Elke maand maken ongeveer 350.000 klanten gebruik van Mijn Zilveren Kruis, de online plek waar je 24 uur per dag je persoonlijke informatie kunt inzien. Bijvoorbeeld je zorgdeclaraties en de stand van je eigen risico. Je logt hiervoor in met DigiD. Onlangs hebben wij daar een eenmalige sms-controle aan toegevoegd. Deze aangescherpte bescherming van je privégegevens valt echter niet bij iedereen in goede aarde. "Beetje overdreven…" Een duidelijk signaal. Via dit blog gaan we graag met je in gesprek.

De inhoud van je zorgdeclaratie controleren. Of openstaande betalingen volgen. Je kunt je vrijetijd wel leuker besteden, nietwaar? Maar soms is het even nodig. Je wilt bijvoorbeeld weten waarom je zorgverzekeraar eigen risico in rekening brengt. Of wat je kunt verwachten aan te ontvangen of te betalen bedragen. Gelukkig is dit klusje snel te klaren in Mijn Zilveren Kruis. Hier heb je dag en nacht online toegang tot jouw privégegevens. En je kunt er ook allerlei dingen zelf regelen, zoals kiezen op welke dag je premie afgeschreven wordt en instellen welke notificaties en nieuwsbrieven je wel of niet wilt krijgen.

Dubbel inloggen
Nu horen we je al denken: "Allemaal leuk en aardig maar ik moet wel eerst dubbel inloggen om erbij te kunnen."

Dat is waar. Wil je inloggen bij Zilveren Kruis, dan vragen we sinds november 2017 eenmalig om een sms-controle. Dit maakt veel los, merken we. Sommigen van jullie vragen: "Waarom is die extra stap nodig?" en "Welke internetcrimineel wil nou weten wat ik betaal en waarvoor ik naar de dokter ga?" Bij anderen wordt het geduld flink op de proef gesteld: "Om mijn declaratie in te kunnen zien, moet ik eerst drie dagen wachten op een DigiD-activeringscode per post, omdat ik een nieuw telefoonnummer heb."

We begrijpen de frustratie. Je wilt je verzekeringszaken gewoon snel en gemakkelijk kunnen afhandelen. Gedoe met inloggen past daar niet bij. We leggen graag aan je uit waarom we deze aangescherpte beveiliging toch belangrijk vinden.

Digitale sleutel weggeven
Dankzij het internet en Mijn Zilveren Kruis kun je meekijken in ons computersysteem. Zo heb je meer zicht en grip op informatie die jou aangaat. Keerzijde is wel dat het voor internetcriminelen ook gemakkelijker is om te ontfutselen waar jij onder behandeling bent of wat je financiële situatie is. Deze oplichters zijn namelijk vindingrijk in het achterhalen van gebruikersnamen en wachtwoorden. Je hebt misschien wel eens gehoord van 'phishing e-mails'. Dit zijn e-mailberichten die sprekend lijken op die van Zilveren Kruis, maar afkomstig zijn van een ander. De 'vertrouwde' e-mail vraagt je om op een link te klikken en in te loggen. En voor je het weet, geef je je digitale sleutel weg aan een foute partij. Het overkomt meer mensen dan je denkt.

Ook onze verantwoordelijkheid
Raymond Raasveldt van Zilveren Kruis: "Wij willen kunnen garanderen dat jouw privégegevens privé blijven. Als zorgverzekeraar hebben wij hierin een bijzondere verantwoordelijkheid, vinden we. Daarom maken we het oplichters graag een stuk moeilijker om naar informatie te 'vissen' die hen niets aangaat. Wil je die strijd winnen, dan kom je al gauw uit op tweestapsverificatie. Oftewel: inloggen met een extra controle of jij het wel bent. Dit gaat meestal via een tweede apparaatje dat alleen jij in je bezit hebt, bijvoorbeeld je telefoon."

Deze extra controle ken je misschien ook wel van internetbankieren. Als je online een geldbedrag wilt overschrijven, dan krijg je een sms'je of scancode om de transactie te bevestigen. Knappe dief die het dan voor elkaar krijgt om digitaal bij je in te breken.

