Elke maand maken ongeveer 350.000 klanten gebruik van Mijn Zilveren Kruis, de online plek waar je 24 uur per dag je persoonlijke informatie kunt inzien. Bijvoorbeeld je zorgdeclaraties en de stand van je eigen risico. Je logt hiervoor in met DigiD. Onlangs hebben wij daar een eenmalige sms-controle aan toegevoegd. Deze aangescherpte bescherming van je privégegevens valt echter niet bij iedereen in goede aarde. "Beetje overdreven…" Een duidelijk signaal. Via dit blog gaan we graag met je in gesprek.

De inhoud van je zorgdeclaratie controleren. Of openstaande betalingen volgen. Je kunt je vrijetijd wel leuker besteden, nietwaar? Maar soms is het even nodig. Je wilt bijvoorbeeld weten waarom je zorgverzekeraar eigen risico in rekening brengt. Of wat je kunt verwachten aan te ontvangen of te betalen bedragen. Gelukkig is dit klusje snel te klaren in Mijn Zilveren Kruis. Hier heb je dag en nacht online toegang tot jouw privégegevens. En je kunt er ook allerlei dingen zelf regelen, zoals kiezen op welke dag je premie afgeschreven wordt en instellen welke notificaties en nieuwsbrieven je wel of niet wilt krijgen.

Dubbel inloggen
Nu horen we je al denken: "Allemaal leuk en aardig maar ik moet wel eerst dubbel inloggen om erbij te kunnen."

Dat is waar. Wil je inloggen bij Zilveren Kruis, dan vragen we sinds november 2017 eenmalig om een sms-controle. Dit maakt veel los, merken we. Sommigen van jullie vragen: "Waarom is die extra stap nodig?" en "Welke internetcrimineel wil nou weten wat ik betaal en waarvoor ik naar de dokter ga?" Bij anderen wordt het geduld flink op de proef gesteld: "Om mijn declaratie in te kunnen zien, moet ik eerst drie dagen wachten op een DigiD-activeringscode per post, omdat ik een nieuw telefoonnummer heb."

We begrijpen de frustratie. Je wilt je verzekeringszaken gewoon snel en gemakkelijk kunnen afhandelen. Gedoe met inloggen past daar niet bij. We leggen graag aan je uit waarom we deze aangescherpte beveiliging toch belangrijk vinden.

Digitale sleutel weggeven
Dankzij het internet en Mijn Zilveren Kruis kun je meekijken in ons computersysteem. Zo heb je meer zicht en grip op informatie die jou aangaat. Keerzijde is wel dat het voor internetcriminelen ook gemakkelijker is om te ontfutselen waar jij onder behandeling bent of wat je financiële situatie is. Deze oplichters zijn namelijk vindingrijk in het achterhalen van gebruikersnamen en wachtwoorden. Je hebt misschien wel eens gehoord van 'phishing e-mails'. Dit zijn e-mailberichten die sprekend lijken op die van Zilveren Kruis, maar afkomstig zijn van een ander. De 'vertrouwde' e-mail vraagt je om op een link te klikken en in te loggen. En voor je het weet, geef je je digitale sleutel weg aan een foute partij. Het overkomt meer mensen dan je denkt.

Ook onze verantwoordelijkheid
Raymond Raasveldt van Zilveren Kruis: "Wij willen kunnen garanderen dat jouw privégegevens privé blijven. Als zorgverzekeraar hebben wij hierin een bijzondere verantwoordelijkheid, vinden we. Daarom maken we het oplichters graag een stuk moeilijker om naar informatie te 'vissen' die hen niets aangaat. Wil je die strijd winnen, dan kom je al gauw uit op tweestapsverificatie. Oftewel: inloggen met een extra controle of jij het wel bent. Dit gaat meestal via een tweede apparaatje dat alleen jij in je bezit hebt, bijvoorbeeld je telefoon."

Deze extra controle ken je misschien ook wel van internetbankieren. Als je online een geldbedrag wilt overschrijven, dan krijg je een sms'je of scancode om de transactie te bevestigen. Knappe dief die het dan voor elkaar krijgt om digitaal bij je in te breken.

