Elke maand maken ongeveer 350.000 klanten gebruik van Mijn Zilveren Kruis, de online plek waar je 24 uur per dag je persoonlijke informatie kunt inzien. Bijvoorbeeld je zorgdeclaraties en de stand van je eigen risico. Je logt hiervoor in met DigiD. Onlangs hebben wij daar een eenmalige sms-controle aan toegevoegd. Deze aangescherpte bescherming van je privégegevens valt echter niet bij iedereen in goede aarde. "Beetje overdreven…" Een duidelijk signaal. Via dit blog gaan we graag met je in gesprek.

De inhoud van je zorgdeclaratie controleren. Of openstaande betalingen volgen. Je kunt je vrijetijd wel leuker besteden, nietwaar? Maar soms is het even nodig. Je wilt bijvoorbeeld weten waarom je zorgverzekeraar eigen risico in rekening brengt. Of wat je kunt verwachten aan te ontvangen of te betalen bedragen. Gelukkig is dit klusje snel te klaren in Mijn Zilveren Kruis. Hier heb je dag en nacht online toegang tot jouw privégegevens. En je kunt er ook allerlei dingen zelf regelen, zoals kiezen op welke dag je premie afgeschreven wordt en instellen welke notificaties en nieuwsbrieven je wel of niet wilt krijgen.

Dubbel inloggen
Nu horen we je al denken: "Allemaal leuk en aardig maar ik moet wel eerst dubbel inloggen om erbij te kunnen."

Dat is waar. Wil je inloggen bij Zilveren Kruis, dan vragen we sinds november 2017 eenmalig om een sms-controle. Dit maakt veel los, merken we. Sommigen van jullie vragen: "Waarom is die extra stap nodig?" en "Welke internetcrimineel wil nou weten wat ik betaal en waarvoor ik naar de dokter ga?" Bij anderen wordt het geduld flink op de proef gesteld: "Om mijn declaratie in te kunnen zien, moet ik eerst drie dagen wachten op een DigiD-activeringscode per post, omdat ik een nieuw telefoonnummer heb."

We begrijpen de frustratie. Je wilt je verzekeringszaken gewoon snel en gemakkelijk kunnen afhandelen. Gedoe met inloggen past daar niet bij. We leggen graag aan je uit waarom we deze aangescherpte beveiliging toch belangrijk vinden.

Digitale sleutel weggeven
Dankzij het internet en Mijn Zilveren Kruis kun je meekijken in ons computersysteem. Zo heb je meer zicht en grip op informatie die jou aangaat. Keerzijde is wel dat het voor internetcriminelen ook gemakkelijker is om te ontfutselen waar jij onder behandeling bent of wat je financiële situatie is. Deze oplichters zijn namelijk vindingrijk in het achterhalen van gebruikersnamen en wachtwoorden. Je hebt misschien wel eens gehoord van 'phishing e-mails'. Dit zijn e-mailberichten die sprekend lijken op die van Zilveren Kruis, maar afkomstig zijn van een ander. De 'vertrouwde' e-mail vraagt je om op een link te klikken en in te loggen. En voor je het weet, geef je je digitale sleutel weg aan een foute partij. Het overkomt meer mensen dan je denkt.

Ook onze verantwoordelijkheid
Raymond Raasveldt van Zilveren Kruis: "Wij willen kunnen garanderen dat jouw privégegevens privé blijven. Als zorgverzekeraar hebben wij hierin een bijzondere verantwoordelijkheid, vinden we. Daarom maken we het oplichters graag een stuk moeilijker om naar informatie te 'vissen' die hen niets aangaat. Wil je die strijd winnen, dan kom je al gauw uit op tweestapsverificatie. Oftewel: inloggen met een extra controle of jij het wel bent. Dit gaat meestal via een tweede apparaatje dat alleen jij in je bezit hebt, bijvoorbeeld je telefoon."

Deze extra controle ken je misschien ook wel van internetbankieren. Als je online een geldbedrag wilt overschrijven, dan krijg je een sms'je of scancode om de transactie te bevestigen. Knappe dief die het dan voor elkaar krijgt om digitaal bij je in te breken.

Kies zelf hoe je inlogt
Inloggen met sms-controle is maar één keer nodig. Als dit eenmaal is gelukt, en we weten hierdoor zeker dat jij het bent, kun je zelf kiezen hoe je de volgende keer inlogt:

  • opnieuw met DigiD en sms-controle (extra veilig)
  • alleen met DigiD (op hetzelfde apparaat)
  • via de populaire DigiD-app

En binnenkort voegen we daar nog een keuzeoptie aan toe. Raymond: "We staan op het punt een nieuwe Zilveren Kruis-app te lanceren. Hiermee krijg je op je smartphone toegang tot je verzekeringspakket, zorggebruik en de stand van je eigen risico. Dus eigenlijk alles wat je nu ook in Mijn Zilveren Kruis ziet. Na eenmalige sms-controle kun je deze app openen met een zelfgekozen pincode of je vingerafdruk."

Hoe kan het beter en toch veilig?
Dit neemt natuurlijk niet weg dat we onze klanten luid en duidelijk horen. Niet iedereen is blij met de aangescherpte beveiliging bij het inloggen met een sms-controle. We horen daarom graag hoe we de service kunnen verbeteren zónder het makkelijker te maken voor kwaadwillenden. Laat je idee achter in een reactie hieronder.

