Voor wie het niet weet: jouw stem telt mee als Zilveren Kruis belangrijke besluiten neemt. In 2020 ontvingen we weer talloze ideeën en wensen van klanten. Over wat beter kan aan onze website. Over hoe wij innovatie kunnen promoten. Over waar premiegeld (niet) aan moet worden besteed. Ga zo maar door. Ik vertel je graag wat we met die ideeën hebben gedaan.
2020 ligt achter ons. Voor veel mensen een jaar om snel te vergeten. Een jaar waarin het coronavirus een krater sloeg in ons dagelijkse leven.
Daarom kijkt iedereen nu het liefste vooruit. Vol hoop dat we op een keerpunt staan. Terug naar elkaar weer kunnen omhelzen. Terug naar een openbaar leven. Terug naar normaal.
Maar laten we niet vergeten dat 2020 ook mooie dingen bracht.
Bij Zilveren Kruis, bijvoorbeeld, puilde de online ideeënbus uit. Jullie deelden tientallen tips en ervaringsverhalen die ons hielpen om producten, diensten en beleid beter te maken. Daar ging het gesprek dan ook over op community-website Samen. Open en zichtbaar voor iedereen.
Dit gesprek, over jullie ideeën, leidde tot echte verbeteringen. Laat ik er een paar noemen:
1. Verbeterwensen voor Mijn Zilveren Kruis
In het voorjaar van 2020 stonden we voor de taak om Mijn Zilveren Kruis te verbeteren. De vraag was alleen: waar beginnen we? Om daar achter te komen, zocht UX-designer Cynthia contact met jullie. In online gesprekken op Samen vroeg ze: welke informatie wil je zien? Kun je je weg vinden?
Later deelde Cynthia 5 verbeterwensen van klanten die nu op de agenda staan.
2. Steun voor digitale zorg als patiëntenrecht
Door de uitbraak van het coronavirus nam het digitale spreekuur een vlucht. Meer en meer huisartsen, specialisten en andere zorgverleners spraken hun patiënten online – via e-mail, chat en videobellen – wanneer dat kon. Veel patiënten vinden dat eigenlijk een heel prettige service: in je eigen omgeving met je dokter kunnen praten. Zouden we dat niet gewoon moeten blijven doen, ook na corona? Zilveren Kruis en Patiëntenfederatie Nederland vinden van wel. Zij pleitten afgelopen zomer voor digitale zorg als patiëntenrecht.
Velen van jullie steunden dit initiatief op Samen. Daarom bespreekt Zilveren Kruis digitale zorg als patiëntenrecht in de contractonderhandelingen met ziekenhuizen.
3. Goed gesprek over bewustwording van zorgkosten
Communitylid Reesink startte in november een gesprek over hoe we in Nederland de gezamenlijke pot met premiegeld besteden. En dat we hier met z’n allen best wat kritischer over mogen zijn. Zo wijst Reesink op de kosten van het maximaal benutten van de brilvergoeding. Houden we daarmee de premie hoger dan nodig is? Hoe kunnen we verspilling voorkomen? Prikkelende vragen die een levendig gesprek op gang hielpen. Je kunt ervan uitgaan dat wij (en andere leden) meelezen.
4. Vernieuwde community-website Samen
In 2020 stond deze website een tijdje in steigers. We bouwden namelijk een nieuw communityplatform, met een nieuw ontwerp en een nieuwe naam: Samen. Hierdoor is het makkelijker geworden om ideeën in te dienen en direct te praten met mensen bij Zilveren Kruis die beslissingen nemen.
Dankzij feedback van klanten werd de verbouwing van de website een succes. Zo deed een aantal communityleden mee met een gebruikerstest op kantoor (vóór corona). En online interviews met willekeurige mensen gaven ons een beeld van hun eerste indruk van het nieuwe platform.
Nu vooruit
In 2021 nemen we natuurlijk geen gas terug. Ik nodig je daarom uit om nieuwe ideeën te delen en mee te denken in lopende verbeterprojecten.
Je kunt elk moment van de dag terecht op samen.zilverenkruis.nl, voor een goed gesprek over dingen die jou bezighouden. Ik hoop je snel tegen te komen!