Kies zelf hoe je inlogt
Inloggen met sms-controle is maar één keer nodig. Als dit eenmaal is gelukt, en we weten hierdoor zeker dat jij het bent, kun je zelf kiezen hoe je de volgende keer inlogt:

  • opnieuw met DigiD en sms-controle (extra veilig)
  • alleen met DigiD (op hetzelfde apparaat)
  • via de populaire DigiD-app

En binnenkort voegen we daar nog een keuzeoptie aan toe. Raymond: "We staan op het punt een nieuwe Zilveren Kruis-app te lanceren. Hiermee krijg je op je smartphone toegang tot je verzekeringspakket, zorggebruik en de stand van je eigen risico. Dus eigenlijk alles wat je nu ook in Mijn Zilveren Kruis ziet. Na eenmalige sms-controle kun je deze app openen met een zelfgekozen pincode of je vingerafdruk."

Hoe kan het beter en toch veilig?
Dit neemt natuurlijk niet weg dat we onze klanten luid en duidelijk horen. Niet iedereen is blij met de aangescherpte beveiliging bij het inloggen met een sms-controle. We horen daarom graag hoe we de service kunnen verbeteren zónder het makkelijker te maken voor kwaadwillenden. Laat je idee achter in een reactie hieronder.

Heb je specifieke vragen over het gebruik van DigiD? Kijk dan voor meer informatie op zk.nl/digid of neem contact met ons op. We helpen je met alle liefde op weg.

Direct naar Mijn Zilveren Kruis
Wil je meteen jouw persoonlijke gegevens inzien? Ga dan verder naar de inlogpagina van Mijn Zilveren Kruis.

Bovenliggend
  • Bedankt voor jullie reacties! Ik wil benadrukken dat we iedereen horen. Jullie signalen, bijvoorbeeld de voorkeur voor andere inlogmogelijkheden, bereiken wel degelijk de mensen die letterlijk werken aan o.a. de DigiD-inlogtechnologie. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat we automatisch met alle verzoeken iets kunnen en willen doen. Dat zou niet realistisch zijn. Naast jullie wens, die dus wel degelijk meetelt, zijn er meerdere zaken die wij moeten afwegen, zoals de kosten van het aanbieden van twee of meer inlogdiensten.

    Kortom, de ingang voor ideeën en meedenken is er. En we zijn ontzettend dankbaar voor jullie betrokkenheid. Ideeën van klanten leiden regelmatig tot echte tastbare veranderingen. Maar het kan nooit een vanzelfsprekenheid zijn dat alle ideeën altijd ingewilligd worden. Ik begrijp dat dit sommigen op dit onderwerp ontevreden stemt, en hierdoor bijvoorbeeld overstappen op telefonisch verzekeringszaken afhandelen. Dat respecteren we. En die ruimte is er ook gewoon. Verder blijven we luisteren naar jullie wensen, en die van anderen, als het gaat over het gebruiks(on)gemak van onze online diensten. En blijven we de ontwikkelingen van inlogmethoden en data security zelf ook op de voet volgen.

Opmerking
  • Bedankt voor jullie reacties! Ik wil benadrukken dat we iedereen horen. Jullie signalen, bijvoorbeeld de voorkeur voor andere inlogmogelijkheden, bereiken wel degelijk de mensen die letterlijk werken aan o.a. de DigiD-inlogtechnologie. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat we automatisch met alle verzoeken iets kunnen en willen doen. Dat zou niet realistisch zijn. Naast jullie wens, die dus wel degelijk meetelt, zijn er meerdere zaken die wij moeten afwegen, zoals de kosten van het aanbieden van twee of meer inlogdiensten.

    Kortom, de ingang voor ideeën en meedenken is er. En we zijn ontzettend dankbaar voor jullie betrokkenheid. Ideeën van klanten leiden regelmatig tot echte tastbare veranderingen. Maar het kan nooit een vanzelfsprekenheid zijn dat alle ideeën altijd ingewilligd worden. Ik begrijp dat dit sommigen op dit onderwerp ontevreden stemt, en hierdoor bijvoorbeeld overstappen op telefonisch verzekeringszaken afhandelen. Dat respecteren we. En die ruimte is er ook gewoon. Verder blijven we luisteren naar jullie wensen, en die van anderen, als het gaat over het gebruiks(on)gemak van onze online diensten. En blijven we de ontwikkelingen van inlogmethoden en data security zelf ook op de voet volgen.

Onderliggend
Geen gegevens