Kies zelf hoe je inlogt
Inloggen met sms-controle is maar één keer nodig. Als dit eenmaal is gelukt, en we weten hierdoor zeker dat jij het bent, kun je zelf kiezen hoe je de volgende keer inlogt:

  • opnieuw met DigiD en sms-controle (extra veilig)
  • alleen met DigiD (op hetzelfde apparaat)
  • via de populaire DigiD-app

En binnenkort voegen we daar nog een keuzeoptie aan toe. Raymond: "We staan op het punt een nieuwe Zilveren Kruis-app te lanceren. Hiermee krijg je op je smartphone toegang tot je verzekeringspakket, zorggebruik en de stand van je eigen risico. Dus eigenlijk alles wat je nu ook in Mijn Zilveren Kruis ziet. Na eenmalige sms-controle kun je deze app openen met een zelfgekozen pincode of je vingerafdruk."

Hoe kan het beter en toch veilig?
Dit neemt natuurlijk niet weg dat we onze klanten luid en duidelijk horen. Niet iedereen is blij met de aangescherpte beveiliging bij het inloggen met een sms-controle. We horen daarom graag hoe we de service kunnen verbeteren zónder het makkelijker te maken voor kwaadwillenden. Laat je idee achter in een reactie hieronder.

Heb je specifieke vragen over het gebruik van DigiD? Kijk dan voor meer informatie op zk.nl/digid of neem contact met ons op. We helpen je met alle liefde op weg.

Direct naar Mijn Zilveren Kruis
Wil je meteen jouw persoonlijke gegevens inzien? Ga dan verder naar de inlogpagina van Mijn Zilveren Kruis.

  • Voormalig community-lid
    Voormalig community-lid

    Goeiemorgen allemaal,

    Ik lees net in een email aankondiging van Corine dat inloggen met IDIN door het Zilveren Kruis niet toegepast gaat worden. Voorkeur blijft bij inloggen met DigiD en nu aangevuld met een sms-je. Ik vraag me heel serieus af waarom niet echt geleuisterd wordt, zowel naar de wensen van klanten (door anderen al genoemd als een veel veiliger methode, de IDIN), als naar alle eerdere signalen m.b.t. DigiD. Is men dan allang weer vergeten dat DigiD al enkele malen gehackt is geweest? Is men nou écht zo naief dat een koppeling met sms de situatie wezenlijk veiliger maakt? Wat een illusie!

    Omdat DigiD de belangrijkste methode blijft voor inloggen, wel of niet aan een sms gekoppeld, blijft de kans bestaan dat het gehackt kan worden.

    Hoe komt het toch dat mensen zich telkens maar in slaap laten sussen door anderen die ze vertellen dat gevaar nu geweken zal zijn, terwijl vaak het tegendeel bewezen kan worden door écht seruieuze wetenschappers?

    Hoe komt het dat niemand ook nog maar één centimeter verder wil kijken en zich wil gaan verdiepen waarom al deze toestanden de burgers worden opgelegd, en wat het grotere doel daarachter is? Waarom onderzoeken de moderatoren die dit forum begeleiden dit zelf ook eens niet? Pas dán beseffen we in wat voor land we leven, in wat voor maatschappij!

    Waarom willen de meeste bedrijven en instanties zich zo afhankelijk blijven opstellen aan een overheid die al decennia lang niet deugt, de laatste decennia zelfs het allerminst actief is voor het welzijn van de burgers? Natuurlijk krijgen al deze bedrijven en instellingen er veel voor terug van dieze;fde overheid: privileges, meer geld, meer vrijheid om te kunnen doen wat ze willen, al gaat het ten koste van ieders welzijn, enz. Het is altijd hetzelfde liedje: geld gaat boven de mens, ook hier, ook bij de zorgverzekeringen. Wat waren de burgers veel beter af bij het toenmalige ziekenfonds. Maar nee, het moest zonodig marktwerking gaan krijgen en ondanks de voorbeelden van Zwitserland die zich daarmee in diepe ellende hebben laten vallen, moesten die plannen ook bij ons doorgedouwd worden, gepaard met smoesjes en de prachtigste verhalen. Jaja, voor de bedrijven dan, maar nooit voor de burgers, want die zijn er elk jaar alleen nog maar op achteruit gegaan.

