In maart stopte Zilveren Kruis met het beantwoorden van vragen via e-mail. Een rare keuze in dit digitale tijdperk? Niet echt, zegt Frank Bodenstaff, projectleider bij de zorgverzekeraar. Stoppen met e-mail gaat ervoor zorgen dat het contact met klanten juist verbetert. Ik zocht Frank op om dit beter te begrijpen.

Hoeveel e-mailtjes kregen jullie voorheen?
"In 2019 ontvingen we meer dan 130 duizend e-mails met klantvragen. Dat is ongeveer 0,5 procent van alle contacten (30 miljoen) die we met onze verzekerden hebben."

En de overige 99,5 procent dan?
"De meeste klanten vinden tegenwoordig zelf hun antwoord, via de website, Mijn Zilveren Kruis en onze app. Daarnaast kun je nog steeds bellen, chatten, WhatsAppen, vragen stellen via social media en een brief posten. E-mail was dus één van vele manieren om contact te leggen."

Wat is erop tegen om e-mail gewoon te behouden?
"Op zichzelf is e-mail een prima communicatiemiddel. We stoppen ook niet helemaal met e-mail, maar over de uitzonderingen kan ik straks misschien nog wat zeggen.

Ik praat veel met collega’s van de klantenservice, die elke dag met grote toewijding onze klanten proberen te helpen. Wat ik vaak hoorde, van zowel de klantenservice als onze klanten, is dat e-mail steevast de communicatie bemoeilijkt. Ondanks alle inspanning van beide kanten verloopt het contact stroperig.

In de eerste plaats is het via e-mail ontzettend lastig om onze klanten in één keer goed te helpen. Kans bestaat dat we niet de vraag achter de vraag ontdekken – datgene waar een klant zich écht druk om maakt – en hier passende hulp bij te bieden.

Ten tweede: als zorgverzekeraar krijgen we veel vragen over geldzaken en de gezondheid van mensen. Daar willen we zorgvuldig mee omgaan. En e-mail is nu eenmaal niet geschikt voor het veilig uitwisselen van privacygevoelige gegevens. De wet verbiedt dat zelfs."

Heb je die beperkingen dan ook niet bij briefpost en chatten?
"Tot op zekere hoogte. Ook bij een geschreven brief is de kans groter dat informatie ontbreekt en dat we niet in één keer volledig antwoord kunnen geven. Een brief is wel weer veiliger dan e-mail.

Groot voordeel van chat ten opzichte van e-mail is dat je sneller antwoord krijgt. De klantenservicemedewerker kan namelijk meteen doorvragen als iets niet duidelijk is. Let wel op: wil je via chat privacygevoelige gegevens uitwisselen, dan moet je ingelogd zijn op de website.

Je merkt, er zijn veel subtiele afwegingen te maken. Elke manier om in contact te staan met onze klanten is weer anders."

Je zei eerder iets over uitzonderingen. Wanneer e-mailen jullie nog wel?
"We gebruiken e-mail om grote groepen van onze klanten snel informatie te sturen. Denk aan de maandelijkse nieuwsbrief, een melding als je declaratie is verwerkt en je nieuwe polis in het najaar. Je kiest zelf welke e-mails je wel en niet wilt ontvangen, maar ik hoop dat je kiest voor e-mail om papierverspilling tegen te gaan. Daarnaast onderzoek ik hoe stoppen met e-mail mensen met een beperking raakt. Onbedoeld drempels opwerpen is namelijk het laatste wat ik wil."

Wat adviseer je klanten die liever e-mailen?
"Als je je antwoord niet kunt vinden op de website of in onze app, en je zoekt contact met een medewerker, bel ons dan alsjeblieft. Dat blijft toch de beste manier om elkaar goed te begrijpen en meteen te kunnen helpen. Of kies één van de andere contactmogelijkheden als je dat prettiger vindt.

E-mail was ook populair voor het toesturen van bestanden en om zaken zwart op wit te krijgen. Die behoefte nemen we serieus. Dus, voordat we met e-mail stopten, hebben we over alternatieven nagedacht. Voor het toesturen van bestanden kun je gebruikmaken van de uploadservice. En belangrijke documenten, zoals het polisblad, vind je in de berichtenbox van Mijn Zilveren Kruis."

