Heeft jouw huisarts je ooit verteld over wachtlijstbemiddeling?

Heeft jouw huisarts je ooit verteld over wachtlijstbemiddeling?

Wanneer je huisarts je doorverwijst naar een specialist in een ziekenhuis, is het fijn als je snel geholpen wordt. Want wachten op medische zorg kan best lastig zijn. In zo’n geval kan de Zorgcoach samen met jou zoeken naar ziekenhuizen waar je mogelijk sneller terechtkunt. In 2024 lukte dat voor maar liefst 34.250 klanten! Helaas weten veel klanten niet dat ze gebruik kunnen maken van wachtlijstbemiddeling. Daarom willen we graag weten: Heeft jouw huisarts je bij een verwijzing ooit verteld over wachtlijstbemiddeling?

Wil je meer weten over wachtlijstbemiddeling? Op de pagina’s Wachtlijstbemiddeling in het ziekenhuis en Wachtlijstbemiddeling ggz leggen we meer uit over het onderwerp.

Log in en reageer

  • Ik heb het nooit nodig gehad. Huisarts heeft het wel een keer aangegeven bij mijn dochter dat als het nodig is dat de zorgverzekeraar hierbij kan helpen. Deze informatie was ook bij mij al bekend.

  • Nee, maar toen ik doorverwezen moest worden naar de longarts, was de wachttijd in het ziekenhuis waar ik wilde drie maanden. Ik heb toen zelf contact opgenomen met Zilveren Kruis en jullie hebben mij het ziekenhuis met de kortste wachtlijst in de buurt doorgegeven. Daar kon ik binnen drie weken terecht.

  • Als ik ergens voor een kwaal behandeld zou moeten worden dan oriënteer ik mijzelf thuis al waar ik naar welk behandelcentrum ik graag naar toe wil (via o.a. de site van ZK) en dan weet ik al voordat ik bij de huisarts langs ga of dit én mijn eigen keuze én of de behandeling in mijn voorkeursbehandelcentrum vergoed wordt. Heel zelden geeft mijn huisarts aan, dat het beter zou zijn om naar een ander behandelcentrum te gaan (b.v. ivm medicijnen). Dan luister ik wel, maar in de meeste gevallen gaat mijn huisarts akkoord met mijn keuze.

    De huisarts hoeft dan ook nauwelijks mij door te verwijzen naar een achtlijstbemiddeling...   

  • Ik heb nog nooit iets gehad waarvoor wachtlijstbemiddeling nodig was, maar als dat het geval zou zijn weet ik dat verschillende zorgverzekeraars en ook Zilveren Kruis dit aanbieden. Ik zou er ook gebruik van maken, zelfs als dat betekent dat ik verder van huis geholpen word.

  • Het is zeker fijn als je gelijk geholpen wordt, maar dat is vaak niet het geval, zelf heb je ook een plicht om er naar te vragen wat ik bij mij zelf merk dat het wel fijn is om naar een ziekenhuis kort bij te gaan en daar ben je bekend met de omgeving. Vaak bespreek ik dat pas met specialist in ziekenhuis, was bij mij niet bekend dat dit ook al bij huisarts / ZK kan .

  • Altijd goed om ook je eigen verantwoordelijkheid te nemen @Reesink.

    Elke situatie vraagt een andere aanpak. Daarom is het goed te weten dat je de Zorgcoach kan inschakelen als je nog wat hulp nodig hebt.

  • Het is zeker fijn als je gelijk geholpen wordt, maar dat is vaak niet het geval. Zilveren Kruis kan daar zeker in verbeteren en niet alles bij de klant wegleggen. Volgens mij doen jullie dit zelf expres zodat jullie 2x eigen risico kunnen rekenen als er een kalenderjaar over heen gaat. Ik ben voorstander voor eigen risico per geval en niet per kalenderjaar. Ik heb geen invloed op de wachttijden.

  • Neen, maar ik heb de site van ZK eens doorgelopen en daar staat het duidelijk. Ik zit er wat dubbel in want ja het betreft informatie verstrekken door de huisarts maar voor de patiënt is er ook een verplichting om informatie te halen. Dat laatste heb ik het idee dat er teveel achterover wordt geleund en dat de verwachting dat alles maar moet worden aangedragen, er mag wel wat meer gewezen worden op eigen verantwoordelijkheid. Uiteraard is het niet zo zwart wit maar zelfredzaamheid mag wel wat meer op de kaart komen. 

  • Nee maar ik weet zelf dat dit mogelijk is en heb er in het verleden weleens gebruik van gemaakt

  • Nee, wel over wachttijden en waar ik het snelste terecht kan.