Heb je specifieke vragen over het gebruik van DigiD? Kijk dan voor meer informatie op zk.nl/digid of neem contact met ons op. We helpen je met alle liefde op weg.

Direct naar Mijn Zilveren Kruis
Wil je meteen jouw persoonlijke gegevens inzien? Ga dan verder naar de inlogpagina van Mijn Zilveren Kruis.

Bovenliggend
  • Voormalig community-lid
    Voormalig community-lid

    Beste Rogier,

    Allereerst bedankt voor je antwoord, en een gelukkig nieuwjaar.

    Ik maakte inderdaad tot niet al te lang geleden graag gebruik van de chatfunctie, maar die optie is niet meer toegankelijk omdat je daarvoor nu eerst ingelogd moet zijn. Om in te loggen moet je DigiD hebben, tegenwoordig met... SMS authenticatie. Ik heb geen telefoon, dus geen SMS, dus geen DigiD met SMS authenticatie en ik kan dus sinds de verplichting om in te moeten loggen met DigiD + SMS niet meer inloggen, en daarom ook niet meer gebruik maken van de chat. Ik heb daarom ook geen toegang meer tot de persoonlijke informatie-pagine online ( de mijn omgeving).

    Informatie over facturen en declaraties e.d. kunnen volgens mij niet via social media,  nog afgezien van het feit dat ik die niet gebruik (ik weiger om al die persoonsgegevens te verstrekken aan dergelijke privacy-schendende bedrijven). Ik wens niet akkoord te moeten gaan met de voorwaarden van social media bedrijven om aan mijn verzekeraar een vraag te stellen.

    Kortom, bedankt voor je reactie maar voorlopig is de enige realistische mogelijkheid om iemand anders zich als mij voor te laten doen en te bellen. Ik vind het wel jammer. Ik begrijp ook niet goed waarom de chat niet toegankelijk is zonder ingelogd te zijn, het kan toch ook een handig middel zijn voor potentiele nieuwe klanten (die dus niet kunnen inloggen) om vragen te stellen? Wat is voor jullie de meerwaarde van het ingelogd moeten zijn om te kunnen chatten, zou die functionaliteit niet juist zo toegankelijk als mogelijk moeten zijn, ook voor mensen die geen klant zijn en zich aan het orienteren zijn, mensen die problemen hebben met inloggen en daarover vragen hebben, en mensen zonder DigiD+SMS.  Je zou als argument kunnen hebben dat om gegevens over facturen en declaraties te geven je wil weten dat je de juiste persoon te pakken hebt en dat je daarom mensen eerst laat inloggen, maar dat argument vervalt omdat diezelfde informatie wel gedeeld wordt aan de telefoon, met niet meer controle dan op  gegevens dan je uit de gemiddelde grijsbak langs de kant van de straat kan vissen.

Opmerking
  • Voormalig community-lid
    Voormalig community-lid

    Beste Rogier,

    Allereerst bedankt voor je antwoord, en een gelukkig nieuwjaar.

    Ik maakte inderdaad tot niet al te lang geleden graag gebruik van de chatfunctie, maar die optie is niet meer toegankelijk omdat je daarvoor nu eerst ingelogd moet zijn. Om in te loggen moet je DigiD hebben, tegenwoordig met... SMS authenticatie. Ik heb geen telefoon, dus geen SMS, dus geen DigiD met SMS authenticatie en ik kan dus sinds de verplichting om in te moeten loggen met DigiD + SMS niet meer inloggen, en daarom ook niet meer gebruik maken van de chat. Ik heb daarom ook geen toegang meer tot de persoonlijke informatie-pagine online ( de mijn omgeving).

    Informatie over facturen en declaraties e.d. kunnen volgens mij niet via social media,  nog afgezien van het feit dat ik die niet gebruik (ik weiger om al die persoonsgegevens te verstrekken aan dergelijke privacy-schendende bedrijven). Ik wens niet akkoord te moeten gaan met de voorwaarden van social media bedrijven om aan mijn verzekeraar een vraag te stellen.

    Kortom, bedankt voor je reactie maar voorlopig is de enige realistische mogelijkheid om iemand anders zich als mij voor te laten doen en te bellen. Ik vind het wel jammer. Ik begrijp ook niet goed waarom de chat niet toegankelijk is zonder ingelogd te zijn, het kan toch ook een handig middel zijn voor potentiele nieuwe klanten (die dus niet kunnen inloggen) om vragen te stellen? Wat is voor jullie de meerwaarde van het ingelogd moeten zijn om te kunnen chatten, zou die functionaliteit niet juist zo toegankelijk als mogelijk moeten zijn, ook voor mensen die geen klant zijn en zich aan het orienteren zijn, mensen die problemen hebben met inloggen en daarover vragen hebben, en mensen zonder DigiD+SMS.  Je zou als argument kunnen hebben dat om gegevens over facturen en declaraties te geven je wil weten dat je de juiste persoon te pakken hebt en dat je daarom mensen eerst laat inloggen, maar dat argument vervalt omdat diezelfde informatie wel gedeeld wordt aan de telefoon, met niet meer controle dan op  gegevens dan je uit de gemiddelde grijsbak langs de kant van de straat kan vissen.

Onderliggend
Geen gegevens