Elke maand maken ongeveer 350.000 klanten gebruik van Mijn Zilveren Kruis, de online plek waar je 24 uur per dag je persoonlijke informatie kunt inzien. Bijvoorbeeld je zorgdeclaraties en de stand van je eigen risico. Je logt hiervoor in met DigiD. Onlangs hebben wij daar een eenmalige sms-controle aan toegevoegd. Deze aangescherpte bescherming van je privégegevens valt echter niet bij iedereen in goede aarde. "Beetje overdreven…" Een duidelijk signaal. Via dit blog gaan we graag met je in gesprek.

De inhoud van je zorgdeclaratie controleren. Of openstaande betalingen volgen. Je kunt je vrijetijd wel leuker besteden, nietwaar? Maar soms is het even nodig. Je wilt bijvoorbeeld weten waarom je zorgverzekeraar eigen risico in rekening brengt. Of wat je kunt verwachten aan te ontvangen of te betalen bedragen. Gelukkig is dit klusje snel te klaren in Mijn Zilveren Kruis. Hier heb je dag en nacht online toegang tot jouw privégegevens. En je kunt er ook allerlei dingen zelf regelen, zoals kiezen op welke dag je premie afgeschreven wordt en instellen welke notificaties en nieuwsbrieven je wel of niet wilt krijgen.

Dubbel inloggen
Nu horen we je al denken: "Allemaal leuk en aardig maar ik moet wel eerst dubbel inloggen om erbij te kunnen."

Dat is waar. Wil je inloggen bij Zilveren Kruis, dan vragen we sinds november 2017 eenmalig om een sms-controle. Dit maakt veel los, merken we. Sommigen van jullie vragen: "Waarom is die extra stap nodig?" en "Welke internetcrimineel wil nou weten wat ik betaal en waarvoor ik naar de dokter ga?" Bij anderen wordt het geduld flink op de proef gesteld: "Om mijn declaratie in te kunnen zien, moet ik eerst drie dagen wachten op een DigiD-activeringscode per post, omdat ik een nieuw telefoonnummer heb."

We begrijpen de frustratie. Je wilt je verzekeringszaken gewoon snel en gemakkelijk kunnen afhandelen. Gedoe met inloggen past daar niet bij. We leggen graag aan je uit waarom we deze aangescherpte beveiliging toch belangrijk vinden.

Digitale sleutel weggeven
Dankzij het internet en Mijn Zilveren Kruis kun je meekijken in ons computersysteem. Zo heb je meer zicht en grip op informatie die jou aangaat. Keerzijde is wel dat het voor internetcriminelen ook gemakkelijker is om te ontfutselen waar jij onder behandeling bent of wat je financiële situatie is. Deze oplichters zijn namelijk vindingrijk in het achterhalen van gebruikersnamen en wachtwoorden. Je hebt misschien wel eens gehoord van 'phishing e-mails'. Dit zijn e-mailberichten die sprekend lijken op die van Zilveren Kruis, maar afkomstig zijn van een ander. De 'vertrouwde' e-mail vraagt je om op een link te klikken en in te loggen. En voor je het weet, geef je je digitale sleutel weg aan een foute partij. Het overkomt meer mensen dan je denkt.

Ook onze verantwoordelijkheid
Raymond Raasveldt van Zilveren Kruis: "Wij willen kunnen garanderen dat jouw privégegevens privé blijven. Als zorgverzekeraar hebben wij hierin een bijzondere verantwoordelijkheid, vinden we. Daarom maken we het oplichters graag een stuk moeilijker om naar informatie te 'vissen' die hen niets aangaat. Wil je die strijd winnen, dan kom je al gauw uit op tweestapsverificatie. Oftewel: inloggen met een extra controle of jij het wel bent. Dit gaat meestal via een tweede apparaatje dat alleen jij in je bezit hebt, bijvoorbeeld je telefoon."

Deze extra controle ken je misschien ook wel van internetbankieren. Als je online een geldbedrag wilt overschrijven, dan krijg je een sms'je of scancode om de transactie te bevestigen. Knappe dief die het dan voor elkaar krijgt om digitaal bij je in te breken.