  • Offline

    Ik begrijp jullie argumenten maar er is minstens een groep klanten die graag willen e-mailen. Dat zijn doven en mensen met een gehoorbeperking. Bij sommige contacten spreken de medewerkers vanuit een onrustig call center of vanuit huis waardoor ongewenste bijgeluiden en irritante echo's ontstaan. Ik heb soms geen probleem bij telefonisch contact omdat de medewerker duidelijk articuleert in een een goede werkruimte kan werken. Soms is het echter rampzalig en verloopt het telefonisch contact slecht. Het lijkt er op dat sommige van uw collega's bij Centraal Beheer meer faciliteiten hebben om een goed gesprek te voeren. Wat mij betreft zou u 2 dingen kunnen doen: Bied de mogelijkheid om de handicap van de klant als kenmerk in uw systeem op te slaan. Dat weet de medewerker waar hij of zij op moet letten en weet dan dat de articulatie en het stemniveau belangrijk is. Mogelijkheid 2 is om gehandicapten toch een mogelijkheid te geven uw organisatie te mailen. U richt uw systemen nu al in om de tekst in grotere corpsen weer te geven. Dat is fijn voor oudere mensen of mensen die een gezichtsbeperking hebben. Naar verluidt kan men binnenkort ook de teksten op uw site - door de computer - laten voorlezen. Prima. Nu nog wat extra's voor de klanten met een gehoorbeperking.

  • Offline als antwoord op Henk

    Hallo Henk,

    Allereerst bedankt voor je reactie. Excuus voor het late antwoord vanuit mijn kant.

    Ik lees in je reactie dat je het vermoeden hebt dat er geen rekening is gehouden met groep dove en slechthorenden. Daarnaast lees ik ook dat je twee suggesties hebt. Ik heb jouw reactie direct even voorgelegd bij mijn collega en expert op dit gebied: Frank Bodenstaff. Deze inhoudelijke reactie gaf hij op jouw bericht:

    “De groep dove en slechthorende klanten is zeker niet vergeten. Het participantenteam van Zilveren Kruis is betrokken geweest in het project. Service medewerkers van Zilveren Kruis geven aan dat dove en slechthorende klanten snel andere wegen vinden om contact op te nemen. Ook na een goed uitleg is er snel begrip. Steeds vaker nemen ze contact op via de WhatsApp en Chat. Als het echt niet anders kan mogen ze iemand machtiging die telefonisch contact op kan nemen. Zilveren Kruis heeft tot op heden geen negatieve reacties ontvangen vanuit deze klantgroep.

    De twee suggesties zijn ook in het project overwogen, maar er is gekozen voor app-chat. Deze groep klanten communiceert liever per chat dan per mail. En zeker met de komst van de app-chat kunnen we deze klantgroep straks nog beter te woord staan, omdat dan ook persoonlijke informatie gedeeld kan worden (het is namelijk een beveiligde omgeving). De communicatie via e-mail was niet beveiligd waardoor niet alles kon worden besproken.”

    Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft, Henk. Mochten er nog vragen zijn, laat dit dan uiteraard even weten.

    Groet,

    Jasper

  • Voormalig community-lid
    Voormalig community-lid

    Een contactformulier kan toch ook? Waarom nou zo klantonvriendelijk? Jullie verdienen royaal aan mij, doordat ik nooit iets declareer en dan toch zo slecht worden behandeld.

  • Ik ken inderdaad iemand met een beperking die niet zonder e-mail kan. Nu is de enige optie om iemand anders te machtigen en die te laten bellen. Maar dit werkt helemaal niet prettig en is qua privacy ook een stuk slechter voor die persoon. 
    Daarnaast vragen zorgverleners soms ook om de reactie zwart-op-wit van het contact tussen jou en de zorgverzekeraar.

  • Email-contact. Jammer en spijtig dat email contact niet meer mogelijk is. Dit zou o.a. lange(re) wachttijden aan de telefoon voorkomen.  Ik heb geen smart-mobile-phone kan dus niet tweeten-appen o.z.i.d. Overweeg om toch weer een contactformulier in te stellen i.p.v. de verdwenen email. Charles