Elke maand maken ongeveer 350.000 klanten gebruik van Mijn Zilveren Kruis, de online plek waar je 24 uur per dag je persoonlijke informatie kunt inzien. Bijvoorbeeld je zorgdeclaraties en de stand van je eigen risico. Je logt hiervoor in met DigiD. Onlangs hebben wij daar een eenmalige sms-controle aan toegevoegd. Deze aangescherpte bescherming van je privégegevens valt echter niet bij iedereen in goede aarde. "Beetje overdreven…" Een duidelijk signaal. Via dit blog gaan we graag met je in gesprek.

De inhoud van je zorgdeclaratie controleren. Of openstaande betalingen volgen. Je kunt je vrijetijd wel leuker besteden, nietwaar? Maar soms is het even nodig. Je wilt bijvoorbeeld weten waarom je zorgverzekeraar eigen risico in rekening brengt. Of wat je kunt verwachten aan te ontvangen of te betalen bedragen. Gelukkig is dit klusje snel te klaren in Mijn Zilveren Kruis. Hier heb je dag en nacht online toegang tot jouw privégegevens. En je kunt er ook allerlei dingen zelf regelen, zoals kiezen op welke dag je premie afgeschreven wordt en instellen welke notificaties en nieuwsbrieven je wel of niet wilt krijgen.

Dubbel inloggen
Nu horen we je al denken: "Allemaal leuk en aardig maar ik moet wel eerst dubbel inloggen om erbij te kunnen."

Dat is waar. Wil je inloggen bij Zilveren Kruis, dan vragen we sinds november 2017 eenmalig om een sms-controle. Dit maakt veel los, merken we. Sommigen van jullie vragen: "Waarom is die extra stap nodig?" en "Welke internetcrimineel wil nou weten wat ik betaal en waarvoor ik naar de dokter ga?" Bij anderen wordt het geduld flink op de proef gesteld: "Om mijn declaratie in te kunnen zien, moet ik eerst drie dagen wachten op een DigiD-activeringscode per post, omdat ik een nieuw telefoonnummer heb."

We begrijpen de frustratie. Je wilt je verzekeringszaken gewoon snel en gemakkelijk kunnen afhandelen. Gedoe met inloggen past daar niet bij. We leggen graag aan je uit waarom we deze aangescherpte beveiliging toch belangrijk vinden.

Digitale sleutel weggeven
Dankzij het internet en Mijn Zilveren Kruis kun je meekijken in ons computersysteem. Zo heb je meer zicht en grip op informatie die jou aangaat. Keerzijde is wel dat het voor internetcriminelen ook gemakkelijker is om te ontfutselen waar jij onder behandeling bent of wat je financiële situatie is. Deze oplichters zijn namelijk vindingrijk in het achterhalen van gebruikersnamen en wachtwoorden. Je hebt misschien wel eens gehoord van 'phishing e-mails'. Dit zijn e-mailberichten die sprekend lijken op die van Zilveren Kruis, maar afkomstig zijn van een ander. De 'vertrouwde' e-mail vraagt je om op een link te klikken en in te loggen. En voor je het weet, geef je je digitale sleutel weg aan een foute partij. Het overkomt meer mensen dan je denkt.

Ook onze verantwoordelijkheid
Raymond Raasveldt van Zilveren Kruis: "Wij willen kunnen garanderen dat jouw privégegevens privé blijven. Als zorgverzekeraar hebben wij hierin een bijzondere verantwoordelijkheid, vinden we. Daarom maken we het oplichters graag een stuk moeilijker om naar informatie te 'vissen' die hen niets aangaat. Wil je die strijd winnen, dan kom je al gauw uit op tweestapsverificatie. Oftewel: inloggen met een extra controle of jij het wel bent. Dit gaat meestal via een tweede apparaatje dat alleen jij in je bezit hebt, bijvoorbeeld je telefoon."

Deze extra controle ken je misschien ook wel van internetbankieren. Als je online een geldbedrag wilt overschrijven, dan krijg je een sms'je of scancode om de transactie te bevestigen. Knappe dief die het dan voor elkaar krijgt om digitaal bij je in te breken.

