Voor welke vorm van digitale zorg loop jij warm?

Online een afspraak maken in het ziekenhuis. Of aan de slag met je gezondheid via een app. Ook in de zorg kun je steeds meer digitaal doen. We waren benieuwd wat de ervaringen hiermee zijn van klanten van Zilveren Kruis. Wat vind je handig en prettig? En wanneer kies jij liever voor een niet-digitale oplossing?

In de Meedenkers-nieuwsbrief van 16 augustus plaatsten wij een poll met de vraag: Voor welke vorm van digitale zorg loop jij warm? Ongeveer 475 mensen stemden op één van de vijf antwoordopties.

Kan altijd en scheelt tijd

Veruit de meeste mensen (74,5%) geven aan dat ze hun dossier bekijken of een afspraak maken en verzetten via een app of website. Het scheelt tijd en kan wanneer het je uitkomt. Ook vinden veel meedenkers het digitaal inzien van dossiers of uitslagen makkelijk. Zo geeft CorVer aan: “het bestellen van medicijnen gaat voor mij veel sneller dan iedere keer te moeten bellen en als vijfde persoon in de wachtrij te moeten wachten.” Ook deeske74 is voorstander van digitale zorg: “Ik zit in een rolstoel en kan sneller de arts of therapeut even mailen dan langsgaan. Heel veel plekken zijn moeilijk te bereiken en ontoegankelijk voor elektrische rolstoelers.”

Het is geen vervanging van persoonlijk contact

Er kunnen zich situaties voordoen, waarin persoonlijk contact met de zorgprofessional de voorkeur heeft in plaats van beeldbellen of een e-consult. Dat zegt ook jankoster: “Ik blijf voorstander van persoonlijk contact ipv digitaal. Indien iemand geen ervaring heeft of gewoon niets van de digitale wereld meer begrijpt, wordt een vraag steeds lastiger.” Ook AndreCC geeft aan meer van persoonlijk contact tussen mensen te houden.

Handig hulpmiddel om de zorg betaalbaar te houden

Sommigen zien digitaliseren ook als handig hulpmiddel om de zorg betaalbaar te houden. Zo zegt Reesink: “Ik zelf doe het liefst zoveel mogelijk digitaal (mag geen verplichting worden), al vind ik wel dat mensen bewust moeten worden (gemaakt) dat we zorgvuldig met ons zorgstelsel moeten omgaan willen wij het betaalbaar houden. Digitalisering is niet het ei van Columbus maar 1 van de middelen”.

Wat wij met deze reacties gaan doen

Dankzij jullie reacties hebben wij een beeld gekregen wat onze klanten vinden van digitale zorg. Met deze inzichten kunnen we gerichter aan de slag met de invulling van ons beleid op digitale zorg.

Lees het hele gesprek over digitale zorg.

Bovenliggend Opmerking Onderliggend
Geen gegevens