Je hebt enkele dagen koorts die maar niet over gaat. Of je hebt al langer pijn aan je enkel. Wat doe je dan? De meeste mensen die zich zorgen maken om hun gezondheid gaan naar de huisarts. Maar hoe snel kun je daar terecht? En hoe gaat het eraan toe op de praktijk? We vroegen naar jullie ervaringen.
Het zal niemand ontgaan zijn: het is steeds drukker bij de huisarts. Je kunt soms niet dezelfde dag langskomen. Of je komt terecht in een volle wachtkamer. Veel huisartsen kunnen het maar nét bijbenen.
De groeiende drukte in de praktijken heeft verschillende oorzaken. Die zijn niet overal dezelfde. Over het algemeen is het een combinatie van:
- We gaan vaker en sneller naar de huisarts.
- We worden steeds ouder en hebben langer zorg nodig.
- We gaan vaker terug naar de huisarts omdat we soms moeten wachten op een vervolgbehandeling in het ziekenhuis of bij de psycholoog.
- Huisartsen en hun assistenten hebben nu meer taken dan vroeger.
Natuurlijk praat Zilveren Kruis regelmatig met huisartsen om te kijken hoe we het beste kunnen helpen. Maar we wilden ook graag weten wat jij meemaakt. Is het druk bij jouw huisarts? Waaraan merk je dat? Hierover gingen verzekerden in gesprek met Rick van den Doel, beleidsmaker bij Zilveren Kruis en huisarts.
Wat we leren uit het gesprek met jullie
Wat opvalt is dat Samen-leden verschillende ervaringen hebben met de bereikbaarheid van hun huisarts. Ook de manier van contact leggen met de eigen huisarts is verschillend. Zo gaf Cool1946 aan dat het maken van een afspraak via een app gaat. En andere gebruikers moeten bellen naar de praktijk.
Zilveren Kruis denkt op verschillende manieren mee met huisartsen. Een uitdaging die daarbij de komende tijd onze aandacht heeft, is dat de patiënt sneller te woord gestaan wordt bij telefonisch contact met de huisarts. Bijvoorbeeld door het contact eenvoudiger te maken of door andere manieren van contact te stimuleren, zoals via digitale communicatie. Dit doen we zodat de assistente zich meer kan richten op het uitvoeren van taken in de praktijk, zoals hechtingen verwijderen of oren uitspuiten. Zo wordt iedereen geholpen en zorgen we er samen voor dat de huisarts beschikbaar blijft voor iedereen.
Een greep uit jullie reacties
Samen-lid Hanneke de Wijs herkent dat het drukker is: "Het spreekuur loopt vaak uit, meer dan vroeger. Ik ken mijn huisarts goed en weet dat ze overlopen. Maar ik voel me gelukkig nog steeds meer dan voldoende gezien en gehoord." In sommige situaties maakt ze gebruik van een e-consult: "We spreken soms ook tijdens het fysieke consult af dat hij via e-consult terugkoppelt omdat dat eenvoudiger en sneller is voor beiden. (…) Uitslagen staan in het elektronisch dossier en daar krijg ik melding van."
De huisarts van Jesse is wat lastiger te bereiken: "Bij ons kun je alleen tussen 8:00 en 10:00 uur ‘s ochtends bellen voor een afspraak. Dit is erg onhandig als je gewoon werkt." Over zijn gewenste oplossing: "Ik zou graag per mail contact willen. De online persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) biedt zo'n optie al, maar mijn huisarts heeft deze functie uitgeschakeld."
Cool1946 komt met een idee om de drukte te spreiden: "Bij een huisartsenpraktijk met meerdere artsen gewoon de eerst beschikbare huisarts accepteren, helpt ook prima."
De 82-jarige wdfaasse1290 heeft een manier gevonden om de wachtrij aan de telefoon te omzeilen: "Ik heb de laatste keer gebruik gemaakt van de website. Dat werkt prima. Dus ik hoef geen telefoon meer te gebruiken voor de huisarts."
Ook het bericht van Renske54 viel ons op. Zij zei onder meer: "Ik merk dat mensen voor elk wissewasje naar de huisarts rennen. Jonge ouders zijn erg onzeker en rennen al wanneer hun kind koorts heeft zonder eerst de oude huis-en-tuin-middeltjes te beproeven. Misschien wat meer voorlichting via andere sociale kanalen?"
Gelukkig gaat het vaak ook gewoon goed. Samen-lid ikdus schreef: "Mijn huisarts heeft een speciale tijd ingesteld. Als je belt, krijg je hem direct aan de lijn en kan je jouw vraag stellen."