Steeds meer mensen hebben moeite met het begrijpen van informatie. Bijvoorbeeld als ze een brief krijgen van de overheid, een formulier moeten invullen of moeten inloggen met DigiD. Vragen mensen jou weleens om hulp als ze zoiets niet goed begrijpen? En hoe help je hen daarmee?
Om daar inzicht in te krijgen hebben we in de Meedenkers-nieuwsbrief van 16 augustus aan klanten van Zilveren Kruis gevraagd om hun ervaringen te delen. Er kwamen in totaal 63 reacties.
Elkaar helpen
Bij het bieden van hulp gaat het in het algemeen over helpen van naasten. Zo geeft Willemijn aan: “Ja een oude oom. Meestal gaat ‘t om niks. Dus ik ‘help’ hem uit z’n onzekerheid door te zeggen dat hij iets kan negeren.” Enkelen vragen zelf ook om hulp, zoals Alexandra: “Ik vraag zelf ook om hulp, als ik iets niet begrijp. Samen een brief lezen en samen in de computer turen helpt. Het haalt de spanning eraf en 2 zien méér dan 1. Je kan overleggen en elkaar steunen.”
Moeite met inloggen met DigiD
Veel klanten geven aan dat ze problemen ervaren met DigiD, bijvoorbeeld bij het aanmaken van een account of bij het inloggen. Mercury69 helpt anderen hierbij: “Zelf help ik in mijn naaste omgeving mensen die het een probleem vinden om een DigiD account aan te moeten maken om bij de zorginstellingen, verzekeraars en bij de overheid te kunnen inloggen.”
Wat wij hiermee gaan doen
De komende weken worden er kennissessies gehouden om collega’s van Zilveren Kruis mee te nemen op het gebied van taalvaardigheid. Daarnaast gaan we gebruikers uitnodigen om met ons te kijken hoe we onze informatie duidelijker kunnen maken.
Lees het hele gesprek over mensen helpen met informatie.