    Dus, terugkerend op deze kwestie: Héél jammer dat Z.Kr. DigiD niet los wil lten, of zelfs ten minste nog de IDIN methode ernaast wil leggen. Hoe kortzichtig en gemakzuchtig. Ging het niet om de kwestie veiligheid? Nou, DigiD heeft al enkele keren bewezen niet veilig te zijn. Dus het voorstel om IDIN erbij te betrekken is dan een logisch vervolg hierop. Waarom zien de mensen van Z.Kr dit nou niet? Ik snap hier werkelijk helemaal niks van.

    Dus wat nu? De DigiD maar door blijven duwen? Ondanks alles? ondanks wensen van burgers? Wat willen we nu eigenlijk?

  • Ik kom nog even terug op jouw vraag . Mijn collega van Mijn Zilveren Kruis zegt dat er nog geen plannen zijn om met een scanner te gaan werken.

    Is de DigiD-app misschien een optie?

    De DigiD-app moet je éénmalig installeren op je tablet of smartphone en activeren via de DigiD website. Daarna kun je met de DigiD-app inloggen door een QR-code te scannen met je telefoon of tablet en dan op je telefoon of tablet een zelfgekozen code van 5 cijfers in te voeren. Daarna wordt je op je pc automatisch doorgestuurd naar Mijn Zilveren Kruis.


    We kennen jouw de situatie niet helemaal precies . Ik weet niet of je werkt via een smartphone of tablet. Daarom weet ik dus ook niet of dit voor jou een oplossing is? Laat het even weten, want ik ben wel erg benieuwd!

  • Bedankt voor je uitgebreide reactie . Mij ontbreekt de kennis om inhoudelijk op jouw antwoord te reageren. Daarom leg ik jouw antwoord voor aan mijn collega's van Mijn Zilveren Kruis. Ik kom er later nog op terug.

  • Voormalig community-lid
    Voormalig community-lid
    jullie schrijven dat internet criminelen achter je financiele situatie kunnen komen als ze bij mijn ZK kunnen komen. dat is natuurlijk niet waar er is op mijn ZK niets te vinden over mijn financiele situatie ook door jullie zelf niet Gelukkig hebben ze bij de banken wel een veel betere beveiliging met een eenvoudiger inlog systeem. Jammer dat ZK achter wil blijven lopen terwijl zij ook weten dat digid dagelijks storing heeft,!!!!!!! zo lek is als een mandje, en daarom afgeschaft gaat worden . gelukkig kun je bij ALLE overheids instellingen wel op een veilge en simpele manier inloggen. Jammer dat ZK al die ouderen volledig in de kou laten staan en niet met z,n tijd mee wil gaan, ook bij de huisarts , zieken huis en enkele zorgverzekeraars is dat al mogelijk ZK die zo hoog opgeeft van digitalisering wil blijk baar op dit gebied zo ver mogelijk achter aan blijven lopen en nog maals er staat GEEN privacy gevoelige informatie op mijn ZK criminelen kunnen er niets mee zij kunnen natuurlijk ook nooit bij de wachtwoorden/gebruikers namen komen want die zijn bij ZK niet te vinden dus ook op dit punt klopt jullie verhaal niet
  • Voormalig community-lid
    Voormalig community-lid

    ik log gewoon in op mijn vaste computer

    mijn bankzaken doe ik ook op mijn vaste computer

    en pak er mijn scanner bij en log in

    de code kan ik zien op mijn scanner

    mijn vraag dan

    als ik bij digid inlog kan ik daN TELKKENS WISSELEN DUS BIJ JULLIE MET SMS CODE EN BIJ EEN ANDER ZONDER SMSCODE

    is deze code 1 malig of krijg ik telkens een andere sms code

    VOLGENS JULLIE 2E OPTIE KRIJG IK DUS DAN MAAR 1 MAAL EEN SMS CODE

    KLOPT DAT