet volledig is. Afspraken in het ziekenhuis kan ik regelmatig ook via de website maken. Dat kan bij de huisarts ook, maar het is wel mijn ervaring dat het dan doorgaans veel langer duurt, dus mijn voorkeur gaat in dat geval meestal nog wel naar telefonisch contact. Herhaalrecepten kan ik via WhatsApp bij de apotheek aanvragen, heel efficiënt wat mij betreft!

    Ik had ooit al eens een consult met een specialist via beeldbellen. Is op zich prima te doen, maar hier gaat mijn voorkeur toch wel naar persoonlijk contact.

  • Offline

    Alles wat digitaal kan, doe ik ook digitaal. dat vind ik gewoon handig. Wel het liefst op de PC, want gepriegel op het kleine schermpje van mijn mobiel vind ik niks. 
    Wat ik jammer vind, is dat je voor elk ziekenhuis, elke hulpverlener (huisarts, apotheek etc) weer een ander systeem hebt. Het zou zoveel handiger zijn als het overal hetzelfde werkt. 
    Als ik met de huisarts wil overleggen, schrijf ik het tegenwoordig vaak eerst in een e-mail. Dan kan ik mijn verhaal doen zonder haast of onderbreking en hij weet alvast wat er speelt. Als ik dan bij hem kom, kunnen we direct spijkers met koppen slaan.