Kies zelf hoe je inlogt
Inloggen met sms-controle is maar één keer nodig. Als dit eenmaal is gelukt, en we weten hierdoor zeker dat jij het bent, kun je zelf kiezen hoe je de volgende keer inlogt:

  • opnieuw met DigiD en sms-controle (extra veilig)
  • alleen met DigiD (op hetzelfde apparaat)
  • via de populaire DigiD-app

En binnenkort voegen we daar nog een keuzeoptie aan toe. Raymond: "We staan op het punt een nieuwe Zilveren Kruis-app te lanceren. Hiermee krijg je op je smartphone toegang tot je verzekeringspakket, zorggebruik en de stand van je eigen risico. Dus eigenlijk alles wat je nu ook in Mijn Zilveren Kruis ziet. Na eenmalige sms-controle kun je deze app openen met een zelfgekozen pincode of je vingerafdruk."

Hoe kan het beter en toch veilig?
Dit neemt natuurlijk niet weg dat we onze klanten luid en duidelijk horen. Niet iedereen is blij met de aangescherpte beveiliging bij het inloggen met een sms-controle. We horen daarom graag hoe we de service kunnen verbeteren zónder het makkelijker te maken voor kwaadwillenden. Laat je idee achter in een reactie hieronder.

Heb je specifieke vragen over het gebruik van DigiD? Kijk dan voor meer informatie op zk.nl/digid of neem contact met ons op. We helpen je met alle liefde op weg.

Direct naar Mijn Zilveren Kruis
Wil je meteen jouw persoonlijke gegevens inzien? Ga dan verder naar de inlogpagina van Mijn Zilveren Kruis.

  • Voormalig community-lid
    Voormalig community-lid

     ALS IK MA AR 1MALIG MET SMS CODE HOEF IN TE LOGGEN DAN BEN IK IN PRINCIPE DUS TE HACKEN

    dus jullie 2e keuze is niet veilig

  • De sms-code is een half jaar geldig . Je kunt dit terugvinden bij de veelgestelde vragen onderaan de pagina 'veilig inloggen met DigiD'. Daar staat (onder andere)  deze informatie:

    'Op uw eigen telefoon of laptop hoeft u niet elke keer in te loggen met sms-controle. Wij hebben daarvoor wel toestemming nodig om een cookie te plaatsen. De sms-code is dan een half jaar geldig voor dit apparaat. Geef alleen toestemming als u een vertrouwd apparaat gebruikt. Maakt u gebruik van een openbare computer? Geef dan geen toestemming.'
     
    Kun je verder met dit antwoord? Of heb je nog aanvullende vragen? Laat het me gerust weten!
     
  • Voormalig community-lid
    Voormalig community-lid

    Ik zou zo graag alleen digitaal zaken doen met zilveren kruis. Maar het is zo brak en klant onvriendelijk allemaal dat ik nog alles op papier moet doen helaas. Dit is ook weer zo'n laten we het maar moeilijk maken actie. Zouden ze hopen dat veel mensen afhaken?

  • Welkom op de community . Wat jammer dat je Mijn Zilveren Kruis zo ervaart. Ik ben benieuwd waar je tegenaan bent gelopen. Wat precies vind je  brak en klantonvriendelijk? Heb je ook suggesties hoe het beter kan? Dan kunnen we kijken of we met jouw feedback iets kunnen. Ik hoor het graag van je!

  • Voormalig community-lid
    Voormalig community-lid

    Ook ik hik hier dus tegenaan , zowieso al de digid , maar ook nog een bijna onleesbare sms code waar je als mindervalide inderdaad iemand bij nodig hebt om het voor te lezen en waarna je dus daarna gewoon een half jaar je gang wel kunt gaan . de logica is bij mij hier ook niet geheel te volgen....

    Verder wordt er bijna overal maar van uitgegaan dat iedereen werkt met een mobiele telefoon en /of tablet.

    Ik werk zelf nog met een laptop en/of vaste computer , en heb een ouderwets prepaid toestel . 

    Geen internet mogelijk en op dit moment is dit ook met een nieuw toestel onbetaalbaar geworden.

    Ik weiger om voor een telefoon met abonnement een BKR notitie te krijgen en bij een uitkering is nu eenmaal niet alles mogelijk.

    Verder val ik qua internet en al die termen redelijk tussen wal en schip , ik noem me zelf altijd een halve digibeet , als manlief eerder durft te gaan dan ik , gaat hier een groot probleem beginnen als iets het begeeft. Leer het dan zelf , ik hoor het iedereen om me heen roepen , maar dat is inmiddels door mijn eigen ziektes te zwaar. Mijn eigen harde schijf in mijn hoofd crasht ....

    Maar zo te lezen moeten we er maar weer mee leren leven...