Heeft jouw huisarts je ooit verteld over wachtlijstbemiddeling?

Heeft jouw huisarts je ooit verteld over wachtlijstbemiddeling?

Wanneer je huisarts je doorverwijst naar een specialist in een ziekenhuis, is het fijn als je snel geholpen wordt. Want wachten op medische zorg kan best lastig zijn. In zo’n geval kan de Zorgcoach samen met jou zoeken naar ziekenhuizen waar je mogelijk sneller terechtkunt. In 2024 lukte dat voor maar liefst 34.250 klanten! Helaas weten veel klanten niet dat ze gebruik kunnen maken van wachtlijstbemiddeling. Daarom willen we graag weten: Heeft jouw huisarts je bij een verwijzing ooit verteld over wachtlijstbemiddeling?

Wil je meer weten over wachtlijstbemiddeling? Op de pagina’s Wachtlijstbemiddeling in het ziekenhuis en Wachtlijstbemiddeling ggz leggen we meer uit over het onderwerp.

Log in en reageer

  • Wij zitten in een situatie dat het meestal (redelijk) urgent was en we eigenlijk snel zijn geholpen. Indien het niet urgent was hebben we nooit een beroep hoeven te doen op wachtlijstbemiddeling.

    Wij zijn op de hoogte van de mogelijkheid van wachtlijstbemiddeling en dat komt ook omdat wij ons hebben ingelezen.

    Naast de informatie die wordt gegeven door huisarts (in dit geval) ligt er ook een taak bij de patiënt om informatie te halen.

    Uiteraard kan het niet voor iedereen opgaan (door allerlei redenen) maar enkel te laten afhangen of de huisarts het wel of niet verteld heeft is in onze ogen wat kort door de bocht.

    Hier zou meer aandacht voor moeten zijn wat de patiënt zelf kan doen.

  • Niet alle ziekenhuizen bieden het zelfde specialistme. 

    Het zou fijn zijn als in alle drukte bevolkte gebieden ook de variatie aan zorg voldoende is. We kunnen in ons volle verkeersweg niet overal voor moeten reizen.

  • Mijn man heeft de wachtlijst bemiddeling zelf ingeschakeld door jullie te bellen. Is prima verlopen .

  • Nee is nooit door de huisarts met mij besproken 

  • Ik ben zo'n twee jaar geleden bij een arts geweest omdat ik dacht dat ik een versleten heup had. Dat bleek niet zo te zijn. Er was sprake van een bursitus. Ik kon daarvoor een injectie krijgen. Ik ben toen naar een MSK arts geweest omdat er misschien iets niet goed zat in mijn rug. Ik had dat al eerder gedaan en ik heb er hele goede ervaringen mee. Ik weet dat de MSK artsen onder 'alternatief' vallen maar als je al een keer eerder van de ene fysio- of manueel therapeut naar de andere gestuurd bent zonder enig resultaat, dan denk je daar anders over. Ook nu weer. De MSK arts hoorde mijn klacht aan en zei "zullen we proberen om de injecties te voorkomen?" Dat leek me prima en omdat het voor mij de eerste keer was dat ik bij hem was, moest ik wel vijf behandelingen regelen. Ik heb dat gedaan. Het is namelijk geen pretje als je 's nachts niet kan slapen van de pijn. De MSK arts heeft allerlei dingen in mijn lichaam gecontroleerd, ook mijn benen en voeten. En ... mijn bursitus is weg. Het kostte mij 1 x €120.- en nog 4 x €100,-. Daarvan hebt u er 5 x €40,- vergoed. Ik was pas bij een jongere vriend van ons. Hij vertelde mij over zijn bursitus en dat hij al drie injecties had gehad maar dat de pijn weer terug was. Meer dan drie injecties krijg je nu eenmaal niet. Daar moet hij maar mee leven. Hij kan die behandelingen die ik heb gehad niet zelf betalen. Wordt het geen tijd om te erkennen dat de MSK artsen echt goed werk kunnen leveren? Zeker zoals in mijn geval met de bursitus. Ik denk dat u er uiteindelijk veel geld mee bespaart.

  • Heb nog nooit wat over wachtlijstbemiddeling gehoord en wist niet dat dit bestaat. 

  • Nee, mijn huisarts heeft mij nog nooit over wachtlijstbemiddeling verteld. Overigens ook niet door de specialisten van het ziekenhuis. Hierdoor zit ik al ruim 3/4 jaar te wachten op een oproep (n.a.v. een doorverwijzing van het ene naar het andere ziekenhuis). Zelf al een aantal keren gebeld, maar tot nu toe helaas zonder resultaat.

  • De huisarts heeft mij er nooit over verteld. Ik wist wel dat het bestaat, maar geef de voorkeur aan een specialist in mijn eigen omgeving.

  • Mijn toenmalige huisarts heeft dat nooit gedaan. Voor mezelf ben ik via de zorgcoach goed geholpen. Voor mijn vrouw is er, ook door de zorgcoach niets gedaan. Ook vanuit het ziekenhuis is er niet onderkend dat een andere zorginstelling meer voor had kunnen doen. Ik heb nu een echte huisarts.