Kies zelf hoe je inlogt
Inloggen met sms-controle is maar één keer nodig. Als dit eenmaal is gelukt, en we weten hierdoor zeker dat jij het bent, kun je zelf kiezen hoe je de volgende keer inlogt:

  • opnieuw met DigiD en sms-controle (extra veilig)
  • alleen met DigiD (op hetzelfde apparaat)
  • via de populaire DigiD-app

En binnenkort voegen we daar nog een keuzeoptie aan toe. Raymond: "We staan op het punt een nieuwe Zilveren Kruis-app te lanceren. Hiermee krijg je op je smartphone toegang tot je verzekeringspakket, zorggebruik en de stand van je eigen risico. Dus eigenlijk alles wat je nu ook in Mijn Zilveren Kruis ziet. Na eenmalige sms-controle kun je deze app openen met een zelfgekozen pincode of je vingerafdruk."

Hoe kan het beter en toch veilig?
Dit neemt natuurlijk niet weg dat we onze klanten luid en duidelijk horen. Niet iedereen is blij met de aangescherpte beveiliging bij het inloggen met een sms-controle. We horen daarom graag hoe we de service kunnen verbeteren zónder het makkelijker te maken voor kwaadwillenden. Laat je idee achter in een reactie hieronder.

Heb je specifieke vragen over het gebruik van DigiD? Kijk dan voor meer informatie op zk.nl/digid of neem contact met ons op. We helpen je met alle liefde op weg.

Direct naar Mijn Zilveren Kruis
Wil je meteen jouw persoonlijke gegevens inzien? Ga dan verder naar de inlogpagina van Mijn Zilveren Kruis.

Bovenliggend
  • Voormalig community-lid
    Voormalig community-lid

    Hierbij het voorstel van een ZK klant om mensen die GEEN SMS-code willen/kunen gebruiken bij aanloggen in MijnZilverenKruis toch tegemoed te komen.

    Ikzelf (en ik denk vele anderen met mij) gebruik access naar MZK voor 90%-95% om alleen te kijken naar stand eigen risio, en mijn eerdere declaraties, en niet om (elke keer) wijzigingen aan te brengen, faude-gevoelige info te raadplegen, of hier wijzigingen in aan te brengen.

    Ontwikkel binnen MijnZilverenKruis nou gewoon twee verschillende 'access' niveau's voor iedere kalnt. Laten we deze voor het gemak even 'read-only' en 'write-access' noemen, dat dekt de lading het beste.

    Met 'read-only' access kan de klant z'n zorgverbruik, declaraties en stand eigen risico inzien, en het indien (uploaden) van te delcarewren fakturen. 

    Wil men echter gegevens gaan veranderen, bankrekeningnummers zien/wijzigen, en meer van dat soort acties waar fraudeurs gek op zijn, vraag dan pas om de extra verificatie. Heeft men die dan niet beschikbaar, dan kan dat altijd nog per post of aan de telefoon worden gedaan voor de klant. Heeft men dit wel beschikbaar, dan kan de klant op dat moment de SMS-code inlogmethode gebruiken. Of de extra security-vraag beantwoorden, welke ik in een eerdere post geopperd heb (wat is je geboortedatum? wat zijn de laatste 3 cijfers van je mobiele nummer, wat zijn de laatste 3 cijfers van de bankrekening waar de maandpremie van afgeschreven word, etc).

    Eigenlijk een equivalent van de situatie wat jullie tot voor kort aan konen bieden aan de gebruikens van MZK. twee-traps verificatie, maar dan alleen wanneer het nodig is. Niet standaard elke keer.

    Uit eigen ervaring weet ik dat Binck Bank hetzelfde methode toepast voor access op z'n (belegging-) rekeningen, en dat werkt perfect. Wil ik effe snel kijken, inloggen met username en password. Alleen kijken kan geen kwaad. Wil ik echt mutaties maken of gegevens aanpassen (en dus fraude-gevoelige acties doen), dan komt er meer bij kijken dan alleen het password invoeren, en word twee-traps verificatie vereist. Wil ik dat niet, dan kan ik altijd de helpdesk nog even bellen om dat voor mij te doen (en ja, daar zijn kosten aan verbonden, maar dat is dan MIJN keuze, en vind ik dat niet meer dan terecht). 

    Ik hoop dat dit verhaal begrijpbaar is, en dat je nu eens een echt actief een voorstel kunt doen aan het team of de personen die bij ZK verantwoordelijk zijn voor dit onderwerp, en dat het in behandeling word genomen, en dat er een terugkoppeling kan worden gegeven via dit forum zodat wij ook weten wat we serieus worden genomen.

    Kan dit niet, en worden al onze (als klanten) opmerkingen en suggesties afgewimpled, dan is dat ook prima, maar laat het dan ook even weten op dit forum. De in jouw vorige post geopperde opmerking dat onze suggesties, bezwaren, meningen en voorstellen worden gehoord en bekeken zijn leuk, maar de resultaten van dat bekijken, afwegen, en beslissen zijn op dit moment nog nul, zero, nada en niets. Er veranderd niets, en er staat ook niets op de nominatie om te veranderen (zo ver als mij bekend is natuurlijk).

    Dus: We horen graag van jou en je team.

    Groet,

    Bob.

Opmerking
  • Voormalig community-lid
    Voormalig community-lid

    Hierbij het voorstel van een ZK klant om mensen die GEEN SMS-code willen/kunen gebruiken bij aanloggen in MijnZilverenKruis toch tegemoed te komen.

    Ikzelf (en ik denk vele anderen met mij) gebruik access naar MZK voor 90%-95% om alleen te kijken naar stand eigen risio, en mijn eerdere declaraties, en niet om (elke keer) wijzigingen aan te brengen, faude-gevoelige info te raadplegen, of hier wijzigingen in aan te brengen.

    Ontwikkel binnen MijnZilverenKruis nou gewoon twee verschillende 'access' niveau's voor iedere kalnt. Laten we deze voor het gemak even 'read-only' en 'write-access' noemen, dat dekt de lading het beste.

    Met 'read-only' access kan de klant z'n zorgverbruik, declaraties en stand eigen risico inzien, en het indien (uploaden) van te delcarewren fakturen. 

    Wil men echter gegevens gaan veranderen, bankrekeningnummers zien/wijzigen, en meer van dat soort acties waar fraudeurs gek op zijn, vraag dan pas om de extra verificatie. Heeft men die dan niet beschikbaar, dan kan dat altijd nog per post of aan de telefoon worden gedaan voor de klant. Heeft men dit wel beschikbaar, dan kan de klant op dat moment de SMS-code inlogmethode gebruiken. Of de extra security-vraag beantwoorden, welke ik in een eerdere post geopperd heb (wat is je geboortedatum? wat zijn de laatste 3 cijfers van je mobiele nummer, wat zijn de laatste 3 cijfers van de bankrekening waar de maandpremie van afgeschreven word, etc).

    Eigenlijk een equivalent van de situatie wat jullie tot voor kort aan konen bieden aan de gebruikens van MZK. twee-traps verificatie, maar dan alleen wanneer het nodig is. Niet standaard elke keer.

    Uit eigen ervaring weet ik dat Binck Bank hetzelfde methode toepast voor access op z'n (belegging-) rekeningen, en dat werkt perfect. Wil ik effe snel kijken, inloggen met username en password. Alleen kijken kan geen kwaad. Wil ik echt mutaties maken of gegevens aanpassen (en dus fraude-gevoelige acties doen), dan komt er meer bij kijken dan alleen het password invoeren, en word twee-traps verificatie vereist. Wil ik dat niet, dan kan ik altijd de helpdesk nog even bellen om dat voor mij te doen (en ja, daar zijn kosten aan verbonden, maar dat is dan MIJN keuze, en vind ik dat niet meer dan terecht). 

    Ik hoop dat dit verhaal begrijpbaar is, en dat je nu eens een echt actief een voorstel kunt doen aan het team of de personen die bij ZK verantwoordelijk zijn voor dit onderwerp, en dat het in behandeling word genomen, en dat er een terugkoppeling kan worden gegeven via dit forum zodat wij ook weten wat we serieus worden genomen.

    Kan dit niet, en worden al onze (als klanten) opmerkingen en suggesties afgewimpled, dan is dat ook prima, maar laat het dan ook even weten op dit forum. De in jouw vorige post geopperde opmerking dat onze suggesties, bezwaren, meningen en voorstellen worden gehoord en bekeken zijn leuk, maar de resultaten van dat bekijken, afwegen, en beslissen zijn op dit moment nog nul, zero, nada en niets. Er veranderd niets, en er staat ook niets op de nominatie om te veranderen (zo ver als mij bekend is natuurlijk).

    Dus: We horen graag van jou en je team.

    Groet,

    Bob.

Onderliggend
Geen gegevens